Suzuki Swift 1.3 - 2006 - Op de rollenbank

Atmosferisch 1.3-tje levert flink meer!

29 reacties

Video

Die Suzuki Swift is al lang onder ons. En hij is nog steeds zichzelf: guitig, licht, wendbaar en ... Blikkerig. Maar zijn daden zijn meestal groot, want technisch onverwoestbaar. Zoals deze grijze muis, een heel gewone Suzuki Swift, die toch fel van zich afbijt.

Rard van der Hoeven is 25 jaar, vierdejaars student journalistiek en autoliefhebber. Dus snappen we dat deze Brabantse jongeman uitkomt bij een tweedehands Swift. “Ik ging met een maat een keer mee naar de Nürburgring. Hij gaf daar zijn Swift de sporen. Toen dacht ik: dat wil ik ook!” Op dat beroemde circuit in de Duitse Eiffel werd dus het zaadje geplant, en Rard ging op zoek naar een Swift. “Die is leuk en sportief om te rijden, als een kart. En hij is ook technisch betrouwbaar.” Rard is een verstandige jongeman en kwam uiteindelijk thuis met deze grijze rakker. Ja, hij is grijs en nee, hij is niet heel bijzonder. Maar hij is wel negentien jaar oud en … het is Rards eerste eigen auto. Niet verkeerd voor een vierdejaars student die stage loopt bij een groot mediabedrijf. “Ja, ik heb er hard voor gewerkt en gespaard.”  Evengoed is Rard een liefhebber en hij heeft geen moment twijfel of hij zijn kostbare bezit nu wel op die rollenbank moet laten gillen. “Ik vertrouw op de Japanse techniek en vind het natuurlijk heel leuk om te weten wat deze auto nog aan vermogen heeft. Het beestje heeft inmiddels 110.000 op de teller staan. Dus wat zou er nog van het vermogen over zijn?”

Fabrikant Suzuki geeft voor deze auto op: 93 pk ( bij 5.800 tpm) en 116 Nm (bij een relatief hoog toerental van 4.200). De ervaring leert dat Suzuki daar niet over liegt.

Rard rijdt nog even warm voor de meting, had ook nog 102 octaan willen tanken

Voordat de Suzuki op de rollenbank wordt vastgezet door Ghisbert van Ginhoven van Beek Auto Racing rijdt Rard nog even een extra blokje om. “Hij moet goed warm zijn voor de meting, want koude techniek zwaar belasten doet pijn. Het liefst had ik ook nog even 102 octaan getankt, maar ja ...” aldus de goedlachse Rard uit Asten, een dorpje onder de rook van Eindhoven.

Die nog wat beter brandende dure benzine heeft deze Japanse dondersteen niet nodig, zo blijkt al snel. Na een rondje kalibreren gaat het gaspedaal naar de bodem en drijft Ghisbert de Swift 1.3 tot het uiterste. En de auto maakt het waar. Zonder piepen, kraken of kreunen tikt het naaimachientje met vier cilinders en zestien kleppen de 102 pk aan. Terwijl hij dus in de boeken staat voor 92 paardenkrachten. Ook met het koppel pakt het goed uit. 128 Nm zeggen de meters van Ghisbert. Volgens de fabrieksopgave zouden dat er 116 moeten zijn. Deze Suzi slaagt dus met vlag en wimpel voor de test. En dat levert een nog blijere Rard op.

Signalement

Merk Suzuki
Model Swift 1.3 Shogun
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 14.525

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.328 cc
Maximaal vermogen 68 kW / 92 pk bij 5.800 tpm
Maximaal koppel 116 Nm bij 4.200 tpm
Inhoud brandstoftank 45 l
Lengte / breedte / hoogte 3.695 mm / 1.690 mm / 1.500 mm
Wielbasis 2.380 mm
Massa leeg 965 kg
Laadvermogen 520 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 400 kg
Banden185/60R15Prijzen
Topsnelheid 175 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,0 s
Brandstofverbruik 5,8 l/100km
CO2-uitstoot 140 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (29) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum