Smart ForTwo Coupé (2007) – Op de rollenbank

Net zo veel als een Brabus maar eigenaar had nog meer verwacht

16 reacties

Video

Het idee was goed, maar toch is het nooit helemaal geworden wat ervan werd verwacht: Smart. Evengoed heeft de kleine uk nog altijd best een schare liefhebbers. Een van hen is Milan van Rooij uit Eindhoven. Bij hem thuis hebben ze niet één, niet twee, maar drie van die Smarts!

Deze Smart ForTwo is uniek

Zoek je een ambassadeur voor het merk Smart, dan heb je aan Milan een goede. “Dit is een van de dikste Smarts ForTwo in Nederland. Het is een uniek exemplaar. Om te beginnen omdat het een zeldzame 1.0 turbo is. Deze had standaard 71 pk, maar is getuned naar – hou je vast – 118 pk. Wij zijn erg benieuwd of dit er daadwerkelijk in zit”, aldus Milan. Met ‘wij’ bedoelt hij de rest van zijn familie, want er rijden nog twee Smarts rond met een Van Rooij aan het stuur: een roadster en nog een coupé van voor de facelift. En dus deze rode rakker.

Ook uiterlijk is de Smart van Milan een beetje aantrekkelijker gemaakt, maar dé attractie is die getunede driecilinder. Die is zoals gezegd opgewaardeerd naar 118 paardekrachten. “Dat maakt het een bijzondere ervaring met het wagengewicht van iets meer dan 700 kilogram. Bij het verkeerslicht ben ik een boel auto’s de baas, maar daar doe ik het niet voor hoor.”

Way of life

Milan legt verder uit dat een Smart niet zomaar een auto is, het is meer hobby. Een way of life zelfs. “Wij vinden thuis een Smart een auto waar je wat mee wilt doen. Je wilt hem verzorgen en vertroetelen. Daar nodigt hij toe uit. Daarom staat ons wagenpark er ook zo strak bij.”

En het wordt nog mooier: een Smart verbroedert! Milan: “Je kunt gerust spreken van een Smart-community, ook in Nederland. Al neemt die inmiddels wel wat af, want de auto’s van deze generatie worden schaarser.” Die community wisselt kennis en ervaringen uit en gaat op pad met de auto’s. Toch is de Smart nooit het succes geworden dat ervan werd verwacht, sowieso in Nederland niet. Een verklaring? Misschien dat je voor de prijs van een Smart ook een vierpersoons A-segmenter kon kopen die er wat alledaagser uitzag en veel praktischer was.

Een meevaller voor rollenbankchef Ghisbert van Ginhoven: er hoeft minder ingesnoerd te worden, want we laten de voorwielen van de Smart lekker op het beton staan. Met de motor achterin is de extra koeling wel een ding bij deze auto. Normaal staat er tijdens de meting een beste ventilator te blazen richting motorcompartiment. Nu moet de Smart het doen met alleen de eigen koeling.

Het resultaat is: de Smart van Milan komt aan het vermogen van een Brabus, maar die extra twintig paarden zijn niet terug te vinden. Hoe kan dat? De meter stopt bij 97 pk en 148 Nm. Ghisbert kan er niets anders van maken, maar Milan is duidelijk teleurgesteld. “Er moet echt meer in zitten dan dit. Ik denk dat het wel met die koeling te maken heeft. Jammer, maar helaas. Ik ga evengoed door met deze auto, want ik vind hem gewoon té leuk.” Snappen we helemaal, want ook bijna 100 pk met deze kleine tweezitter is natuurlijk al dikke pret.

We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!

Signalement

Merk Smart
Model fortwo coupé passion 62kW
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, semi automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 14.766

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 3-cil. in lijn
Cilinderinhoud 999 cc
Maximaal vermogen 62 kW / 84 pk bij 5.250 tpm
Maximaal koppel 120 Nm bij 3.250 tpm
Inhoud brandstoftank 33 l
Lengte / breedte / hoogte 2.695 mm / 1.559 mm / 1.542 mm
Wielbasis 1.867 mm
Massa leeg 745 kg
Laadvermogen 305 kg
Banden voor175/55R15Prijzen
Banden achter195/50R15Prijzen
Topsnelheid 145 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,9 s
Brandstofverbruik 5,2 l/100km
CO2-uitstoot 116 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (16) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum