Test: Cupra Formentor VZ - knokken met koppel in krachtigste plug-in hybride

Nieuwe neus, meer elektrisch

41 reacties

Video

Voor het eerst in de jonge historie van Cupra hebben we te maken met een facelift van een eigen model, want dat is de Formentor. De cross-over heeft vanaf nu de nieuwe neus van het merk en de herziene plug-in hybride aandrijflijn, met de VZ als krachtigste versie.

Is de Cupra Formentor altijd een plug-in hybride

Aan elektrificatie valt al eventjes niet meer te ontkomen bij Cupra. Het is plug-in hybride of volledig elektrisch voor de Nederlandse markt. Vrij recent reden we met de Tavascan, een nieuwe EV in het segment van de VW ID5, het tweede nieuwe model van Cupra. Verder verwachten we dit jaar de Terramar, een vrij grote SUV met dezelfde techniek als de Formentor. Die zit met zijn formaat tussen de Seats Ateca en Tarraco in. Volgend jaar maakt een compacte EV zijn opwachting, de Raval.

Wat is de Formentor: SUV of cross-over?

De Formentor kun je met recht een cross-over noemen. Beetje hatchback, snufje SUV, vleugje stationwagon; van alles wat. Waarbij het ontwerpteam er in onze ogen een samenhangend geheel van heeft gemaakt. Het uiterlijk is aangescherpt met de huidige designtaal, wat zich vertaalt in een neus die strijdlust uitstraalt. De Spanjaarden spreken zelfs van een heuse ‘sharknose’. De driehoekige lichtunits zijn een nieuw en kenmerkend stijlelement, de vorm komt terug in de drie dagrijlampjes. De grille met grote gaten is in staat om koellucht voor een twinturbo zescilinder met twee intercoolers door te laten, maar zo heftig gaat het er hier allemaal niet aan toe.

Wat is er verder nieuw aan de Formentor?

Aan de achterkant gaat de lichtshow verder, met dezelfde driehoekjes, een lichtbalk die de achterlichten met elkaar verbindt en in het midden daarvan een verlicht merklogo. Het interieur kreeg nieuwe bekledingsstoffen en een ander stuur. Het infotainmentscherm meet voortaan 12,9 inch (33 cm) en het systeem is draadloos te koppelen met smartphones van Apple en Android. Een 390-Watt geluidssysteem van Sennheiser is tegen meerprijs verkrijgbaar. De plug-in hybride aandrijflijn heeft nu de 1.5 TSI in plaats van de 1.4 en bij de VZ stijgt het vermogen van 245 naar 272 pk.

Komt deze plug-in hybride voortaan ook verder elektrisch?

Het belangrijkste nieuws betreft het grotere accupakket, dat een capaciteit van 20 kWh heeft. Dat levert een elektrische actieradius van 119 kilometer op. Laden kan met 11 kW en aan een snellader zelfs met 50 kW. Alle lokale kilometers kun je elektrisch afleggen, evenals het meeste woon-werkverkeer. Afremmen op de elektromotor en op die manier energie terugwinnen kan nu eveneens. Die functie activeer je via een menu op het grote scherm. Geen pookje met B dus. Goede stoelen heeft de Formentor altijd, in de VZ zijn dat kuipstoelen en in de Extreme zelfs Cup-zetels van het merk Sabelt, bekend uit de autosport. Extra krachtige remmen van Brembo zijn eveneens standaard op die topversie.

Welke Formentor rijden we?

Het is de VZ die voor ons klaar staat en inderdaad, je zit er geweldig in. Links op het stuur zit de drukknop om een rijmodus te kiezen en als het dan toch extreem moet, selecteren we rijprogramma Cupra. Desondanks blijft de Formentor een hybride, hij rijdt elektrisch weg. Pas bij het invoegen op de snelweg springt de 1.5 TSI bij, wat gepaard gaat met fictief en heel kunstmatig motorgeluid uit de speakers. Gelukkig kan het uit, het gebrul van de hier niet leverbare 2.0 TSI (333 pk) met een uitlaat van Akrapovic zal het toch nooit benaderen. We hebben de snelweg verruild voor bochtige wegen door de heuvels. Het vermeende extreme karakter komt hier niet echt uit de verf. Wil je bij het uitaccelereren van een bocht het volle vermogen benutten, dan merk je dat hij even rekent en ook het ESP houdt de boel iets te veel in toom. Bovendien lijkt de voortrein al het koppel nauwelijks aan te kunnen; de neus wordt zoekerig.

Vervolgens zetten we hem in de sportmodus en merken direct dat de Cupra nu wat levendiger is. Schakelen kun je onder zulke omstandigheden beter zelf doen, met de flippers aan het stuur. Zijn gewicht van bijna 1,7 ton kan hij desondanks niet verhullen, al maken de elektronische dempers hem vrij stug. De grip is uitstekend, zwaar onderstuur is er nooit. Maar het is vooral het vernieuwde uiterlijk en de grotere elektrische actieradius die een belangrijke upgrade vormen, terwijl je met de basismotor prima bent bediend. Maar in de vorm van de Tavascan is er nu volledig elektrische, iets duurdere concurrentie binnen de gelederen.

Deel jouw ervaringen met je auto!
Je kunt mensen die op zoek zijn naar een andere auto helpen door in een gebruikersreview jouw ervaringen met je auto te delen! Dat kun je doen door na inloggen op deze site je auto aan te melden en een review te plaatsen. Had je al een review van je auto staan? Dan kun je ook een nieuwe review bij de auto als aanvulling plaatsen.

Signalement

Merk Cupra
Model Formentor 1.5 e-HYBRID VZ Performance
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 6 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 47.835

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, plug-in hybride
Cilinderinhoud 1.498 cc
Maximaal vermogen 200 kW / 272 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 400 Nm bij 1.550 tpm
Accu capaciteit (bruto) 26 kWh
Inhoud brandstoftank 40 l
Lengte / breedte / hoogte 4.451 mm / 1.839 mm / 1.511 mm
Wielbasis 2.680 mm
Massa leeg 1.749 kg
Laadvermogen 451 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.700 kg / 750 kg
Banden245/40R19Prijzen
Topsnelheid 220 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,0 s
Brandstofverbruik 0,4 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 10 g/km

PRIVATE LEASE Cupra Formentor

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (41) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum