Test: Dongfeng Box - elektrische nieuwkomer overtuigt ondanks lage verkoopprijs
Concurrent Citroën ë-C3
De Dongfeng Box is een compacte elektrische auto die scoort met veel ruimte, een rijke uitrusting en een sfeervol interieur. De goed rijdende ‘stadsvlo’ kost inclusief subsidie minder dan €20.000 en moet kopers verleiden in het segment van de Citroën ë-C3.
Is dit niet eigenlijk een soort nieuwe Smart?
De Dongfeng Box is eigenlijk een soort aangenomen weeskind voor Mercedes-Benz. Want nadat het Duitse merk afscheid had genomen van dochteronderneming Smart lijkt de schattige Dongfeng Box het ideale model om het ‘empty nest syndroom’ van Mercedes te verdrijven. Niet in de laatste plaats door het hoge knuffelgehalte en de visuele overeenkomsten met Smart. Hoewel Mercedes niets te maken heeft met Dongfeng, wordt het merk hier wel via een groot aantal Mercedes-dealer verkocht en daarmee vult de Box het gat bij de dealers perfect op dat Smart achterliet als het gaat om echte stadsauto's. Want met zijn compacte afmetingen, zijn kekke uiterlijk en gunstige verkoopprijs vertoont het model veel overeenkomsten met de modellen van Smart, dat nu voor 50 procent in Chinese handen is.
Rijdt de Dongfeng Box ook als een Smart?
Qua rijden zijn de overeenkomsten gelukkig gering. Want waar Smarts mede dankzij hun korte wielbasis en harde onderstel toch altijd wat oncomfortabele stuiterbakjes zijn gebleven, verrast de Box juist met een zijdezachte wielophanging. Echt verrassend is dit ook weer niet, aangezien de slechte wegen in China vragen om een vergevingsgezind onderstel, maar het eindresultaat voelt zeer comfortabel aan. Keerzijde van dit verhaal is dat je geen spatje sportiviteit vindt in de rijbeleving. De acceleratie van de 95 pk (70 kW) sterke Box is hooguit ‘voldoende’, maar gezien het feit dat de sprinttijd van 0 naar 100 kilometer per uur zogenaamd niet bekend is betekent dit waarschijnlijk dat ze er bij Dongfeng niet echt trots op zijn. Gevoelsmatig zit ‘ie rond de tien seconden. De besturing biedt weinig gevoel en in de bochten voel je niet goed wat het onderstel doet, maar het gevolg is wel dat oneffenheden in het wegdek moeiteloos worden opgeslokt. Zijn top van 140 kilometer per uur betekent dat je ook op de snelweg goed kunt meekomen.
Zo klein vanbuiten, is hij dan ook krap vanbinnen?
Het echt grote pluspunt van de Dongfeng Box is zijn binnenruimte. Voorin zit je al prima, maar achterin is de beenruimte voor een auto in dit segment bovengemiddeld goed, waardoor zelfs kleine gezinnen uit de voeten kunnen met de Box. Het interieur ziet er luxueus en stijlvol uit en ook kan de Box worden omgebouwd tot woonkamer. Zo kan de bestuurdersstoel worden ombouwen tot een plat bed, voor een dutje tijdens de lunchpauze bijvoorbeeld. Dat doe je door de rugleuningen van de voorstoelen naar achteren te klappen, waardoor deze samen met de zittingen van de achterbank een tweepersoons bed vormen. Door het vele leer met groot diamantstikwerk ontstaat een luxueuze sfeer, zeker in combinatie met ontwerpideeën zoals de riemgespen op het dashboardkastje en een lade in het dashboard die ook als geïntegreerd picknickbord kan worden gebruikt, of als mini-bureau voor een laptop. De kofferbak heeft een volume van 326 tot 945 liter. Wel is de laaddrempel behoorlijk hoog en is de laadvloer niet vlak als de stoelen zijn neergeklapt. Een vijf inch scherm toont de snelheidsmeter en dergelijke, en een relatief groot 12,8-inch touchscreen huisvest het infotainmentsysteem.
Zitten we hierop te wachten?
Volgens Kjeld Riegen, ceo van Voyah Benelux is de belangstelling voor de Box nu al overweldigend. "De bestellingen stromen binnen, ondanks dat we nog niets hebben gedaan aan marketing. De eerste lading auto's is onderweg en deze zullen nog dit jaar op de weg verschijnen. De Box is nu al te bestellen als Launch Edition met een 360-graden-camera, een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met ventilatie en verwarming, adaptieve cruisecontrol, V2L-functionaliteit en een rijbereik van 310 kilometer."
Hoe ver komt de Dongfeng Box?
Als het om de aandrijving gaat, zijn er twee batterijformaten met 31,4 kilowattuur (kWh) en 230 kilometer WLTP-bereik of met 42,3 kWh en 310 kilometer - maar alleen de grote komt naar Nederland. De Box zou in 30 minuten van 30 naar 80 procent moeten laden, wat niet echt spectaculair klinkt. Over energie gesproken: je kunt hem ook gebruiken als stroompunt voor huishoudelijke apparaten (V2L).
Wat kost -ie?
De introductieprijs van de Dongfeng Box bedraagt inclusief kosten voor rijklaar maken €23.400. Voor de later te bestellen Style Edition bedraagt de prijs €22.400. Leaserijders profiteren van de lage fiscale waarde van respectievelijk €21.990 en €22.990. Bovendien kun je dit jaar nog profiteren van de SEPP-subsidie van €2.950, waardoor je onder de €20.000 kunt instappen. Op dit moment is eigenlijk alleen de Dacia Spring goedkoper, maar dat is een minder volwassen auto.
We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!
PRIVATE LEASE Dongfeng Box
Had je deze auto's al gezien?

Dongfeng Box Premium Edition 42,3 kWh 95pk I Elektrisch Verstelbare Bestuurderstoel I Adaptieve Cruise Controle I Camera I Stoelverwarming I Stoelventilatie
- 2025
- 2.451 km

Dongfeng Box Baan Twente Edition 42 kWh l Getinte ramen l Two-Tone l 360 Camera l Adaptief Cruise control l Elektrische stoelen met geheugen l Stoel verwarming/koeling l Bi-directioneel laden V2L l Carplay l
- 2025
- 5 km

Dongfeng Box Premium Edition 42 kWh l Getinte ramen l Adaptief Cruise Control l 360 Camera l Elektr. verstelbare stoel l Bi-directioneel laden l LED verlichting l
- 2025
- 3.001 km
Lees ook
Kia opent aanval op de Dacia Spring en Citroën ë-C3 – Vooruitblik
Test: Citroen ë-C3 - nieuwe lage lat voor betaalbaar elektrisch rijden
Dubbeltest: Dongfeng Box vs. Hyundai Inster – Kleine prijsvechters met grote ambities
Citroën ë-C3 versus Dacia Spring versus Dongfeng Box - welke budget EV moet je hebben?
Test: Dongfeng Box - nieuwe maatstaf in goedkoopste EV-segment
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (147) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.