Subaru Forester 2.0 AWD (2000)
Sportief en functioneel
SUV"s zijn veelzijdige auto"s met hun ruime, stationwagenvormige carrosserieën en met vierwielaandrijving. Auto"s waarmee je dus niet per se op het asfalt hoeft te blijven, je kunt ook het bos of de duinen in.
De Forester werd begin 2000 licht gefacelift en toont hier zijn vernieuwde jasje. Hij is door Subaru op de verkorte bodemplaat van de Legacy gezet, die ook voor de Impreza wordt gebruikt. Het merk heeft een lange historie als het gaat om vierwielaandrijving en kon putten uit een schat aan knowhow. Bij de handgeschakelde Forester werkt de vierwielaandrijving met drie differentiëlen en een viscokoppeling. De laatste dient om het derde diff (tussen voor- en achterwielaandrijving) te sperren als de omstandigheden heel slecht worden. Onder normale omstandigheden gaat 50 % van het vermogen naar de voorwielen en 50 % naar de achterwielen.
De handgeschakelde vijfbak van onze testauto heeft bovendien een hoge en lage gearing. En hoewel de Forester met zijn geringe aanloophoek (circa 20 cm) geen echte berggeit is, heeft hij (met handschakeling) best goede off road-capaciteiten.
Vlotterik
Subaru staat niet alleen bekend om zijn 4WD-strategie, het merk bouwt naast Porsche als enige nog boxermotoren. In de Forester ligt zo"n mooie, platte 4-cilinder 2-liter, die met of zonder turbo leverbaar is. Voor deze test hebben wij de ongeblazen versie, die een maximum vermogen heeft van 125 pk en een koppel van 184 Nm bij 3600 tpm. Hij presteert rustig en met een grote souplesse, al geeft hij bij het accelereren een typisch roffelend boxergeluid ten gehore. Dat neemt echter niet weg dat de motor mooi stil zijn werk doet. Uiteraard in combinatie met voldoende isolatie blijven de decibellen beperkt tot 66 en 68,5 dB bij respectievelijk 100 en 120 km/h. De top van de Forester bedraagt 179 km/h en hij trekt in ruim tien seconden op van nul naar honderd. In "4" kan hij ook lekker vlot inhalen, maar in "5" gaat dat niet meer zo goed. Het gemiddelde verbruik tijdens onze test bedroeg 1:9,4. Niet zo gek voor een auto van ruim 1300 kg met een groot frontaal oppervlak.
Mensen die dit soort auto"s kopen, weten dat "t geen echte terreinbeulen zijn. Ze kopen ze wel voor de toegevoegde waarde van vierwielaandrijving: betere grip op een natte of gladde weg, meer stabiliteit en een beter bochtgedrag. Bovendien maakt "t het trekken van een caravan gemakkelijker, terwijl ook het aanhanggewicht hoger ligt dan van tweewielaandrijvers. Zo mag de Forester 1500 kg trekken, ofwel een mooi formaat caravan.
Het gaat toch vooral om de rijkwaliteiten onder gewone omstandigheden. De besturing is direct en gevoelig. Maar we hebben te maken met een wat hakerig schakelende vijfbak. De door ABS geassisteerde remmen functioneren zoals het hoort. De Subaru is comfortabel geveerd. Hij helt wat over in bochten, maar omdat de carrosserie niet zo hoog is en de stoel vrij laag in de auto staat, lijkt het niet zo erg. Daardoor ga je automatisch wat harder de bochten door en je voelt dat de Forester met een sportieve rijstijl geen probleem heeft.
De Subaru heeft ronduit uitstekende kuipstoelen, die lekker veel zijdelingse steun geven bij het betere bochtenwerk. De voorstoelen hebben zelfs nog armsteunen, maar die zitten ons in de weg, dus we laten ze de hele rit opgeklapt. Achterin rekent Subaru op drie passagiers, want er is een derde hoofdsteun en een bijbehorende driepuntsgordel. Plaats is er overigens genoeg. Zowel wat hoofdruimte als wat beenruimte betreft hebben de inzittenden absoluut geen klagen. En bagage? Die hoef je evenmin thuis te laten. Moet er meer mee, dan vergroot je de bagageruimte in een handomdraai door rugleuning en zitting om te klappen.
De Forester oogt van binnen best gezellig. Stoffen portierbekleding en donkere bekledingsstoffen dragen daar aan bij. De inrichting van de middenconsole is niet ideaal: de radio zit te laag, onder de bedieningsknoppen van de verwarming. Het nieuwe instrumentenpaneel is een verbetering. Het is duidelijker en overzichtelijker dan vroeger.
Als je je kunt verenigen met stoere voorkomen van de Forester, dan heb je een goed uitgebalanceerde auto in handen. Hij is comfortabel en relatief stil. In nood heb je ABS. Er zijn vijf volwaardige zitplaatsen, de bagageruimte is royaal en hij heeft zelfs wat 'echte' terreinrijcapaciteiten.
Signalement
Merk | Subaru |
---|---|
Model | Forester 2.0 AWD |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 23.821 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. boxer |
Cilinderinhoud | 1.994 cc |
Maximaal vermogen | 92 kW / 125 pk bij 5.600 tpm |
Maximaal koppel | 184 Nm bij 3.600 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.450 mm / 1.735 mm / 1.595 mm |
Wielbasis | 2.525 mm |
Massa leeg | 1.305 kg |
Laadvermogen | 555 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 500 kg |
Banden | 205/70R15Prijzen |
Topsnelheid | 179 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,3 s (fabrieksopgave: 11,4 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 7,7 s / 16,2 s |
Brandstofverbruik | 9,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 215 g/km |