Test: Audi S3 (prototype): allemansvriend met feestneus
Lichtvoetig en heethoofdig
We konden ver uit het zicht van nieuwsgierig publiek al met die nieuwe Audi S3 rijden. Die heeft de van de RS3 afkomtstige Torque Splitter, waarmee driften een eitje is.
Wat gebeurde er met die aandrijflijn?
Die kreeg een aardig oppeppertje. De tweeliter viercilinder kreeg er net als de Volkswagen Golf R dankzij een verbeterde turbo 23 pk en 20 Nm bij, waardoor hij nu een vermogen van 333 pk heeft en een koppel van 420 Nm. Het koppel is beschikbaar over een breed toerengebied, namelijk van 2.100 tot 5.500 tpm. Ingolstadt verbeterde het schakelen van de dubbele-koppelingsautomaat door de koppelingsplaten steviger op elkaar te drukken, waardoor hij met minder twijfel wegrijdt.
Daarbij halveerden de ingenieurs de schakeltijden. Doordat het stationair toerental naar boven werd bijgesteld, moet de auto alerter aanvoelen, omdat hij bij het wegvallen van de belasting minder in toeren terugvalt. Zodoende moet hij weer gemakkelijker aan het gas hangen.
Hoe zit het met de feestneus?
Uit de RS3 leent Audi een zogenoemde Torque Splitter. Deze koppelverdeler met koppelingen aan weerszijden van het achterste differentieel kan honderd procent van het beschikbare vermogen op de achteras (vijftig procent van het totaal) op een van beide achterwielen loslaten om de auto zo te helpen met indraaien. Daarmee kun je heel slim het van nature aanwezige onderstuur opvangen of als je nog wat meer doorzet gemakkelijk overstuur opwekken.
Hoe rijdt de Audi S3?
De Audi S3 is ontzettend toegankelijk. Het is een sportieve auto waarmee iedereen een grote jongen kan zijn. Je kunt er bij wijze van spreken je oude tante de boodschappen mee laten doen. Het brede koppelgebied is fijn, waardoor de hatchback nooit lui aanvoelt, maar altijd alert. Hij schakelt inderdaad bijzonder rap en wie de ruimte heeft, kan hem met de flippers aan het stuur schakelen. Hij stuurt scherp in, de besturing is nooit vaag en als je in een bocht vol op het gas gaat staan, kom je er met een fraaie drift uit. De elektronica kijkt over je schouder mee, dus als je niet werkelijk een vaardige bestuurder bent, kan er eigenlijk nog steeds niet zo heel veel misgaan. We hebben het hier over de auto in de modus Dynamic Plus, want dat is de stand die de meeste speelruimte geeft. We reden hem met de tegen meerprijs verkrijgbare dynamische schokdempers op wegdek dat zo nu en dan bijzonder slecht was. Het onderstel geeft onder deze omstandigheden veel feedback en de auto laat zich gemakkelijk in een mooie cadans door de bochten mennen. Desondanks ervaar je nog behoorlijk wat comfort en de auto put de bestuurder beslist niet uit.
Kortom, een echte pretmachine?
Nou, dat het allemaal zo gemakkelijk en moeiteloos gaat, is meteen ook enigszins een nadeel. Hij mist een ruig randje waardoor je zo af en toe even wordt wakker geschud. Voor de meer hardcore liefhebber is er dan later dit jaar een vernieuwde RS3 met vijfcilinder ... of misschien moet je dan sowieso geen Audi kopen.
PRIVATE LEASE Audi A3
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Vernieuwde Audi S3: sterker, stijver én met nieuw gezicht
Tussenversie: Volkswagen Golf R is terug en is 333 pk sterk
Audi A3 wordt gefacelift: S3 toont nieuw Sportback-achterste
Dubbeltest: Audi A3 Limousine vs. BMW 220 Gran Coupe - Verschil van inzicht
Waarom de Volkswagen Golf GTE wel en de Audi A3 e-tron niet in trek is bij snelle jongens
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (30) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.