Test: Ford Explorer – Goed uitgewerkt idee

Voordeliger dan de ID4

157 reacties

Video

De elektrificatie komt bij Ford nogal moeizaam op gang, terwijl de reguliere modellen gestaag uit de prijslijst verdwijnen. Na een voorzichtige start met de grote Mustang Mach-E is het nu de beurt aan wat een volumemodel moet worden: de in Keulen gebouwde Explorer, gebaseerd op het MEB-platform van Volkswagen. Wij zijn vooral benieuwd naar de rijeigenschappen, want het is tenslotte een Ford.

Staat de Explorer op een platform van Volkswagen?

Inderdaad, de Explorer deelt zijn techniek met Volkswagen en is daarmee onderhuids gelijk aan modellen als de ID4 en ID3. Zo snijdt het mes voor beide fabrikanten aan twee kanten. Volkswagen kan de ontwikkelingskosten verder uitsmeren en Ford hoeft minder te investeren. Een strategie als deze zullen we in de toekomst meer en meer gaan zien. De elektrische aandrijflijn leent zich daar ook uitstekend voor. Ford lijkt er een gewoonte van te maken om het publiek lang te laten wachten op een nieuw model. Bij de Mustang Mach-E duurde dat een jaar, waardoor veel kopers eind 2020 naar hun lage bijtelling konden fluiten.

Heeft de Explorer de vernieuwde MEB-aandrijflijn?

De Explorer konden we in maart 2023 al bekijken, waarna al snel duidelijk werd dat de marktintroductie pas in 2024 zou plaatsvinden. Dat zal alles te maken hebben met de komst van de nieuwe aandrijflijn die Volkswagen in 2023 introduceerde, de APP550-motor. Met zijn vermogen van 286 pk is die een stuk krachtiger dan de motor die hij vervangt en vooral een stuk efficiënter. In zekere zin dus goed nieuws voor Ford, met als keerzijde een uitgestelde leverdatum. De keus voor de naam Explorer is minstens zo opmerkelijk als destijds voor die van de Mustang. Daarmee zijn we er nog niet, want er komt ook nog een coupé, naar alle waarschijnlijkheid vernoemd naar een Keulse klassieker.

Is hij net zo scherp als een Focus?

Ford heeft een naam hoog te houden als het op rijeigenschappen aankomt. Iedereen die wel eens in een Focus of Fiesta heeft gereden, weet wat we bedoelen. Besturing en onderstel hebben net even dat dynamische randje dat het rijden extra leuk maakt. Na de eerste paar bochten in het mooie Slovenië is al snel duidelijk dat Ford op dat vlak wat concessies heeft moeten doen. Hij voelt niet zo scherp aan als een Focus. We kiezen voor het sportieve rijprogramma. Dat geeft meer gewicht in de besturing, die gelukkig wel vrij direct is. Het onderstel is analoog, dus geen elektronisch instelbare dempers.

Hoe is het rondomzicht?

Vering en demping zijn goed in harmonie met elkaar en dat resulteert in een carrosserie die niet veel overhelt. Gaten in het wegdek en verkeersdrempels worden adequaat geabsorbeerd. Oncomfortabel wordt het nooit. Helemaal puur Ford mogen de rijeigenschappen dan niet zijn, de Explorer heeft toch het vleugje dynamiek dat hem leuker maakt dan de ID4. De fijne zitpositie en de compact aanvoelende koets dragen daaraan bij. De A-stijlen staan verder naar binnen en meer rechtop dan bij veel andere SUV’s en verbeteren daarmee het zicht. Dat doen ook de ruitjes in de C-stijlen, zodat je veel zicht schuin naar achteren hebt.

De blikvanger in het interieur van de Ford Explorer is het schuin liggende scherm

Kan de Explorer one-pedal?

We kiezen de motorvariant die het interessantst is voor de Nederlandse markt. Dan beschik je over 286 pk, 545 Nm koppel en een accucapaciteit van 77 kWh. Die verschaft de Explorer een WLTP-bereik van 602 km. Vreemd genoeg geeft Volkswagen voor de ID4 met deze accu 572 km op. Ook opmerkelijk is het hogere verbruik van de versie met 170 pk en de 52-kWh accu, die nog over de ‘oude’ techniek beschikt. Hoe dan ook, met zijn enorme koppel is de Explorer lekker vlot, wat uiteraard bijdraagt aan het rijplezier. In de modus Eco gaat het er allemaal wat tammer aan toe. Afremmen op de motor en op die manier energie terugwinnen, kan door het pookje van D door te draaien naar B, zoals we dat van alle Volkswagens gewend zijn.

Is het infotainmentscherm verstelbaar?

Alle info voor de bestuurder is af te lezen via een klein schermpje achter het stuur en via het (optionele) head-up display. De blikvanger in het interieur is het schuin liggende scherm, 14,6 inch groot. Met een kleine handgreep onderaan is het scherm vanuit de schuine positie rechtop te zetten en dat verschaft dan meteen toegang tot een opbergvak. Het infotainmentsysteem heeft nagenoeg dezelfde architectuur als dat van Volkswagen. Het werkt snel, de menu’s zijn overzichtelijk en koppelen met je smartphone kan draadloos, net als het opladen ervan. Een draaiknop voor het volume ontbreekt; dat gaat met een slider. Op het stuur zien we soortgelijke touchknoppen, die je soms per ongeluk bedient.

Hoe zit het met de standaarduitrusting?

De instap naar de achterbank is een beetje nauw en als volwassene zit je daar met opgetrokken knieën. Hoofd- en beenruimte zijn voldoende. De bagageruimte meet 470 liter, dat is 80 liter minder dan bij de ID4, die dan ook 11 cm langer is. Ford biedt de keuze uit twee uitvoeringen: standaard en Premium. Op de standaarduitrusting is niet beknibbeld; de basisversie biedt alles wat je nodig hebt en zelfs een beetje meer. De bestuurdersstoel is elektrisch verstelbaar en heeft een massagefunctie, er is stuur- en stoelverwarming, adaptieve cruisecontrol, 19-inch wielen, navigatie en een soundbar op het dashboard. De originele wegklapbare trekhaak is door de dealer achteraf te monteren; de voorbereiding is er al. Dat scheelt weer € 1.200 in de bijtelling.

Is de Ford Explorer voordeliger dan de ID4?

De Premium (meerprijs € 4.000) voegt daar 20-inch wielen, een geluidssysteem van B&O, sfeerverlichting in het interieur, een elektrisch bedienbare achterklep, matrix-led-koplampen en kunstleren bekleding aan toe. Qua formaat mag de sympathiek ogende Explorer dan kleiner zijn dan de ID4, dat is hij qua prijs ook. Ford steekt Volkswagen de loef af door de Extended Range te leveren voor een fiscale prijs van nét geen 45 mille, waardoor hij in aanmerking komt voor subsidie. Dat, in combinatie met de complete uitrusting en de grote actieradius, maakt de Explorer tot een aantrekkelijke aanbieding en dan neem je die iets kleinere kofferbak graag voor lief.

Deel jouw ervaringen met je auto!
Je kunt mensen die op zoek zijn naar een andere auto helpen door in een gebruikersreview jouw ervaringen met je auto te delen! Dat kun je doen door na inloggen op deze site je auto aan te melden en een review te plaatsen. Had je al een review van je auto staan? Dan kun je ook een nieuwe review bij de auto als aanvulling plaatsen.

Signalement

Merk Ford
Model Explorer EV Extended Range RWD Premium
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 46.700

Specificaties

Brandstof elektrisch
Motor 1 elektromotor
Maximaal vermogen 210 kW / 286 pk
Maximaal koppel 545 Nm
Accu capaciteit (bruto) 82 kWh
Lengte / breedte / hoogte 4.468 mm / 1.871 mm / 1.639 mm
Wielbasis 2.767 mm
Massa leeg 1.990 kg
Laadvermogen 685 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 750 kg
Banden voor235/50R20Prijzen
Banden achter255/45R20Prijzen
Topsnelheid 180 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,4 s
Stroomverbruik (WLTP) 14,7 kWh/100km
Actieradius (WLTP) 572 km

PRIVATE LEASE Ford Explorer EV

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (157) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum