Test: Hyundai Inster - Koreaanse troefkaart

Prijsvechter maakt goede eerste indruk

90 reacties

Video

Eindelijk is er beweging aan de onderkant van de EV-markt en komen er wat bereikbaardere modellen aan. Een daarvan is de Hyundai Inster, die in de prijslijst staat vanaf net iets meer dan € 24.000. Ook zo benieuwd hoe deze prijsvechter rijdt?

Deze ziet er wel heel vrolijk uit!

We zijn naar het Europese Hyundai-hoofdkantoor in Duitsland gereisd, waar we de sleutels pakken van een prototype. De auto in de video heeft daarom heel vrolijke camouflage. Hoe hij eruit gaat zien is allang bekend en kon je al zien in de video die we eerder maakten. Deze auto is dus technisch wel helemaal in orde, maar qua afwerking zichtbaar nog onder de maat.

We rijden in de Inster met de 115 pk motor en dat is de sterkste van twee keuzes. Het instapmodel heeft 97 pk vermogen en wordt gecombineerd met een 42 kWh-batterij. Deze motor is er alleen in combinatie in eenvoudigste uitvoering, die trouwens helemaal niet kaal genoemd kan worden. Wil je meer luxe dan zit je altijd vast aan de sterkere motor van 115 pk en het iets grotere accupakket van 49 kilowattuur. 

Is de Hyundai Inster een echte stadsauto?

Het zal je niet verbazen dat de Inster niet de snelste EV op de markt is. Geen naar grip zoeken voorwielen dus, hoewel hij zeker niet traag aanvoelt. Hij komt vlot uit de startblokken en de 0-100 km/h doet hij een kleine 12 seconden als je de 97 pk hebt, of een seconde sneller als je die sterkere motor hebt. De besturing voelt goed en is redelijk direct. De draaicirkel van de auto is redelijk fors, wat een nadelig gevolg is van de relatief lange wielbasis in combinatie met voorwielaandrijving. Hij is op klinkerwegen wat stug geveerd, maar op buitenwegen juist best comfortabel. HIj is niet overdreven dynamisch, maar dat is ook niet de eerste vereiste voor een stadsauto. HIj voelt heel volwassen aan.

Met flippers achter het stuur kun je de mate van regenereren in stapjes instellen. De een vindt het nu eenmaal fijner om lekker uit te rollen en een ander vindt het juist weer fijn dat de auto sterk vertraagt als je het pedaal loslaat. In de sterkste stand heb je het rempedaal eigenlijk niet meer nodig, wat de Inster vertraagt tot stilstand. 

Is hij van binnen net zo klein als van buiten?

Een heel sterk punt van de auto is de binnenruimte. Vier volwassenen zitten gewoon goed en dan is zelfs nog een bescheiden bagageruimte over. Hij is wel wat smal, dus zitten twee grote kerels naast elkaar, dan is het misschien slim de passagiersstoel iets naar achter te zetten.

Later dit jaar krijgen we de kans te rijden met de definitieve versie, maar de eerste indruk is goed. Hiermee kon Hyundai best wel een troef in handen hebben in de klasse van goedkopere EV’s. Hij staat nog voor het einde van het jaar in de showroom.

Hyundai Inster

PRIVATE LEASE Hyundai Inster

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (90) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum