Test: Audi SQ8 – ultieme alleskunner is de beste Audi

Verwarrend: vernieuwde Q8 bestaat naast elektrische Q8 Etron

58 reacties

Video

De Audi Q8 krijgt na ruim vijf jaar een update, maar nu heeft hij ineens een naamgenoot in de vorm van de Audi Q8 E-tron. Wij reden met de vooralsnog dikste versie in de vorm van de SQ8 om te kijken welke Q8 zijn naam het beste draagt.

De Audi Q8 is toch nog niet zo oud?

De tijd gaat sneller dan je denkt. Toen in de lente van 2018 het doek van de Audi Q8 werd getrokken, ging dat gepaard met de opvallende mededeling dat dit voortaan Audi’s vlaggenschip moest zijn. Niet de luxe A8, maar deze dynamische SUV werd de leider van de troepen. De auto moest het als minder brave variant van de Q7 opnemen tegen succesnummers als de BMW X6. Het bleek een schot in de roos. Niet alleen was de Q8 wat minder polariserend vormgegeven dan de SUV-coupés van de concurrentie, maar Audi liet ook zien het SUV-leven bijzonder goed onder de knie te hebben. De kernwaarden van het merk als luxe, gadgets en goede wegligging zonder extreme sportiviteit komen in de SUV’s eigenlijk beter tot hun recht dan in de klassieke lage auto’s, met de Q8 als summum waarin alles samenkomt.

Er was toch iets raars met de Audi SQ8?

Iets wat toen niet raar was, maar inmiddels wel: het SQ8-verhaal begon met… diesel! Jawel, we kunnen het ons bijna niet meer voorstellen, maar dikke diesels waren toen nog hot. De V8 TDI met 900 Nm paste ultiem goed bij de Q8 en de latere benzinebroer vonden we ook wel fijn, maar beter passen bij de extreme RS Q8 die later kwam.

Het D-woord is inmiddels echter passé en dus heeft de nieuwe SQ8 enkel een V8-biturbo op benzine. Net als voor de facelift is die goed voor 507 pk en dat is zeker afdoende voor deze auto. In Nederland wordt het vooralsnog de enige versie zonder stekker. In landen om ons heen komen ook de bekende kleinere motoren en zelfs enkele diesels, maar in Nederland beperkt Audi zich, los van de SQ8, tot plug-in hybrides. Deze krijgen meer elektropower én een grotere actieradius dan voor de facelift, maar de details van die modellen worden later pas bekend.

Maar wacht, er is toch eerder dit jaar al een nieuwe Audi Q8 onthuld?

Jawel. De Audi Q8 e-tron. Dat is de gefacelifte versie van de Audi E-tron, de volledig elektrische SUV die vier jaar geleden werd gelanceerd. Zijn opvolger is logischerwijs ook volledig elektrisch en omgedoopt tot Q8 e-tron. Deze EV heeft echter niets te maken met de Audi Q8 met benzinetank die we vandaag rijden. Anders dan bij bijvoorbeeld de BMW X3 en iX3, die dezelfde basis hebben, hebben de twee gelijknamige Audi’s niets met elkaar van doen. Het betreft een ander platform met een andere koets met andere buiten- én binnenmaten. Nu is Audi van plan om alle toekomstige elektrische modellen een even nummer te geven (zoals Audi A4) en de benzineversies een oneven nummer (zoals Audi A5. Alleen moet het merk de bestaande modellen even uitzitten, met deze verwarrende Q8-kakafonie tot gevolg. Even goed doorvragen dus als je buurman zegt dat hij een Q8 heeft gekocht, want de ene Q8 is nu dus de andere niet.

En wat is er nieuw aan déze Audi Q8 dan?

De vernieuwing van de auto beperkt zich met name tot het visuele deel. De lijnen op de grille en aan de achterkant zijn nog breder getrokken om de auto een meer agressief voorkomen te geven. Daarbij heeft de Audi de nieuwste lichttechnieken van de fabrikant gekregen. Naar wens krijgt de Q8 nu matrix-led-laserlicht, waarmee je eigenlijk altijd met grootlicht aan kunt rijden. De auto houdt de stralen weg van elke medeweggebruiker, terwijl je ondertussen extreem goed kunt zien op donkere stukken. Aan de achterkant is er bovendien een extra foefje toegevoegd waarbij de auto extra remlichten aanzet als wordt gedetecteerd dat er iemand snel achterop komt terwijl jij al stilstaat. Op die manier wordt je aanwezigheid extra benadrukt. Super! Aan de binnenkant oogt het interieur bekend, al kreeg de auto wel de beschikking over nieuwe interieurtrims met aluminium en carbon. Dit is mede geïnspireerd op de cockpit van de RS Q8. Een opvolger van die über-Q8 komt er uiteraard ook, ook al wil Audi dat nog niet officieel bevestigen. Gelukkig doe je jezelf met de SQ8 weinig te kort.

Klinkt leuk, maar hoe rijdt hij dan?

De Audi SQ8 is een fabelachtige alleskunner met een voortreffelijke wegligging. Wel moet je even alle optionele driver packs aanvinken op de optielijst, zodat je de beschikking krijgt over actieve stabilisatoren en een sportdifferentieel, die samen met de luchtvering de bandbreedte van de Audi erg groot maken. Op slechte wegen op het zuidelijk halfrond bleek het verschil tussen de Comfort- en Dynamic-stand bizar groot. Daarbij zijn er ook allroad- en offroad-standen, waarbij de Q8 zich dankzij de luchtvering verder boven het asfalt verheft. In de meest sportieve stand is het nog altijd geen Porsche Cayenne of BMW X6 als het gaat om pure speelsheid en betrokkenheid, maar de wegligging is fantastisch en de manier waarop de koets zich verzet tegen overhellen is imponerend. Ondertussen houden de opvallend dikke ruiten al het windgeruis buiten de deur. Verwacht geen zwevend comfort als in grote Mercedessen, want daar doet Audi niet aan. De forse 23-inch wielen helpen ook niet. Je zou afhankelijk van je behoeftes kunnen overwegen een wielmaatje kleiner te gaan voor extra comfort.

De V8 voldoet nog altijd op alle vlakken. Hij is gevoelsmatig ongewijzigd, net als de achttraps automaat, al zijn er wel de nodige onzichtbare aanpassingen geweest om aan alle regelgeving te blijven voldoen op uitstootgebied. De motor trekt mooi, reageert fel indien nodig en klinkt ook nog eens leuk. De afstand met een RS Q8 (die 100 pk meer krijgt) is evengoed merkbaar. Die auto is veel agressiever, nog veel sneller en kent zodanige aanpassingen aan het onderstel en besturing dat het veel meer een gooi-en-smijtkanon is dan deze SQ8, die meer de allerdikste ‘normale’ Q8 is met wat optische aanpassingen.

Moet ik dan wachten op de RS Q8? En wat kost hij dan?

Welke je moet hebben, is niet zozeer een kwestie van je portemonnee, want als je toch in deze klasse shopt, kan dat procentueel gezien overzichtelijke verschil van 30.000 euro er ook nog wel bij. Nee, het gaat er meer om of je zit te wachten op de extra agressie en prestaties van de RS Q8, om nog maar te zwijgen over de uitstraling en het imago van de auto. Voor sommigen is dat juist een unique selling point, voor anderen logischerwijs een stapje te ver en dan is deze SQ8 de ideale auto. De prijzen zijn nog niet bekend, maar voor de facelift kostte de SQ8 €193.000 en de RS Q8 €223.000. Het zal er nu niet goedkoper op worden. Gewone stervelingen zullen even moeten wachten op de PHEV’s, die vermoedelijk zomaar een krappe ton goedkoper worden dan de dikke benzinebroers. In de onderlinge strijd met de elektrische Q8 scoort de EV daar overigens flink wat punten, want ook van de volledige elektrische Audi Q8 e-tron is er een SQ8 met 500 elektrische pk's. De prijs? Nog geen €100.000. Je mist dan een V8, maar het scheelt wel verbijsterend veel geld.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (58) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum