Test: Dacia Sandero
Hoeveel voor hoe weinig?
Met de kakelverse Sandero blijft Dacia trouw aan zijn principe van veel voor weinig. Bovendien begint de prijslijst ook nog eens met de versie op het goedkope lpg. Je lijkt bijna een dief van je eigen portemonnee wanneer je dit negeert.
Om het CO2-spook te temmen, zien we meer en meer PHEV’s en BEV’s verschijnen, alsof je zonder stekker niet meer meetelt. Wel hangt aan die elektrotechniek vaak een stevig prijskaartje. Het kan ook anders. Onder het motto ‘alle kleine beetjes helpen’ kun je ook zonder te diep in de buidel te tasten al een bijdrage aan de CO2-reductie leveren. Dacia grijpt daarvoor naar lpg. Van de nieuwe Sandero is er net als bij zijn voorganger wederom een autogasvariant. Dat zorgt voor een
lagere CO2-uitstoot dan met louter benzine en dientengevolge levert dat in Nederland een lager bpm-bedrag en dus een lagere verkoopprijs op. En dan betaal je aan de pomp ook nog eens beduidend minder voor lpg dan voor benzine. Tel uit je winst!
Harde kunststof
Op basis van de platformarchitectuur van de Renault Clio heeft Dacia een compleet nieuwe auto getekend. Dat betekent niet alleen een fris uiterlijk, maar ook een nieuw interieur. De vormgeving is vrij strak en zakelijk, met hier en daar duidelijke Renault-invloeden. Dat de kosten voor een belangrijk deel worden gedrukt door eenvoudige materialen wordt snel duidelijk. Veel van wat we zien, bestaat uit harde kunststoffen. Om te voorkomen dat het saai wordt, loopt er een strook stof over het dashboard, die ook terug komt in de portierbekleding en op de rugleuning van de voorstoelen. De Sandero is in alle richtingen iets gegroeid ten opzichte van zijn voorganger en dat vertaalt zich direct in meer binnenruimte. Voorin valt er op dat vlak niets te klagen; er is vooral veel hoofdruimte en ook achterin gaat het nog gerust aardig. Op de achterbank van de Dacia houden we het prima uit. Ook als het gaat om bergruimte, zowel voor losse spullen in het interieur als voor grote stukken bagage in de kofferbak, staat de Sandero zijn mannetje.
De bediening vraagt weinig gewenning. Dacia monteert een instrumentarium met grote, analoge meters, die aan duidelijkheid niets te wensen overlaten. Ertussen vind je een boordcomputer. De Sandero heeft standaard geen multimediascherm; voor infotainment moet je je telefoondisplay gebruiken. Het 8-inch scherm in de auto in deze test maakt onderdeel uit van de Comfort-uitvoering. De functionaliteit is bescheiden, maar het scherm zit wel prettig hoog. Aardig detail is de telefoonhouder links van het scherm met daar direct achter een usb-aansluiting. Zo heb je alle informatie direct bij elkaar en hoeft er geen spaghetti van snoeren langs de middenconsole te lopen. Wel stuitten we tijdens het navigeren enkele keren op een bevroren scherm. Vervelend. Je regelt het audiovolume met tiptoetsen. Dat is jammer, want we hebben liever een fysieke draaiknop. Gelukkig heeft Dacia de bediening van de airco buiten het multimediasysteem gehouden en regel je de temperatuur gewoon met knoppen op de middenconsole.
Autogas
In een tijdperk waarin PHEV’s en BEV’s steeds vanzelfsprekender worden, heeft de Dacia een nog relatief conventionele aandrijflijn: een verbrandingsmotor met een handgeschakelde versnellingsbak. Daarbij probeert de fabrikant op zijn eigen manier met deze techniek de uitstoot en daarmee het verbruik zoveel mogelijk binnen de perken te houden. Onder de motorkap van de Sandero huist een 1,0-liter driecilinder turbomotor die af fabriek op lpg loopt en samenwerkt met een zesbak. De Dacia-motor is niet de stilste in zijn soort en doet zonder echt te sprankelen goedmoedig zijn werk. Hij reageert keurig op het gaspedaal en de maxima van 100 pk en 170 Nm komen er vrij soepel uit. De zesde versnelling is duidelijk een overdrive; de motor maakt op kruissnelheid niet al te veel toeren en dat komt naast het verbruik ook direct de rust in het interieur ten goede. Hoogstens moet je af en toe terugschakelen voor een vlotte inhaalactie. Op benzine zou een gemiddeld testverbruik van 1:11,2 teleurstellend zijn, maar op lpg valt dat mee en ben je met de prijzen zoals we die zagen tijdens onze testperiode 6,8 cent per kilometer kwijt aan brandstof. De lpg-nippel is keurig weggewerkt achter het tankklepje en de gastank zelf is verdekt opgesteld onder de kofferbakvloer in de reservewielkuip. Wie bij de Sandero prijs stelt op een automatische transmissie is aangewezen op de 92 pk sterke benzineversie van de driecilinder. Die is behalve met dezelfde handbak als de lpg-versie ook verkrijgbaar met een cvt-transmissie.
Comfortabel deinen
Dacia heeft de Sandero een nogal soepele afstemming van veren en schokdempers meegegeven. Sommigen zullen dat ervaren als comfortabel; het veroorzaakt nogal wat bewegingen van de carrosserie. De elektrische stuurbekrachtiging is gevoelloos en weinig communicatief. Toch volgt de auto stabiel zijn weg met een onderstel dat de aandrijfkrachten moeiteloos de baas kan.
In de Dacia-prijslijst vinden we een pagina vol fabrieksopties, al dan niet in pakketvorm. Tegen bijbetaling geeft Dacia de Sandero parkeersensoren, dodehoekwaarschuwing en een achteruitrijcamera mee.
Oordeel
Dacia houdt met de nieuwe Sandero vast aan zijn basisprincipes: behoorlijk wat ruimte voor een bescheiden prijs. Zeker op lpg lijkt autorijden nauwelijks goedkoper te kunnen. Dat zijn meteen de twee speerpunten van deze auto. Verder kan de Dacia zonder al te veel moeite meekomen met de concurrenten, al zal hij die op de andere vlakken nergens overtreffen.
Signalement
Merk | Dacia |
---|---|
Model | Sandero TCe 100 Bi-Fuel Comfort |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 16.075 |
Specificaties
Brandstof | lpg |
Motor | 3-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 999 cc |
Maximaal vermogen | 74 kW / 101 pk bij 4.600 tpm |
Maximaal koppel | 170 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.088 mm / 1.848 mm / 1.499 mm |
Wielbasis | 2.604 mm |
Massa leeg | 1.082 kg |
Laadvermogen | 496 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.100 kg / 590 kg |
Banden | 185/65R15Prijzen |
Topsnelheid | 183 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,7 s (fabrieksopgave: 11,6 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,1 s / 6,2 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 10,0 s / 12,3 s |
Brandstofverbruik | 9,0 l/100km (fabrieksopgave: 6,4 l/100km) |
CO2-uitstoot (WLTP) | 109 g/km |
PRIVATE LEASE Dacia Sandero
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (20) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.