Suzuki S-Cross

Particulier Plezier

Suzuki S-Cross
Suzuki S-CrossSuzuki S-CrossSuzuki S-CrossSuzuki S-CrossSuzuki S-CrossSuzuki S-CrossSuzuki S-CrossSuzuki S-CrossSuzuki S-Cross
AutoWeek 34 2016
AutoWeek 34 2016

Je leest het in AutoWeek 34 2016

Na drie jaar acht Suzuki de tijd rijp om de S-Cross eens flink onder handen te nemen. Met onder meer een nieuw front, turbomotoren en betere rijeigenschappen zou de compacte cross-over klaar moeten zijn voor het tweede deel van zijn leven. Wij nemen de proef op de som.

De prijslijst van de vernieuwde SX4 S-Cross, zoals de Suzuki volledig heet, laat een aantal opvallende verschuivingen zien. Ten eerste is de dieselmotor verleden tijd; in de praktijk koos slechts twee procent van de kopers voor die versie. Hij was te duur en daarmee te onaantrekkelijk voor de Nederlandse markt. In plaats daarvan verwelkomen we twee varianten van de nieuwe Boosterjet-motorenfamilie: een 1,0-liter driecilinder van 112 pk en de 140 pk sterke 1,4-liter viercilinder uit de Suzuki Vitara S. Compleet nieuwe motoren met directe inspuiting en turbotechniek dus, waarmee de S-Cross aansluit bij de laatste trend. Hoewel de meeste kopers volgens Suzuki kiezen voor de betaalbare en zuinige 1.0, hebben wij de eerste kilometers afgelegd in een 1.4. Vooral omdat deze was voorzien van de vernieuwde automaat, een populaire optie onder de vooral particuliere kopers van de S-Cross.

Ook hier een opvallende verandering: voorheen leverde Suzuki een continu variabele transmissie, maar die maakt nu plaats voor een volautomaat met zes versnellingen. In vergelijking met de cvt doet de nieuwe transmissie zijn werk een stuk stiller; het is echter niet de meest alerte in zijn soort. Ondanks het feit dat de 1.4 Boosterjet meer dan voldoende vermogen levert voor de krappe 1.100 kilo wagengewicht, legt de automaat zijn enthousiasme wat aan banden. Om het verbruik (de fabriek claimt een keurig gemiddelde van 1:18,5) te drukken, schakelt de bak vrij snel op. Wanneer je even kort wilt versnellen, duurt het relatief lang voordat de bak reageert. Dit kleine euvel valt overigens effectief op te vangen door te schakelen met de flippers aan het stuur.


VOORUITGANG

Over de motoren zijn we ronduit enthousiast: de 1.0 kennen we uit de Baleno reeds als een machine die zijn kracht wellicht wat bruusk opbouwt, maar prettig bij de les is. Ook de viercilinder wil er maar wat graag vandoor wanneer je bijvoorbeeld de kickdown aanspreekt. De geluidsisolatie van de motorruimte kan nog wel iets beter, net als die van de wielkasten en de ramen. Zeker in vergelijking met de wat futloze 1,6-litermotor zonder turbo van voorheen, zijn beide blokken door hun rustige loop een verademing. Suzuki kennende valt het gemiddelde brandstofverbruik ook mee, al is dat bij een turbomotor sterker afhankelijk van het rijgedrag van de bestuurder.

Hoe dan ook, Suzuki boekt veel vooruitgang op dit vlak! Op het gebied van het rijgedrag maakt de S-Cross helaas niet de gehoopte sprong voorwaarts. Suzuki claimt dat de wielophanging sterk is verbeterd door de toepassing van nieuwe onderdelen en een andere afstemming van de vering en demping. Zijn rijgedrag is echter nog steeds niet de reden om voor een S-Cross te kiezen. De vering is vooral heel soepel en daardoor gedraagt de auto zich bijzonder rustig. Zodra het onverhoopt wat te hard gaat, glijdt hij beheerst over z'n voorwielen weg. De besturing geeft daarbij weinig feedback, terwijl ook het 'zoeken' bij hogere snelheden niet is verdwenen. De rechtuitstand voelt vaag en licht, waardoor je voor je gevoel nog steeds onrustig aan het zoeken bent naar de juiste stand. De S-Cross comfortabeler en stiller dan voorheen, maar zeker niet feilloos.

PRIJS/KWALITEIT

Qua formaat en positionering is de S-Cross nog steeds een wat vreemde eend in de bijt. Hij is groter, ruimer en iets duurder dan bijvoorbeeld een Peugeot 2008, maar ook stukken goedkoper dan een Nissan Qashqai. In vergelijking met de concurrentie biedt de Suzuki een prima verhouding tussen prijs en kwaliteit: de basisuitvoering heeft bijvoorbeeld al airconditioning, cruisecontrol en hoogteverstelling voor de beide voorstoelen. Voor zo'n € 25.000 heb je de Exclusive, met onder meer een luxer infotainmentsysteem, een achteruitrijcamera en stoelverwarming. Jammer genoeg is een automatisch noodremsysteem alleen leverbaar op de meest luxueuze uitvoering; het zou wat ons betreft standaard moeten zijn. De voorlopige conclusie luidt dat de Suzuki S-Cross een auto is die veel ruimte, gebruikgemak en overzichtelijke gebruikskosten biedt tegen een zeer acceptabele prijs. Daarom is deze auto bij uitstek een aanrader voor particuliere rijders die op zoek zijn naar betaalbare inzetbaarheid. Voor mensen die hele dagen op de weg zitten, zijn er beter rijdende opties op de markt.

Video

PRIVATE LEASE Suzuki S-Cross

Lezersreacties (25) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.