Tesla Model 3-rijder Jasper over BYD Seal: 'Geen tegenvaller, maar ik laat de 3 er niet voor staan

'Smaakgevoelig'

Tesla Model 3 BYD Seal duurtest

Het is bij de eerste blik al duidelijk dat BYD met de Seal de aanval heeft geopend op de Tesla Model 3. Moet Tesla zich zorgen maken of is het een kansloze missie? Aan wie kun je dat nu beter vragen dan aan een tevreden, door de wol geverfde Model 3-eigenaar.

De duurtestperiode van onze BYD Seal nadert zijn einde. De verwensing 'nep-Tesla' vloog ons menigmaal om de oren, met name van Model 3-rijders, en zo kwamen we op het idee er een met onze trouwe zeehond op pad te sturen. Geloof het of niet, de eerste die we benaderden, wilde wel meedoen, maar op voorwaarde dat hij zonder naam en onherkenbaar gemaakt in het blad zou komen, omdat hij politiek actief is en daarom niet in een Chinese auto gezien wil worden. Om nu iemand met zijn initialen en een balkje voor de ogen af te beelden, leek ons geen goed idee. Gelukkig dat een van onze freelance cameramannen, Jasper Bergstra, al meer dan drie jaar een tevreden Model 3’er is en niet wordt gehinderd door schroom of China-fobie. Op weg naar Kampen dus, waar Jasper zijn eigen videoproductiebedrijf heeft en waar ik hem achter de montagetafel vandaan trek voor een blokje om in onze duurtest-Seal, die ik bij aankomst naast zijn Model 3 heb geparkeerd. Toegegeven, dat is er een van voor de facelift, maar Jasper heeft tijdens de persintroductie, waarvan hij de video voor autoweek.nl maakte, een aardig stuk met het vernieuwde model kunnen rijden. Met zijn eigen Tesla rijdt hij tussen de 25.000 en 30.000 kilometer per jaar.

BYD Seal RWD

Twee kampen

Wat betreft het uiterlijk is Jasper noch van de Seal noch van zijn eigen Model 3 erg onder de indruk: “Ik vind het design van de BYD niet heel erg bijzonder en daar denk ik bij de Tesla hetzelfde over. Toch gebeurt er bij de Seal qua lijnenspel wel wat meer, maar de achterkant van de Model 3, tenminste van na de facelift, spreekt mij dan weer meer aan.” De klep openend merkt Jasper op dat de frunk een stuk kleiner is dan die van zijn Tesla: “Prima voor je laadkabel, maar ik gebruik hem ook vaak voor spullen die niet meer in de kofferbak passen.”

BYD Seal duurtest

Jasper opent het portier van de BYD en schuift achter het stuur, waarna hij alles om zich heen nauwkeurig in zich opneemt. Je bent cameraman of je bent geen cameraman immers. Volgens Jasper is de wereld in twee kampen verdeeld als het gaat om het interieur van Tesla’s: “De een vindt dat minimalistische prachtig, de ander moet er niets van weten. Persoonlijk heb ik er geen moeite mee. Het heeft me in elk geval nog nooit gestoord. Zelfs het opzij moeten kijken om de snelheid af te lezen, heb ik nooit als irritant ervaren.” Niettemin erkent Jasper dat een scherm recht in je blikveld wel prettig is. “Het kunnen draaien van het infotainmentscherm vind ik een leuke bijkomstigheid. Verder moet ik zeggen dat ik de styling van het interieur wel erg smaakgevoelig vind: veel verschillende materialen, veel lijnen en rondingen. Daar staat tegenover dat de afwerking goed lijkt.” Ook over de stoelen is Jasper positief: “Die zitten meer om je heen gevouwen dan die van de Model 3, dat is prettig.”

BYD Seal

Meer deinen

Eenmaal onderweg valt Jasper meteen op hoe anders het onderstel van de BYD is. “Een enorm verschil in hoe de auto’s omgaan met oneffenheden in het wegdek. Mijn Model 3 knalt behoorlijk hard over korte hobbels.” Daarom rijdt Jasper linea recta naar zijn eigen straat, die een paar drempels telt waarvan hij precies weet hoe zijn Model 3 ermee omgaat. “De Seal filtert die klappen er keurig uit, maar omdat ik ook met het gefacelifte model heb gereden, weet ik dat het onderstel daarvan beter raad weet met zulke oneffenheden. Keerzijde is dat de Seal meer deint, maar dat zal ongetwijfeld komen doordat hij veel zwaarder is dan mijn Tesla.” De besturing vindt Jasper duidelijk minder dan in zijn eigen auto: “De Model 3 stuurt behoorlijk direct en blijft mooi stabiel in snellere bochten.” Ook de gasrespons ervaart hij in de Tesla als beter. “De recuperatie stelt zelfs in de hoogste van de maar twee standen weinig voor, waardoor one pedal drive niet kan. In de Tesla doe ik dat nu net zo veel mogelijk.” De gasrespons houdt Jasper in de BYD het liefst op normaal: “In sport wordt het pedaal  bijna een aan-uitknop: niet heel prettig.”

Tesla Model 3 of BYD Seal?

Een klein uurtje later stuurt Jasper terug naar zijn bedrijf, waar hij de BYD weer naast zijn eigen auto parkeert. Opnieuw slentert hij een contemplatief rondje om beide auto’s, alsof hij munitie zoekt om zijn oordeel nog bij te stellen. Dat gebeurt alleen niet. “Ik vind de BYD zeker niet tegenvallen. Ik zit er goed in, hij is erg comfortabel en het is heel stil binnen. Daar staat tegenover dat ik het directe stuurgevoel en stuggere onderstel van mijn Tesla mis. Ook de software-interface van Tesla vind ik mooier. Dat laat ik zwaar meewegen, omdat je er veel naar kijkt en mee bezig bent.”

Dus? Jasper: “De Seal is zeker geen tegenvaller, maar ik zou de Model 3 er niet voor laten staan.”

BYD Seal

Drie maanden 3-tegenhanger

BYD is inmiddels redelijk ingeburgerd in Nederland. Nadat we eerder een half jaar met de Dolpin reden, stapten we eind 2024 voor drie maanden in de flitsende Seal, een gestroomlijnde sedan die concurreert met de Tesla Model 3.

De verwachtingen waren al vrij hoog toen we in oktober 2024 instapten. Bij de eerste kennismaking met een Seal in de zomer van 2023 schreven we immers nog dat we dat de beste Chinese auto tot dat moment vonden. Die titel ging vorig jaar zomer op de redactie van AutoWeek unaniem naar de Xpeng G6. Maar hoe bracht de Seal het er in de drie maanden durende duurtest van af? We begonnen in de herfst en eindigden in de winter, dus we kunnen niets zeggen over de actieradius van de Seal RWD in de zomer. De Seal met één elektromotor die de achterwielen aandrijft, moet volgens de WLTP-opgave 570 kilometer ver kunnen komen op een volle 82,5-kWh accu.

Die actieradius zat er in oktober volgens de weergave in het display altijd bij aanvang van een rit; in de praktijk zaten we op 500 tot 550 kilometer. Zo zuinig als een Tesla Model 3 is de Seal niet. We kregen hem niet onder de 16 kWh/100 kilometer, wat met een Tesla Model 3 vrij gemakkelijk haalbaar is. Temperaturen onder het vriespunt heeft de Seal tijdens zijn verblijf in onze duurtestgarage ook meegemaakt. Dat gebeurde onder meer tijdens de reportage langs de Waddenkust. Daarbij kwamen we ‘slechts’ 450 tot 500 kilometer ver op een acculading. De voorspelling van de software is daarbij altijd wat optimistischer, want die ging uit van een rijbereik van 520 kilometer in de vrieskou.

Duurder is beter

Aan snelheid geen gebrek in de Seal. De 313 pk sterke elektromotor maakt er een snelle sedan van, maar vanwege de in onze ogen niet helemaal uitgerijpte achterwielophanging verlangen we beslist niet naar nog meer vermogen. De BYD heeft helaas enige moeite met al die paardenkrachten. Er is ook nog een Seal met twee elektromotoren en vierwielaandrijving verkrijgbaar. Die kan mede door de verstelbare demping beter overweg met zijn riante vermogen van 530 pk dan de RWD met ‘slechts’ 313 pk. Het is beslist aan te raden om voor die €5.000 duurdere variant te kiezen, zo luidde onze conclusie na het samenbrengen van de twee versies tijdens de duurtest.

De bediening en de klimaatregeling van de Seal vinden we plezierig. Wat we nog verbeterd zouden willen zien aan de Seal RWD is de afstemming van de achterwielophanging, zodat die beter met drempels omgaat en beter bestand is tegen de kracht van de elektromotor. Een forsere regeneratie zou de EV-rijder eveneens kunnen bekoren, want nu is one pedal-drive niet mogelijk. Toch heeft BYD zijn zaakjes met de Seal al met al best goed voor elkaar, want de auto zoals wij hem reden staat voor €48.690 in de prijslijst. Voor dat bedrag krijg je een zeer complete uitrusting en een vrij weelderig aangekleed interieur. Er heerst aan boord meer sfeer dan in een Tesla Model 3, om zijn belangrijke concurrent maar eens te noemen. De prijs van de BYD Seal Design RWD zit tussen die van de Tesla Model 3 Long Range RWD en de Model 3 Long Range All-Wheel Drive in.

Actieradius herfst 500-550 kilometer

Actieradius winter 450-500 kilometer

Lezersreacties (133) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum