Subaru Legacy Outback 2.0D Executive (2009)

Helpers weg!

Subaru Outback 2.0D Executive
Waar de concurrentie zich vooral bedient van vier-, vijf- en zescilinder lijnmotoren houdt Subaru lekker eigenwijs vast aan het boxerconcept. Onlangs presenteerden de Japanners zelfs een boxer-diesel. Hoe presteert die krachtbron in de Outback?

Buiten Subaru is er geen ander merk dat viercilinder boxerdiesels bouwt. Sterker nog, Subaru zelf doet dit ook pas sinds kort. Met z'n kenmerkende loopcultuur en aparte geluid geeft de boxerdiesel een onderscheidend tintje aan de Subaru Outback. Volgens Subaru kleven er een hoop voordelen aan de boxermotor, maar het feit dat het merk ladingen geld heeft uitgegeven om een eigen zelfontbrander te ontwikkelen, laat ook zien dat de Japanners graag hun eigen identiteit behouden.

Subaru betekent boxer en daarmee basta. Feit is dat de motor in de Outback prima op z'n taak is berekend. De 150 pk sterke boxer weet wel raad met de 1.480 kilo zware auto. Op het vlakke Nederlandse wegennet presteert de boxerdiesel ruim voldoende, omdat de krachtbron goed is afgestemd op de standaard aanwezige vijfversnellingsbak. In iedere versnelling heb je voldoende kracht ter beschikking en door z'n mooie koppelkromme presteert de motor over een breed toerenbereik heel netjes.

Gelukkig valt-ie niet genadeloos door de mand zodra je de bergen in duikt. Mits je de versnellingsbak in het juiste verzet houdt, pakt de diesel soepel op en kun je opvallend ver in de versnellingen doortrekken. Vooral boven de 3.500 toeren klinkt de boxer wel degelijk anders dan een viercilinder lijndiesel, waarbij de cilinders verticaal bewegen.

Nukkig

Bij een hellingproef toont de boxerdiesel zich echter wel nukkig; je moet de naald van de toerenteller echt boven de 1.500 toeren houden en het koppelingspedaal goed doseren, anders slaat de motor gegarandeerd af. Opvallend is ook hoe de motor zich gedroeg na een paar nachtjes slapen in een koude parkeergarage;  bij het ontwaken trilde de aandrijflijn als een dolle, waarna de garage zich vulde met een harde, nagelende dieselklank en een duidelijke roetgeur.

Tot zover de hoge mate van stabiliteit en trillingsvrijheid waarvan Subaru rept! Ook wanneer de motor warm is, draait-ie stationair niet altijd even mooi rustig en nemen we wel degelijk trillingen waar, zij het lang niet zo heftig als na een ijskoude start. Op snelwegtempo zakt het geluid bovendien naar prima waarden. Over het gemiddelde testverbruik van 7,4 liter per honderd kilometer mogen we tevreden zijn; volgepakt bij hoge snelheden en klauterend door de Franse Alpen moest de diesel immers behoorlijk aan de bak.

Als er één merk z'n naam stevig verbonden heeft met vierwielaandrijving, dan is het wel Subaru. De Outback is niet eens zonder integrale aandrijving leverbaar. Met zijn vierwielaandrijving én winterbanden heeft de Subaru ook in winterse omstandigheden voldoende grip. Het Symmetrical AWD zorgt ervoor dat de Subaru continu op alle vier de wielen wordt aangedreven. Daardoor kun je de auto met het grootste gemak omhoog dirigeren. De toegang tot het ijscircuit is behoorlijk steil, maar zelfs vanuit stilstand trekt de Outback zichzelf mooi gelijkmatig omhoog. Geen wielspin of ander drama; niet zeuren en naar boven met die hap. Overigens is het systeem onder de Subaru variabel; merkt het systeem tractieverlies, dan gaat er meer kracht naar de wielen die wél tractie hebben.

Signalement

Merk Subaru
Model Outback 2.0D Executive
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 42.995

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. boxer
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 110 kW / 150 pk bij 3.600 tpm
Maximaal koppel 350 Nm bij 1.800 tpm
Inhoud brandstoftank 64 l
Lengte / breedte / hoogte 4.730 mm / 1.770 mm / 1.545 mm
Wielbasis 2.670 mm
Massa leeg 1.480 kg
Laadvermogen 510 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.700 kg / 750 kg
Banden215/55R17Prijzen
Topsnelheid 200 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,2 s
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,3 s / 6,1 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 9,3 s / 12,2 s
Brandstofverbruik 5,8 l/100km
CO2-uitstoot 153 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum