Skoda Superb - Eerste rijtest

No-nonsense met een randje chroom

46 reacties

Video
AutoWeek 29 2019
AutoWeek 29 2019

Je leest het in AutoWeek 29 2019

Sinds de eerste generatie in 2001 op het toneel verscheen, biedt de Skoda Superb een heleboel ruimte voor een relatief bescheiden bedrag. Het no-nonsense-karakter blijft bij de facelift van de derde generatie intact, maar wordt wel van een laagje chroom voorzien.

In eerste instantie lijkt het laagje chroom onderin de voorbumper zelfs het enige zichtbare nieuws bij de Skoda Superb, hoewel de hele neus onder handen is genomen. De koplampen zijn breder en platter geworden, en sluiten nu naadloos aan op de grille, die op zijn beurt een toefje hoger is. Ledkoplampen zijn standaard, matrix-led is voor het eerst op een Skoda verkrijgbaar.

Aan de achterzijde valt opnieuw een chroomstrip op, al verbindt die hier de lichtunits met elkaar. Daardoor doet met name de Combi-kont erg denken aan die van de Audi A6 – voorwaar geen schande voor de grote Skoda. Voor wat extra cachet is de naam ‘Skoda’ nu breeduit over de klep uitgeschreven, waardoor het ronde logo op deze plek vervalt.

Binnenin zijn de wijzigingen nog subtieler dan aan de buitenkant. Sfeerverlichting moet zorgen voor wat gezelligheid in het donker, terwijl we ook hier extra chroom aantreffen. Het digitale Virtual Cockpit-instrumentarium is nu leverbaar in de Superb en vult dan een infotainmentscherm aan dat minimaal 8 en maximaal 9,2 inch groot is. Wat uiteraard is gebleven, is de ruimte. Op dat vlak is de Superb nog altijd heer en meester, of het nu om de liftback of om de Combi gaat. De eerste biedt minimaal 625 liter bagageruimte, de stationwagon gaat er indien gewenst met 660 tot zelfs 1.950 liter bagage vandoor.

Bij de faceliftversie wordt de overdaad aan ruimte nog wat beter benut dan voorheen, dankzij een handig bakje onder de dubbele bodem en een optioneel verplaatsbaar tussenschot in het laadruim. Dat ruim zit toch al vol handigheidjes, zoals een uitneembare zaklamp, een ‘hangmat’ voor losse spullen, vier haakjes en een afdekscherm dat automatisch oprolt als de achterklep wordt geopend.

DEKENTJE

Dat de overdaad aan beenen hoofdruimte op de achterbank de Superb geschikt maakt voor wie zich graag laat rijden, lijkt Skoda zelf ook te beseffen. Met zonneschermpjes, een riante hoofdsteun, voetensteunen, eigen klimaatregeling en een dekentje (!) kan het leven achterin naar een hoger plan worden getild. Het limousinegevoel van de achterbank wordt voorin niet voortgezet, maar dat is geen schande. Alle vernieuwingen kunnen niet voorkomen dat dit dashboard vooral strak en zakelijk is. We kunnen ons voorstellen dat sommigen de voorkeur geven aan ‘saai’ of ‘fantasieloos’, maar een uitzinnig gestileerd dashboard zou niet passen bij deze nuchtere ruimtereus. Afwerking en materiaalgebruik zijn prima voor elkaar, al komt het namaakhout in de gereden auto wel wat goedkoop over.

Onderweg blinkt de grootste Skoda vooral uit in comfort. Met de adaptieve dempers in de normale of comfortabele stand wordt de auto soms zelfs wat zweverig, maar dat laat zich bij dit instelbare onderstel eenvoudig oplossen. Echt sportief wordt de auto daar natuurlijk niet van, al was het maar vanwege de lichte, wat gevoelloze besturing die we van de Volkswagen Groep gewend zijn.

PLUG-IN

Onder de aanzienlijke motorkap van deze Tsjech is de komst van de plug-in hybrideaandrijflijn uit de Passat GTE het grootste nieuws, maar die Superb iV was voor deze eerste kennismaking helaas niet beschikbaar. Daarom doen we het met de 2.0 TDI met 150 pk, want dat blok werd stevig herzien. De wijzigingen hebben vooral betrekking op de uitstoot; het vermogen blijft onveranderd. In samenwerking met de zeventraps DSG-automaat is de 2.0 een prettige metgezel die van de Skoda een fijne kilometervreter maakt. Het geluidsniveau blijft daarbij netjes binnen de perken en eenmaal op snelheid kan de vierpitter het met weinig toeren af, zodat er vrijwel altijd rust aan boord heerst. Als het aan Skoda ligt, draagt ook de gemoderniseerde reeks assistentiesystemen bij aan het comfort, maar dat kunnen we niet altijd onderschrijven.

Neem het Predictive Cruise Control-systeem. Dat stelt de auto in staat om op basis van de verkeersborden en het navigatiesysteem zelf de snelheid aan te passen, maar dat gebeurt op een wat onbehouwen manier. De rijstrookhulp doet netjes z’n werk, maar vraagt geregeld de handen aan het stuur te houden terwijl dat al het geval is. Hier en daar kan het dus verfijnder. Dat het Side Assist-hulpje nu 70 meter in plaats van één rijstrook overziet en de auto voetgangers beter in de gaten houdt, krijgt wel onze handen op elkaar.

De vernieuwde Skoda Superb is vanaf het einde van de zomer in Nederland te bestellen. De levering laat dan wel tot begin 2020 op zich wachten. Ook voor de prijzen zullen we nog even geduld moeten hebben, want die worden pas in aanloop naar de marktintroductie bekendgemaakt.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

  • +Heel veel ruimte
  • +Vol handigheidjes
  • -Relatief sober interieur
  • -Assistentiesystemen kunnen verfijnder

Lezersreacties (46) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum