Suzuki Swift 1.5 Exclusive - 2005 - 360.869 km - Klokje Rond
Rijden op heel houden
47 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
In 2008 schafte Arjan de Jonge een jong gebruike Suzuki Swift aan met 20.000 kilometer op de teller. Daarna begon het: Arjan reed en reed en reed. Zijn Suzuki hield zich kalm; helemaal als je bedenkt dat die alleen minimaal onderhoud kreeg. Nu staat er 360.000 kilometer op de teller en de vraag is hoe lang de Swift zich nog houdt. “Joep gaat wel het een en ander op zijn lijstje schrijven vandaag. Het motorstoringslampje brandt bijvoorbeeld al 100.000 kilometer.”
Dat de Suzuki van Arjan niet met vlag en wimpel door de keuring komt, is wel duidelijk. “Ik kan je zo een hele waslijst aan dingen noemen die Joep zal constateren”, lacht Arjan. “Maar bij deze auto speelt niet het idee mee om hem perfect te hebben. Hij krijgt minimaal onderhoud: olie verversen, filters vernieuwen en remmen nakijken doe ik thuis op de krik. Ik gebruik hem elke dag als woon-werkauto. Dagelijks reis ik honderd kilometer, heen en weer tussen Kerkenveld en Vollenhove waar ik werk in de zeiljachtbouw.
Al die jaren is het een heel betrouwbare auto geweest. Zolang hij dat blijft, heb ik geen plannen om hem weg te doen. Want eigenlijk rijd ik voor nop: drie jaar geleden was hij € 500 waard, nu nog en over drie jaar krijg ik dat er nog steeds voor.” Kortom: Arjan rijdt op ‘heel houden’. De vraag die ons op de lippen brandt, is of de auto nooit problemen met de versnellingsbak heeft gehad, want dat is toch datgene waar deze Swifts uiteindelijk op worden afgeschreven. Maar problemen met de transmissie zijn Arjan onbekend. Niet dat hij een knakenrijder is hoor: “De auto krijgt goede olie – die haal ik echt niet bij de Action. En ik bespaar ook niet op mijn banden. Op dit moment staat hij op aardig nieuwe Michelins.”
Deze Swift heeft inmiddels een rol als tweede auto bij de familie De Jonge. “Onze eerste auto is ook een Swift, van de nieuwere generatie. Die hebben we niet zomaar gekozen. We hebben ook met Clio’s en Polo’s gereden, maar dit was gewoon de beste deal.” De ironie is dat de nieuwe ‘eerste’ auto minder kilometers rijdt dan deze Swift. “Mijn vrouw woont nu eenmaal dichter bij haar werk. Ik rijd op momenteel nog 25.000 kilometer met dit oude beestje – in de topjaren was dat 40.000 kilometer. We zijn er zelfs mee naar de Noordkaap geweest.”
RAAM OPEN
Na de proefrit weet Joep eigenlijk niet zo goed wat hij met de auto aan moet: “Er zitten zo veel kraakjes en rammels in, dat alle andere technische geluiden worden overstemd. Met name één rammel in het dashboard is heel erg. Daar komt nog eens bij dat de airco stuk is. Door het warme weer moesten we dus met het raam open rijden. Het is duidelijk te merken dat er al een tijd geleden is gestopt met investeren in deze auto.” Arjan licht toe: “Die rammel in het dashboard is inderdaad vervelend. Ik heb al eens geprobeerd om te rijden zonder klep van het dashboardkastje, maar dat helpt niet. De garage zegt dat indien ze de boel gaan loshalen om die rammel op te sporen, ik er waarschijnlijk alleen maar meer rammels voor terugkrijg. Dus laat ik het maar zo.”
Als we onder de motorkap kijken, blijkt dat de airco onklaar is gemaakt. “Maar wel op een slordige manier. De riem is verwijderd, en nu hangt de spanrol daarvan los tussen de motor en het chassis. Dat is in elk geval één oorzaak van een rammel.” Arjan: “Dat is inderdaad niet netjes. Die peuter ik er binnenkort wel tussenuit.”
Verder valt op dat bij deze Suzuki een druppel aan het oliefilter hangt. “Een lekkage bij een Japanse auto? Dat is een unicum. Het zal me niets verbazen als dit een auto is uit de Hongaarse productie”, lacht Joep. Na het checken van het chassisnummer blijkt dat hij nog gelijk heeft ook.
Onderaan de auto blijkt maar weer dat Suzuki een kwaliteitsproduct heeft geleverd, want hoewel deze auto bepaald niet de duurste was, is van roest geen sprake. En dat is toch wel knap voor een auto uit dit segment na veertien jaar en 360.000 kilometer. Ook de originele uitlaat zit er nog op, al begint die bij de achterdemper wel een beetje te lekken. “Bij het rechtervoorwiel is de keienvanger voor de remschijf verdwenen”, signaleert Joep. “Ik denk dat die gewoon is weggeroest, maar dat betekent wel dat er nu gauw vuil bij het remsysteem komt.”
ALARM
Verder slaat hij alarm vanwege de draagarmrubbers, die aan twee kanten scheuren. “Daar moet je binnenkort wel even aandacht aan besteden.” En hoewel de auto op nette Michelin CrossClimate vierseizoenenbanden staat, heeft Joep kritiek. “Ze cuppen en ook dat zorgt voor lawaai. Daar is niets aan te doen. Deze Michelins onder deze Suzuki, is een slechte band-autocombinatie.” Dan volgt het eindoordeel van Joep. “Misschien zou je eens wat minder energie moeten steken in het olie verversen. Want dat is voor deze motor echt niet zo belangrijk. Het zijn andere zaken die eerder aandacht verdienen. Als je er meer in zou investeren, kun je met deze Swift nog heel ver komen.”
DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER
Een Suzuki Swift van deze soort is een zeer taaie auto. Maar je moet hem wel goed onderhouden. Bij deze is duidelijk te merken dat al een tijd geleden is gestopt met investeren. Dat is jammer, want anders was de uitslag van de keuring misschien wel heel anders geweest.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Suzuki |
---|---|
Model | Swift 1.5 Exclusive |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 4 versnellingen, automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 16.735 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.490 cc |
Maximaal vermogen | 75 kW / 102 pk bij 5.900 tpm |
Maximaal koppel | 133 Nm bij 4.100 tpm |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.695 mm / 1.690 mm / 1.500 mm |
Wielbasis | 2.380 mm |
Massa leeg | 975 kg |
Laadvermogen | 510 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 400 kg |
Banden | 185/60R15Prijzen |
Topsnelheid | 180 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,7 s |
Brandstofverbruik | 6,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 143 g/km |
PRIVATE LEASE Suzuki Swift

Lezersreacties (47) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.