Suzuki Swift Sport
Kek scheurijzertje
- Albert-Jan Cornelissen
- Eerste rijtest
De in 2005 geïntroduceerde Suzuki Swift doet het prima qua verkoopcijfers, wat mede te danken is aan zijn sportieve uiterlijk, dat met de zwarte A-stijl en strakke lijnen wat Mini-achtig aandoet. Er zijn slechtere voorbeelden. Ook het onderstel past prima bij dat sportieve plaatje, maar met 102 pk hield het motorengamma tot nu toe op. En dat is toch wat magertjes voor de liefhebbers van topprestaties. Bovendien heeft Suzuki een naam hoog te houden als het gaat om sportieve kleine karretjes, de Swift GTI uit de jaren '80 was een buitengewoon prettig wagentje. Zodoende komt Suzuki nu met de Swift Sport, een naam die aan duidelijkheid niets te wensen overlaat. Maar het blijft wat vreemd dat Suzuki niet het label 'GTI' aan deze Swift gehangen heeft. Wellicht volgt dat later nog, er is beslist ruimte voor nog meer pk's als je bedenkt dat de toppers in deze klasse qua vermogen tegenwoordig tegen de 200 pk aanschurken. Onder de motorkap van de Swift Sport ligt een 1,6-litermotor met dubbele bovenliggende nokkenassen en variabele kleptiming. Daarmee levert hij een specifiek vermogen van 80 pk per liter. Het is een echt toerenmachientje, de vierpitter levert het maximale aantal pk's pas bij 6.800 tpm. Om die hoge toerentallen aan te kunnen, is de motor ontwikkeld met behulp van de knowhow die de motorfietsafdeling van het Japanse merk hiermee heeft opgedaan in de loop der jaren. De motor is gekoppeld aan een close-ratio vijfversnellingsbak, waarvan de verzetten zich met korte en directe klikjes laten inleggen. Met name de 3e tot en met de 5e versnelling liggen dicht bij elkaar, waardoor de tussenacceleratie lekker vlot verlopen. In de vierde versnelling gaat hij in 8,6 seconden van 60 naar 100 km/h, en dat is rap in dit segment. Met 125 pk valt de Swift Sport weliswaar net onder auto's als de VW Polo GTI en de Ford Fiesta ST, maar dankzij het lage gewicht van krap 1.000 kilo komt hij aan een relatief gunstige 8,5 kilo per pk. Mede daardoor weet hij de sprint van 0 naar 100 km/h in een rappe 8,9 seconden te volbrengen. De topsnelheid bedraagt 200 km/h.
Aangepaste hardware
De rest van de hardware is aangepast aan dit vermogen. Zo heeft de Swift Sport, als eerste Suzuki trouwens, schijfremmen rondom, en wordt een (uitschakelbaar) ESP gemonteerd. Bovendien is hij uiteraard ook voorzien van een sportiever afgesteld onderstel met dikkere stabilisatoren, grotere 17-inchwielen en strakkere schokdempers. De maatregelen zorgen voor een lekker gooi-en-smijt karakter, de Sport voelt lekker beweeglijk aan, waar de directe besturing aan bijdraagt. Via het lekker in de hand liggende sportstuurtje stuur je de Swift nauwkeurig naar waar je hem hebben wilt. Hij gaat als op rails de bocht door, wat ook een verdienste is van de grote wielen, die op de hoeken van de auto geplaatst zijn. Gelukkig is de vering van de Sport ook nog redelijk comfortabel gebleven, en ook de platte banden hebben geen al te nadelige invloed gehad op het rijcomfort van deze Swift. Het is in ieder geval geen niersteenvergruizer op wielen geworden. Een goede mix van comfort en een strakke wegligging, dit onderstel. Ook bij een uitgeschakeld ESP blijft de Sport tot op hoge snelheid goedmoedig. Wanneer het al te rap gaat, zoekt zijn neus geleidelijk de buitenkant van de curve op. Je hoeft niet te vrezen voor een plotseling uitwaaierende achterkant, deze auto is foolproof.
Afgetraind
Het van zichzelf al vlotte uiterlijk van de Swift is voorzien van wat sportieve attributen. Meest in het oog springen de 17-inchwielen die de wielkasten lekker opvullen. Ziet er goed uit. Aan de voorkant heeft de Sport een honingraat-grille, en in de voorbumper zien we een grote centrale luchtinlaat. Doordat de zijkanten van de bumpers zwart zijn, valt de luchthapper met z'n omlijsting in carrosseriekleur extra op. Volgens Suzuki draagt de nieuwe voorbumper ook bij aan een grotere neerwaartse druk. Of dat zo is weten we niet, maar het oogt in ieder geval lekker dik. De zijkant is voorzien van de obligate skirts. Ook de achterzijde werd behoedzaam 'afgetraind'. Zo is de Sport voorzien van een dakspoiler en een sportuitlaat met pijpen aan beide kanten van de bumper. Het interieur werd tevens aangepast. Je zit als bestuurder op kuipstoelen die in samenwerking met Recaro ontwikkeld zijn, en die je goed op je plek houden tijdens snel bochtenwerk. Ze zijn niet al te smal gesneden gelukkig, en ook langere bestuurders vinden een goed plekje. Verder heeft de Swift aluminiumkleurige sierstrips en pedalen, en zwart/rode bekleding. Het sportstuurtje heeft alu inlegstukjes, en is voorzien van rode stiksels. De rest van het dashboard stamt onveranderd van de nederiger Swift-afstammelingen, en dat is geen slechte zaak. Het zit ergonomisch in elkaar, en de gebruikte plastics ogen hoogwaardig. Hoewel ze dat bij een nadere bestudering niet altijd blijken te zijn. Maar voor dit segment kan het er beslist mee door, en het oogt allemaal strak.
Scherpe prijs
De Swift Sport is een lekker autootje geworden, hoewel hij eerlijk gezegd ook wel het verlangen naar een nog wat sterkere versie (Swift GTI?) in ons heeft aangewakkerd. Voor de Sport moet € 19.899 op tafel komen. Daarbij zijn climate control, metaallak, een sleutelvrije startfunctie en een radio/cd-speler met bediening op het stuur standaard. Dat is een scherpe prijs te noemen ten opzichte van zijn concurrenten, hoewel die vaak wel meer pk's aan boord hebben. Een 150 pk sterke Ford Fiesta ST moet € 21.115 kosten, voor een Polo GTI met eveneens 150 pk wil de VW-dealer € 25.400 zien. Maar qua prestaties blijft de Swift Sport niet eens zo gek veel bij die auto's achter. De Sport zal ook de basis gaan vormen voor de Swift Cup, een merkenklasse die vanaf volgend jaar verreden zal worden. Suzuki hoopt er dit jaar nog 200 van te verkopen, en volgend jaar 500 exemplaren. Ambitieuze cijfers voor een nichevoertuig, maar de Sport heeft de juiste papieren in huis om een succes te worden.
PRIVATE LEASE Suzuki Swift
