Suzuki Swace vs. Skoda Octavia Combi - Vergelijkende Test

Onontgonnen gebied

Skoda Octavia vs. Suzuki Swace
AutoWeek 13 2021
AutoWeek 13 2021

Je leest het in AutoWeek 13 2021

Vanwege de strenge Europese CO2-regels breidt Suzuki het modellenprogramma uit met de hybride stationwagon Swace, niet meer dan een gerebadgte Toyota Corolla . Daarmee vindt Suzuki voor het eerst in de geschiedenis een Skoda Octavia op zijn pad.

Grote auto’s lanceren om CO2-uitstoot te verlagen lijkt compleet tegenstrijdig, maar is dat in het elektrificatietijdperk allang niet meer. Suzuki’s eigen mild-hybrid techniek werkt uitstekend om het toch al lage verbruik van modellen als de Ignis en de Swift terug te dringen, maar voor het totaalplaatje is grootscheepse elektrificatie nodig. Dat betekent EV’s of toch minstens hybrides en die hybrides heeft Suzuki gevonden bij Toyota. Eerder lanceerde het merk de Across, een eigen versie van de Toyota RAV4 PHEV, die er nota bene eerder was dan die Toyota. Nu is het de beurt aan de Swace (spreek uit: ‘Swees’), een licht aangepaste Toyota Corolla. Meer specifiek de Toyota Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid, want de Swace is er alleen als stationwagon met de minst krachtige hybride aandrijflijn.

Technisch is de Swace helemaal Corolla en dat geldt in grote lijnen ook voor de rest van de auto. Hij heeft een eigen voorbumper die hem wat ons betreft prima staat, maar de koplampen zijn weer direct overgenomen van de Corolla. Daarmee onderscheidt de Swace zich minder van het origineel dan de Across, die een geheel eigen neus kreeg toebedeeld. Aan de achterzijde blijft Suzuki’s bijdrage eigenlijk beperkt tot logo’s en typeplaatjes, waarbij de gestileerde ‘S’ op een kunststof plaatje moest worden geplakt om de gaten van de Toyota-T te verhullen.

STOPCONTACT

Aan de binnenzijde lijkt het logo altijd al op het stuur te hebben gezeten. Bij het starten prijkt het Suzuki-beeldmerk bovendien trots op beide schermen, maar buiten dat is de Swace ook hier een echte Toyota. Dat is op zichzelf geen nadeel. De huidige Corolla verscheen in 2018 en komt nog verre van bedaagd over. Bouwkwaliteit en materiaalgebruik zijn van zeer hoog niveau, waarbij moet worden aangetekend dat ‘onze’ Style-versie hier en daar wat fraaier is afgewerkt dan de eenvoudiger Select. De zit achter het stuur is prettig. De sportief gevormde stoelen geven veel zijdelingse steun en staan mooi laag in de auto, zodat de actieve bestuurder zich meteen thuis zal voelen. Bovendien komt de Swace ruim over, dankzij een vrij diep dashboard en een ver weg geplaatste voorruit. Het overzicht is redelijk, maar door de ietwat taps toelopende zijruitpartij en dikke D-stijl niet overdadig.

Die vlotte koetsvorm heeft ook gevolgen voor de praktische kant van de zaak. Met 596 tot 1.606 liter hoeft de Swace zich wat bagageruimte betreft allerminst te schamen, maar de relatief vlakke achterruit en het lage plafond beperken de hoogte en de toegang tot het laadruim enigszins. Keerzijde is dat vloer en tildrempel juist weer lekker laag zijn. Ook de uitgebreide en egale verlichting van het bagageruim valt in positieve zin op, net als het fijn werkende rolscherm en de mogelijkheid om de bank vanuit de bagageruimte om te klappen.

Dat kan bij concurrent Skoda Octavia ook, maar daar is het niet standaard. Wat de Skoda dan weer voor heeft op de Suzuki is de optionele elektrische achterklep. Daarachter bevindt zich een laadruim dat zo maar even 44 tot 94 liter groter is dan dat van de toch al niet krappe Suzuki. Ook op de achterbank wordt duidelijk dat ruimte bij de laatste Octavia een belangrijke speerpunt was. In de Suzuki is het voor iemand tot zo’n 1,85 meter prima uit te houden, maar in de Skoda zit diezelfde persoon duidelijk beter.

Hoofden beenruimte zijn in overvloed aanwezig. Bovendien valt hier op dat het plafond van de Suzuki naar de randen toe wat naar beneden duikt. Opletten dus met inen uitstappen, maar ook tijdens het plaatsen en verwijderen van kinderzitjes. Skoda weet zelf heel goed dat het achterin veel te bieden heeft en biedt als optie zaken als een eigen klimaatzone, extra usb-aansluitingen en zelfs een 230V-stopcontact aan. In de Suzuki blijft het achterin bij een set ventilatieroosters en de bijna verplichte middenarmsteun met bekerhouders.

GEZELLIG

Hoewel de Suzuki niet verouderd overkomt, oogt de Skoda wel iets moderner. Dat is deels een kwestie van leeftijd, maar heeft nog meer te maken met de voorkeuren en ideeën van beide fabrikanten. Bij Suzuki – of Toyota – treffen we nog vrij veel fysieke knoppen aan en dient het centrale scherm als aanvulling voor zaken als instellingen en natuurlijk Android Auto en Apple Car Play. Navigatie hoort daar niet bij, want on-board-kaarten krijgt een Swace nooit mee. Bij Skoda vervult de digitale omgeving een grotere rol en gaat vrijwel alles via het grote 10-inch touchscreen. Onder meer bij de Volkswagen Golf leidt dat tot veel ergernis, maar in de Octavia valt dat mee. De indeling van het touchscreen is rustiger en wat ons betreft ook logischer dan bij de zustermodellen, terwijl het scherm grafisch en qua reactiesnelheid toch net even verder is dan dat van de Swace. Veelgebruikte zaken als temperatuur en stoelverwarming zijn te allen tijde in beeld en laten zich direct bedienen, dus zonder de tussenkomst van een submenu.

Het dashboard oogt strak en zakelijk, maar heeft dankzij een baan textiel ook iets warms en gezelligs. Dat de Octavia toch wat afstandelijker overkomt dan de Suzuki komt allereerst door de zitpositie. Door een vlakkere en hogere stoel lijkt de auto je iets minder te omvatten, al is de zitpositie nog steeds prima.

Ook onderweg blijft de Octavia een wat afstandelijk type. De besturing is licht, het onderstel boterzacht en het rijgedrag comfortabel en voorspelbaar. De Suzuki voldoet ook aan die omschrijving, maar betrekt zijn bestuurder meer bij het rijden. De besturing is duidelijk communicatiever, de auto voelt wat lichtvoetiger aan en laat zich wat preciezer plaatsen, zonder dat de Swace een sportieve auto wordt. Hij rijdt daardoor echter wel net even fijner. Zoals gezegd is de Swace altijd een 1.8 Hybrid. Dat betekent 122 pk en dat is voor een auto van 1.375 kg zeker niet overdreven veel.

Mede door de traploze overbrenging schiet de viercilinder als het wat harder gaat stevig omhoog in de toeren en dat voelt niet zo aangenaam. Dat Toyota in deze auto ook een veel krachtiger 2.0 Hybrid aanbiedt, is daarmee niet verwonderlijk. De 1.8 heeft ook zijn sterke kanten. Zo werken elektromotor, verbrandingsmotor en transmissie op een uiterst soepele en compleet schokvrije manier met elkaar samen, wat des te meer opvalt nu steeds meer concurrenten zich ook aan de hybride wagen. Bovendien is het in de Suzuki kinderlijk eenvoudig om tot prima verbruikscijfers te komen, ook als de omstandigheden minder gunstig zijn.

Toch moet gezegd dat de Skoda in de testweek nauwelijks minder zuinig was (zie kader). Dat krijgen de Tsjechen, of eigenlijk Duitsers, voor elkaar door de 110 pk instap-driecilinder aan een zeventraps DSG én starter-generator te koppelen. Als E-tec is de Octavia 1.0 TSI een mild-hybrid en dus iets zuiniger dan zijn handgeschakelde broertje. Bij het accelereren heeft de Octavia minder toeren nodig dan de Swace en blijft het motorgeluid eigenlijk altijd beschaafd. Tel daar een bak met zeven versnellingen bij op en er staat een auto die op een wat natuurlijker manier lijkt te presteren. Zijn nadelen zijn echter storender dan die van Toyota’s hybride systeem. Om te beginnen zijn er geregeld bijgeluiden uit de aandrijflijn te horen, wat de kwaliteitsindruk niet ten goede komt. Ook staat de DSG-bak veel te zuinig afgesteld en kiest hij altijd de hoogst mogelijke versnelling. Dat levert een ongemakkelijk brommende motor op en zorgt ervoor dat de Octavia trager aanvoelt dan hij is. Dat is op te lossen door de bak te allen tijde in ‘S’ te zetten, maar dan wordt de auto minder zuinig. Tot slot lijkt de Skoda vanuit stilstand te aarzelen alvorens te versnellen, wat bij drukke kruispunten erg onprettig is.

NUCHTER

Het leveringsgamma van de Suzuki Swace is met één carrosserievariant, één aandrijflijn en twee uitrustingsniveaus heel overzichtelijk. De vanafprijs ligt wat hoger dan die van een basis-Corolla, maar de uitrusting ook. Een kale Swace bestaat dus niet, maar een heel dikke evenmin. De door ons geteste Style is de duurste versie en dus moet een Swace het altijd zonder luxe als leren bekleding, een panoramadak of een premium-audiosysteem stellen. Een auto voor nuchtere mensen dus, en die is met ! 33.800 voor de Style dan ook keurig geprijsd. De prijslijst van de Octavia is een stuk complexer. De vanafprijs ligt met dik 31 mille net iets onder die van de Swace, maar daarna volgt een zee aan uitrustingsniveaus, business-uitvoeringen, pakketten en losse opties om de auto verder aan te kleden. De prijzen zijn schappelijk, maar evengoed is een gelijkwaardig uitgeruste Octavia een paar duizend euro duurder dan een Swace Style.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Oordeel

Bijna gelijkspel, omdat de auto’s simpelweg op andere gebieden goed scoren. De Suzuki scoort vooral met zijn fijnere aandrijflijn en gunstiger prijskaartje, gecombineerd met goede rijeigenschappen. De Skoda zet daar echter een wat moderner interieur en vooral heel veel ruimte tegenover. Dat zijn belangrijke punten, maar de aandrijflijn valt tegen. Overigens is het wel zeer de vraag of de Suzuki genoeg toevoegt ten opzichte van een Toyota Corolla. In specifieke gevallen kan het zijn dat de verhouding tussen prijs en uitrusting beter in het plaatje past, maar het is de vraag of dat genoeg is om de Swace aan een succesvolle carrière te helpen.

    Praat verder op het forum