Test: Smart fortwo coupé pulse 52kW (2007)
Stad in of stad uit?
De Smart Fortwo is een stadsauto. Toch wil je af en toe de hectiek van het stadse leven ontvluchten. Maar dan is de dwerg minder goed in zijn element. Sluiten we ons op in de stad of trekken we er af en toe toch opuit?
Dat de nieuwe Smart een maatje groter is dan zijn voorganger zie je in één oogopslag. Hij groeide in de lengte met bijna twintig centimeter, in de breedte met vier en in de hoogte met iets meer dan één centimeter. Ook de motorinhoud nam toe, tot 999 cc. Nog altijd prominent aanwezig is de Tridion-veiligheidskooi. Die is zeer sterk en moet het gemis van kreukelzones compenseren. Op het gebied van actieve veiligheid scoort de Smart goed, dankzij het standaard ESP. De voorbanden zijn smaller dan de achterste exemplaren, voor een onderstuurd karakter.
Smart biedt keuze uit drie versies van de 999 cc metende driepitter: 61 pk, 71 pk of 84 pk. Er is ook een dieseltje met 45 pk. Wij reden de middelste benzinevariant, met een gerobotiseerde handbak. De motor is krachtig genoeg voor de 725 kg wegende Smart, maar de driecilinder maakt veel toeren. Bij stationair toerental schudt het motortje behoorlijk, wat duidelijk te voelen is in de auto. Eenmaal op toeren is het blok ook niet vrij van vibraties. Rond de drieduizend toeren lijkt alles mee te resoneren en dat is knap irritant. Vanzelfsprekend springt deze rugzak zuinig met brandstof om, hoewel hij geen nieuwe maatstaf zet. De versnellingsbak is een verhaal apart. De gerobotiseerde handbak heeft vijf versnellingen.
Het koppel- en ontkoppelproces is geautomatiseerd en het schakelen eventueel ook. De schakelpauzes duren lang en verlopen niet soepel. In de snelheidsmeter is af te lezen in welke versnelling je rijdt en verschijnt er een pijltje dat tot overschakelen maant. Geef je op dat moment veel gas, dan krijg je het advies om terug te schakelen. Bij volgas schakelt de bak zelfs uit zichzelf terug. Ook daar neemt het mechaniek ruim de tijd voor. Laat tijdens het rijden je rechterbeen niet tegen de pook aan leunen want dan tik je de pook in de neutraalstand.
Smart blijft hard
Aan het onderstel is flink gesleuteld, maar het woord 'comfort' staat niet nadrukkelijk in het Smart-vocabulaire. Die straffe vering en demping zijn nodig om overhellen te voorkomen. Stadse zaken als drempels, putdeksel en klinkerstraten zijn niet de favoriete weggedeelten van de Smart. De onbekrachtigde besturing vergt bij parkeersnelheid spierkracht, maar biedt op snelheid veel contact met de voorwielen.
De kleine Smart is best hard een bocht door te smijten; hij is minder onderstuurd dan de oude. Op de snelweg is er voldoende vermogen, maar zijwind maakt hem erg onrustig en dan ben je constant aan het corrigeren. Het interieur biedt meer dan voldoende plaats aan twee inzittenden. De afwerking en materialen zijn goed. De bagageruimte achter de stoelen is toegankelijk via een tweedelige achterklep. Om het onderste deel te openen, heb je twee handen nodig. Lastig, als je met een paar boodschappentassen staat. In die klep zit nog een bergvak en onder de kleine laadvloer ligt de motor. Het oliepeil controleren is een omslachtige klus en zal daarom vaak achterwege gelaten worden. Achter de klep aan de voorzijde van de auto zitten de koel- en ruitensproeiervloeistofreservoirs. Het vervangen van een lampje is ook gemakkelijk te doen via dit luik. Alle carrosseriepanelen zijn vrij simpel te verwijderen, zodat je na een paar jaar voor een andere kleur kunt kiezen.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
- +Vlotte motor
- +Ruim voor twee personen
- +Snel in bochten
- -Niet echt geschikt voor snelweg
- -Enorm stug geveerd
Signalement
Merk | Smart |
---|---|
Model | fortwo coupé pulse 52kW |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, semi automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 12.855 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 999 cc |
Maximaal vermogen | 52 kW / 71 pk bij 5.800 tpm |
Maximaal koppel | 92 Nm bij 4.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 33 l |
Lengte / breedte / hoogte | 2.695 mm / 1.559 mm / 1.542 mm |
Wielbasis | 1.867 mm |
Massa leeg | 725 kg |
Laadvermogen | 295 kg |
Banden voor | 175/55R15Prijzen |
Banden achter | 195/50R15Prijzen |
Topsnelheid | 145 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 14,8 s (fabrieksopgave: 13,3 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 6,2 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 14,8s |
Brandstofverbruik | 6,2 l/100km (fabrieksopgave: 4,7 l/100km) |
CO2-uitstoot | 112 g/km |