Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Suzuki Ignis

Cool tax inbegrepen

41
Suzuki Ignis
Suzuki IgnisSuzuki IgnisSuzuki IgnisSuzuki IgnisSuzuki IgnisSuzuki IgnisSuzuki IgnisSuzuki IgnisSuzuki Ignis
  • Michiel WIllebrands
  • Eerste rijtest
29 december 2016 om 13:53
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 49 2016
AutoWeek 49 2016

Je leest het in AutoWeek 49 2016

In de Verenigde Staten bestaat een mooie term voor de extra dollars die je betaalt om iets leuks aan te schaffen: cool tax. Belasting betalen om cool te zijn of om iets cools te hebben. Het lijkt erop dat Suzuki deze component ook in de prijs van de nieuwe Ignis heeft verwerkt. De auto is ontegenzeggelijk cool, maar daar betaal je ook stevig voor. Is hij dat waard?

De instapversie van de nieuwe Ignis kost € 14.499. Voor een kleine € 800 meer koop je bij Suzuki echter al een Baleno, die praktischer en comfortabeler is. De sportieve Swift is zelfs nauwelijks duurder dan de Ignis, terwijl je een no-nonsense-Celerio al koopt voor minder dan 11 mille. De vraag die zodoende opborrelt, is wat de Ignis toevoegt aan het toch al riante aanbod van kleine Suzuki's. Het antwoord: een hip uiterlijk en een kek interieur. Niets meer, niets minder. Suzuki ziet het zelf ook zo. Het Japanse merk wil graag meezwemmen met de stroom van compacte, blitse en oneindig te personaliseren stadsrakkers als de Fiat 500 en Opel Adam. De doelgroepen: life designers (daaronder verstaat het merk jonge, hippe stadsmensen zonder kinderen) en young at hearts (een mooi eufemisme voor 55-plussers). Het siert Suzuki dat het die laatste doelgroep niet over het hoofd ziet.

Een leuk uiterlijk mag blijkbaar wat kosten, zeker wanneer je je bedenkt dat je voor duizenden euro's minder al in een Volkswagen Up of Kia Picanto stapt. Die zijn wellicht minder compleet dan de instap-Ignis, maar voor iets meer dan 11 mille ben je dan klaar en rijd je zeker niet voor schut. Kortom: de Ignis koop je omdat je hem er leuk vind uitzien. De hogere instap is voor de young at hearts een prettige bijkomstigheid.


CULT CAR

Vanaf het moment dat we de Ignis in maart 2015 als iM-4 concept-car in Genève zagen, zijn we gecharmeerd van het model. Een cult car in de dop, als je het ons vraagt. Met stijlkenmerken van Suzuki's uit de seventies, zoals het achterste zijruitje dat werd geleend van de Fronte en de drie kieuwen in de C-stijl die een vette knipoog zijn naar de SC 100 GX. We worden door onze gastheren verder nog gewezen op het 'roostertje' langs de motorkap (een verwijzing naar de Vitara), de zwarte A-stijlen (Swift) en de stoere koplampen en grille, waarbij we een plaatje van de Cervo krijgen voorgeschoteld, de Japanse SC 100. Die laatste vergelijking is wat vergezocht, maar de conclusie is dat Suzuki gewoon een hartstikke leuke auto heeft neergezet, vol verwijzingen naar het verleden. Smaakgevoelig, dat wel.


HET EEN OF HET ANDER

Zelf noemt Suzuki de nieuwe Ignis een 'Iconische Ultra Compact SUV'. In gewoon Nederlands is dat zoiets als een model dat zich begeeft in het schemergebied tussen het A- en het B-segment. Hij is 3,70 meter lang, relatief hoog en heeft bovengemiddeld veel bodemspeling. Eigenlijk een auto zoals de vorige Ignis. Met de hoofdruimte zit het wel goed, al moet je bij het betreden van de achterbank wel oppassen dat je je hoofd niet stoot. Beenruimte is achterin meer dan riant, met dank aan de verschuifbare en 50/50-deelbare achterbank, die standaard is vanaf het Select-uitrustingsniveau. Staat de bank in de achterste stand, dan is er 260 liter bagageruimte; met de zitting naar voren 100 liter meer. De beenruimte varieert met 16,5 cm. Het is dus het één of het ander, maar die flexibiliteit is aangenaam.

Voorin zit je op stevige stoelen met een vrij korte zitting en kijk je uit over een vrolijk dashboard met in het midden een 7-inch multimediascherm (niet op de Comfort-versie). Eronder is een soort horizontale satelliet geplaatst, zoals Citroëns die vroeger naast het stuur hadden. Je bedient er in de Ignis de klimaatregeling mee. Het instrumentarium is met zijn analoge snelheidsmeter en toerenteller overzichtelijk van opzet. Suzuki past in het interieur veel hard kunststof toe. De afwerking is niet overal even denderend. In de duurste uitvoering, de Stijl, heeft de Ignis Adaptive Cruise Control en Lane Departure Warning. Ook klinkt er een waarschuwingssignaal wanneer je te veel slingert. Dat systeem werkt met twee camera's boven de binnenspiegel en kan de auto in geval van nood volledig tot stilstand brengen. Met deze veiligheidsoptie aan boord werd de Ignis beloond met vijf sterren door EuroNCAP. Niet gek voor een auto in deze klasse.


GEEN TURBO

De enige motor die Suzuki in de Ignis levert, is de 1.2 DualJet die 90 pk en 120 Nm levert. Dit is een viercilindermotor zonder turbo. Het was volgens Suzuki niet rendabel om de auto ook met de 1.0 BoosterJet-driecilinder turbomotor aan te bieden, die wel in de Baleno en S-Cross verkrijgbaar is. De DualJet voldoet in de Ignis prima. Hij heeft voldoende pit, maar verwacht niet de trekkrachtvan een turbomotor. Op de snelweg valt de geluidsproductie erg mee, waardoor het bandenrumoer juist extra opvalt. Dat geldt ook voor de zijwindgevoeligheid van de relatief hoge en smalle auto. Vering en demping zijn aan de straffe kant, vooral om het overhellen in de bocht binnen de perken te houden. Met resultaat, want je kunt vlot de bocht om met de Ignis. Dat straffe onderstel is minder aangenaam op oneffen wegdekken. Sturen gaat licht, maar de communicatie met de voorwielen houdt niet over. Wel prettig is de draaicirkel van slechts 9,4 meter. Op de soepel schakelende vijfbak hebben we niets aan te merken, hoe de gerobotiseerde handbak zich gedraagt, hebben we niet kunnen uitproberen. Dat geldt ook voor de optionele AllGrip-vierwielaandrijving.

Wij krijgen de 1.2 SHVS toebedeeld, een afkorting voor Smart Hybrid Vehicle by Suzuki. Die laatste toevoeging lijkt ons nogal overbodig, maar dit terzijde. Het betekent dat de Ignis een mild hybrid is, met een generator/startmotor die remenergie terugwint en opslaat in een lithium-ion batterij. Die assisteert de motor tijdens het accelereren (een boost van 50 Nm, wat de snellere 0-100-tijd verklaart) en voedt onder meer de airco. Het systeem voegt 25 kg toe aan het wagengewicht. Gelukkig is de Ignis met 785 kg bepaald geen zwaargewicht. Uiteindelijk drukt het systeem, samen met start/stop, het verbruik met 0,3 l/100 km tot 4,3 l/100 km. Je moet echter wel héél veel kilometers maken om de meerprijs goed te maken. De meerprijs is wel lastig in bedragen uit te drukken, omdat SVHS alleen in combinatie met het meest complete uitrustingsniveau (Stijl, vanaf € 17.999) leverbaar is.

VAN ALLES WAT

Vanaf januari staat de nieuwe Ignis bij de Suzuki-dealer. De importeur verwacht er aan het eind van 2017 minimaal 2.500 op kenteken te hebben gezet. Of dat te ambitieus of juist te bescheiden is, weten we over een jaar. We zijn benieuwd of de consument bereid is om pakweg 16 mille neer te tellen voor een auto die het alleen van zijn guitige koetswerk moet hebben? Voor de rest doet hij weinig beter of slechter dan een veel goedkopere Up of Picanto. De hippere Adam is kwalitatief en qua rijeigenschappen een stap verder. Een troefkaart heeft de Japanner in de vorm van zijn hogere instap en twee extra portieren. Dat maakt hem tot een auto die uiteindelijk van alles wat heeft. We hopen dat het genoeg is om de Ignis succesvol te laten worden, want dat verdient deze auto – al was het alleen al
vanwege zijn hoge cultfactor.

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Houd me op de hoogte over de Suzuki Ignis
Suzuki Suzuki Ignis

PRIVATE LEASE Suzuki Ignis

INFO
Suzuki
Suzuki
Suzuki Ignis 1.2 Smart Hybrid Comfort (5D/5H)
€ 272
Bekijk nu ⟩
Athlon
Athlon
Suzuki Ignis 1.2 Smart Hybrid Comfort (5D/5H)
€ 289
Bekijk nu ⟩
ANWB
ANWB
Suzuki Ignis 1.2 Select (5D/5H)
€ 304
Bekijk nu ⟩
Arval
Arval
Suzuki Ignis 1.2 Smart Hybrid Comfort (5D/5H)
€ 288
 
Suzuki Ignis in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Suzuki Ignis 1.2 Select AIRCO, Hoge zit,

    Suzuki Ignis 1.2 Select AIRCO, Hoge zit,

    • 2018
    • 60.456 km

    € 13.949

    Suzuki Ignis 1.2 Select Hybrid Automaat/Apple/AndroidAuto

    Suzuki Ignis 1.2 Select Hybrid Automaat/Apple/AndroidAuto

    • 2021
    • 8.974 km

    € 22.395

    Suzuki Ignis 1.2 Smart Hybrid Select

    Suzuki Ignis 1.2 Smart Hybrid Select

    • 2022
    • 2.500 km

    € 23.950

Meer Suzuki Ignis occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Suzuki Ignis

    90
    • 26 mei 2020

Lezersreacties (41) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Suzuki Ignis specificaties
  • Suzuki Ignis occasions
  • Suzuki Ignis video's
Advies en informatie
  • Suzuki Ignis tests
  • Suzuki Ignis gebruikersreviews
  • Suzuki Ignis index
PREMIUM
Kia Picanto 1.0 T-GDI X-Line - Suzuki Ignis 1.2 SHVS

Kia Picanto 1.0 T-GDI X-Line - Suzuki Ignis 1.2 SHVS

De term 'SUV' is inmiddels niet meer weg te denken uit autoland, maar in het segment van de...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Suzuki Ignis 1.2 Smart Hybrid Style (2022)

    Suzuki Ignis 1.2 Smart Hybrid Style (2022)

    6
    • 13 april 2022
  • Gebruikersreview
    Suzuki Ignis 1.2 Smart Hybrid Stijl (2018)

    Suzuki Ignis 1.2 Smart Hybrid Stijl (2018)

    • 13 maart 2021
  • Gebruikersreview
    Suzuki Ignis 1.2 Allgrip Smart Hybrid Select (2020)

    Suzuki Ignis 1.2 Allgrip Smart Hybrid Select...

    5
    • 3 januari 2021
  • Gebruikersreview
    Suzuki Ignis 1.2 Smart Hybrid Stijl (2017)

    Suzuki Ignis 1.2 Smart Hybrid Stijl (2017)

    4
    • 13 februari 2020
  • Gebruikersreview
    Suzuki Ignis 1.3 GLS Diesel (2003)

    Suzuki Ignis 1.3 GLS Diesel (2003)

    5
    • 5 juni 2019
  • Gebruikersreview
    Suzuki Ignis 1.2 Stijl (2018)

    Suzuki Ignis 1.2 Stijl (2018)

    8
    • 3 mei 2019
  • Gebruikersreview
    Suzuki Ignis 1.2 Stijl (2018)

    Suzuki Ignis 1.2 Stijl (2018)

    13
    • 2 mei 2019
meer reviews
Kia Picanto vs. Suzuki Ignis - Dubbeltest

Kia Picanto vs. Suzuki Ignis - Dubbeltest

59

De term ‘SUV’ is inmiddels niet meer weg te denken uit autoland, maar in het segment...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • PREMIUM
    Toyota Aygo X vs. Hyundai i10 vs. Suzuki Ignis - Triotest

    Toyota Aygo X vs. Hyundai i10 vs. Suzuki...

    • 21 juni 2022
  • Suzuki Ignis Sport ZR2 - Blits Bezit

    Suzuki Ignis Sport ZR2 - Blits Bezit

    • 8 juni 2021
  • Nieuws
    Facelift Friday: Suzuki Ignis (2003)

    Facelift Friday: Suzuki Ignis (2003)

    11
    • 18 december 2020
  • Nieuws
    Suzuki Ignis iets goedkoper

    Suzuki Ignis iets goedkoper

    23
    • 3 november 2020
  • Dacia Sandero Stepway – Suzuki Ignis - Dubbeltest

    Dacia Sandero Stepway – Suzuki Ignis -...

    • 19 juni 2020
  • Nieuws
    Back to basics: Suzuki Ignis (2020)

    Back to basics: Suzuki Ignis (2020)

    38
    • 2 mei 2020
  • Suzuki Ignis 1.5-16V Sport - Op de Rollenbank

    Suzuki Ignis 1.5-16V Sport - Op de Rollenbank

    • 23 april 2020
Merk
Merk
  • Nieuws
    Stoffige schuurvondsten - Liefhebber Gezocht

    Stoffige schuurvondsten - Liefhebber Gezocht

    17
    • 22 juni 2022
  • PREMIUM
    Toyota Aygo X vs. Hyundai i10 vs. Suzuki Ignis - Triotest

    Toyota Aygo X vs. Hyundai i10 vs. Suzuki...

    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Suzuki Alto Lapin LC: klein met retrosaus

    Suzuki Alto Lapin LC: klein met retrosaus

    35
    • 17 juni 2022
  • Nieuws
    Zo werkt hybride aandrijflijn Suzuki Vitara Hybrid

    Zo werkt hybride aandrijflijn Suzuki Vitara...

    36
    • 5 juni 2022
  • Nieuws
    Suzuki Vision Gran Turismo: roadster en motorfiets in één

    Suzuki Vision Gran Turismo: roadster en...

    21
    • 26 mei 2022
  • PREMIUM
    Suzuki Vitara Hybrid - Test

    Suzuki Vitara Hybrid - Test

    • 24 mei 2022
  • Nieuws
    Duitse justitie doet inval bij Suzuki wegens sjoemeldiesels

    Duitse justitie doet inval bij Suzuki wegens...

    88
    • 28 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden