Suzuki Swift 2005
Swift dicht generatiekloof
- Arno Böckling
- Eerste rijtest
In het drukke stadsverkeer van de dwergstaat Monaco, maak je een meer dan gemiddelde kans om dure exclusieve automobielen tegen te komen. Maar vorige week konden de Monagasken bij een van de vele luxe hotels die het minivorstendom rijk is, een vloot van nieuwe compacte wagens zien staan. Suzuki had het mondaine oord aan de Mediterrané gekozen om de nieuwe Swift te introduceren. Weg, met de bescheidenheid van het oude model. De nieuwe Swift is een zelfbewust karretje dat vol vertrouwen de strijd aanbindt met concurrenten als de Citroën C2, de Daihatsu Sirion 2 en de Nissan Micra.
Suzuki heeft zich door de jaren heen toegelegd op de bouw van kleine modellen met weinig of geen pretenties, maar de laatste tijd is er in de directieburelen een andere wind gaan waaien. Het merk wil niet meer jaren voortborduren op een vertrouwd concept, maar met z'n tijd mee gaan en modellen sneller vernieuwen. Voor de komende vijf jaar zijn er niet minder dan tien nieuwe modellen gepland, en de Swift 2005 is daar de eerste van. De Swift van de tweede generatie, die nog net voor Pasen bij de dealers zal staan, laat zien waar Suzuki naar toe wil. Tot nu toe was het merk een onopvallende speler in de autowereld. Voortaan wil het dat niet meer zijn. De nieuwe Swift is een brutaal, modern, compact model. De wielen zijn ver op de hoeken geplaatst en de licht uitgebouwde wielkasten staan stoer. Je ziet het meteen; zo'n Swift is een klein maar dapper wagentje dat stevig op z'n wielen staat. Het heeft iets van en jonge hond die maar wat graag uitgelaten wil worden en ongeduldig aan z'n riem trekt. Zien we stijlelementen die we bij jonge compacte modellen van andere merken tegen komen? Beslist. Bij Suzuki maken ze er ook helemaal geen geheim van dat ze goed in Europa rond hebben gekeken, toen het ontwerp voor de nieuwe Swift vorm moest krijgen. Dus de new-edge-achtige koplampen en de hoge taillelijn heeft hij zeker niet bij toeval. En hetzelfde geldt voor de sportief ogende bumperspoiler met z'n forse luchtinlaat.
Op aanvraag leverbaar
Suzuki brengt de nieuwe Swift in een flink aantal uitvoeringen op de markt. Om te beginnen zijn er voor het compacte model drie krachtbronnen beschikbaar. Het motorengamma begint met een 1,3-liter benzinemotor met een vermogen van 92 pk. Die maakt een topsnelheid van 175 mogelijk, en een sprint van nul naar honderd in 11 tellen. Dan volgt een 1,5-liter machine die ook op benzine loopt. Deze krachtbron is uitgerust met variabele kleptiming. Hij komt aan 102 pk vermogen; geeft de Swift een top van 185 en laat hem in tien seconden rond vanuit stilstand naar honderd kilometer per uur accelereren. En dan is er ook nog een 1,3-liter diesel. Die levert 69 pk. Met deze zelfontbrander onder de kap kan de Swift een topsnelheid van 165 bereiken en in 14,2 seconden van nul naar honderd optrekken. De benzinemotoren kunnen met verschillende versnellingsbakken worden gecombineerd. Standaard heeft de Swift een handgeschakelde vijfbak. Maar de 1,3-liter machine kan ook gecombineerd worden met semi-automatische versnelling. Het is in principe een handgeschakelde bak. Alleen wordt het wisselen van gang nu door een elektronisch gestuurd mechanisme overgenomen. Bij Swifts met semi-automatische gangwisseling heeft de bak ook iets andere overbrengingsverhoudingen dan bij een model met 1,3-liter motor en een 'gewone' bak. De semi-automaat is in ieder geval niet uit voorraad leverbaar. Hij is alleen verkrijgbaar op speciale bestelling. Met zo'n halfautomaat loopt de Swift even hard als met een handbak, maar de acceleratie 0 – 100 stijgt naar 12,5 s. De 1,5-liter motor kan gekoppeld worden aan een échte - viertraps – automaat. Bij deze combinatie zakt de topsnelheid naar 180 en loopt de tijd nodig om vanuit stilstand naar honderd op te trekken, op naar 11,7 s. Ook de 1.5 automaat wordt alleen op speciale bestelling geleverd. Voor de 1,3-liter diesel geldt hetzelfde.
Speelkameraadje
We rijden de Swift met de sterkste motor; de 1,5-liter viercilinder dus. Hij krijgt de compacte Suzuki vlot genoeg in beweging. Ook als het via bochtige weggetjes bergop gaat, laat de machine zich niet kennen. Er hoeft niet eens veel geschakeld te worden om het tempo er een beetje in te houden. Niet dat schakelen nu een probleem zou zijn, want de vijfbak laat zich prima bedienen. De pook gaat met korte slagen trefzeker door het schakelpatroon. Die manier van schakelen heeft iets sportiefs. Aan het gevoel van sportiviteit draagt ook de prettig direct werkende besturing bij. En er is meer. Het onderstel heeft een stevige afstemming, waardoor het koetswerk van de Swift in bochten keurig rechtop blijft. Ondanks de duidelijk straffe afstemming van de wielophanging, zorgen vering en demping voor comfort. Alleen worden korte oneffenheden soms duidelijk voelbaar doorgegeven. Het zitmeubilair van het nieuwe model past bij z'n sportieve inslag. De stoelen voelen stevig aan en zijn ontworpen om het lichaam ook van opzij goed te steunen. Suzuki presenteert de Swift 2005 als een speelkameraadje; zoiets als een jonge hond die z'n baasje uitdaagt om lol te gaan maken. En dat is niet overdreven. Het driespaaks stuur doet sportief aan. Er doorheen heeft de chauffeur zicht op een paneel met duidelijke instrumenten. Het strak gehouden dashboard is gemaakt van kunststof die kwaliteit uitstraalt. Op een bescheiden LCD-display boven de middenconsole kun je zien hoe laat het is, hoeveel brandstof je verbruikt en hoeveel graden het buiten is.
Prijsbreker
Voorin hebben ook grote noord Europeanen geen gebrek aan ruimte. Hoe het er achterin aan toe gaan hangt van diverse factoren af. Om te beginnen het aantal deuren. Het achtercompartiment van de vijfdeurs Swift bereik je natuurlijk makkelijker dan dat van de driedeurs versie. Een ander verschil is dat het driedeurs model achterin twee zitplaatsen heeft en de vijfdeurs uitvoering drie. Achterpassagiers tot zo'n 1,80 m kunnen behoorlijk zitten; als de mensen voorin niet al te veel ruimte nodig hebben tenminste. Met de achterbank in z'n normale stand heeft de Swift een bagageruimte die er voor een compacte auto goed mee door kan. Natuurlijk kan die ruimte worden uitgebreid. Als naar gelang de uitvoering is de rugleuning achter in z'n geheel of in ongelijke delen omklapbaar.
Als actieve veiligheidsvoorzieningen krijgt de nieuwe Swift ABS plus remassistent mee. Voor passieve veiligheid zorgen – onder meer - airbags voor bestuurder en bijrijder; zijairbags en hoofdairbags voor en achter.
Suzuki heeft de nieuwe Swift scherp geprijsd. Een echte prijsbreker is de 1.3 GA die net geen 11.000 Euro kost. Maar dan moet je het wel doen zonder zaken als centrale deurvergrendeling; elektrisch bedienbare ramen vóór; elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels; een in hoogte verstelbaar stuur; zij- en hoofdairbags en nog wat toebehoren. Tja, voor niks gaat de zon op; ook de rijzende zon.