Skoda Scala - Afscheid Duurtest
Praktisch zonder poespas
30 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De duurtest met de nuchterste Skoda Scala van dit moment zit erop. Waar is -ie goed in, wat kan beter? Ruimte bieden natuurlijk, dat doet ook deze Skoda in overvloed. Hij schurkt meer tegen het zogenaamde C-segment aan dan zijn voorganger, de Rapid Spaceback. Maar komt door de vele liters inhoud of heeft hij meer dan dat?
Nu de vrijheid van gaan en staan waar je maar wilt niet meer bestaat, besef je wat je mist. Als er één duurtester veel Europees asfalt heeft gezien, is het wel de Skoda Scala die we in de eerste week van de lockdown hebben ingeleverd. Hij mocht bij zijn aantreden in september 2019 al meteen mee voor een trip naar Bugatti, wat nog verre familie is ook, maar dan aan de andere kant van het brede spectrum van de Volkswagen Group, in de top. Zit Skoda dan helemaal onderaan? Het Tsjechische merk heeft het budgetstadium al ver achter zich liggen, maar je
mag het wel het meest nuchtere merk van het concern noemen. En de Scala past in het plaatje van veel auto voor je geld, als je kijkt naar de harde cijfers voor liters en afmetingen. Het was voor ons aanleiding eens zo’n eerste moderne Skoda Octavia erbij te halen, het model waarmee het merk halverwege de jaren negentig van de vorige eeuw opzien baarde. Voor ons gevoel staat de Scala namelijk dichter bij dat model dan bij de net gelanceerde nieuwste generatie van de Octavia.
We hebben dus ve el ruimte en gebruiks gemak ervaren in de zes maanden Scala, en vanbinnen is er allerminst sprake van een sobere sfeer. Het dashboard, met alle moderne snufjes die er in de Volkswagengroep te vinden zijn, is misschien wel het mooiste onderdeel van de auto, al heeft ook de achterzijde best een goede uitstraling.
We vonden hem erg veel op de Kamiq lijken, dus haalden we die SUV van Skoda erbij. De Kamiq biedt een hogere zit en instap, de Scala meer ruimte.
We vonden hem veel op de Kamiq lijken, de kleinste SUV van Skoda, dus die haalden we er vlak voor het inleveren nog even bij.
Dan blijkt zo’n hoogpotig concept echt niet praktischer. Alleen de zit en instap geven het fenomeen SUV nuchter bezien bestaansrecht. Wanneer al die uiterlijke poespas van een hoog op de wielen staande auto voor jou echter niet zo nodig hoeft, kies dan vooral een hatchback.
TEGEN C-SEGMENT
Typisch Skoda is de positionering van de modellen tussen de segmenten. Kijk je naar ruimte en aandrijflijn, dan plaats je de
Scala in de klasse van de C-segment-hatchbacks, zoals de Volkswagen Golf en de Seat
Leon. Komt het echter op verfijning aan, dan merk je dat de Scala onderhuids niet meer biedt dan een Fabia. De geluiden en het gevoel bij het nemen van drempels bijvoorbeeld voldoen aan wat je mag verwachten van een auto uit het B-segment. De 1.0 TSI driecilinder turbo vinden we een fijn, soepel blok, in de periode voor de komst van deze
Skoda reden we de krachtbron met 95 pkafstelling in de Volkswagen Polo. In zijn
Tsjechische neef ligt het exemplaar met
116 pk. Jammer dat de DSG-transmissie de motor niet helemaal tot zijn recht laat komen. Zeker het late aangrijpen van de automaat met dubbele koppeling bij het wegrijden en de neiging om wel erg snel de zevende versnelling in te schakelen zijn punten van ergernis. Qua vermogen verlangen we echter ook weer niet naar meer, de auto voelt voldoende snel aan en de 150 pk van de 1.5 TSI zou wel erg veel van de weke voortrein vragen.
Als het touchscreen van het multimediasysteem werkt, heb je er een fijne interface aan. Overzichtelijk en snel swipe je door de menu’s, maar zo nu en dan had het systeem last van een wegtrekker en werd het scherm zwart. Kort voor de teruggave kreeg het wel een update, maar we reden de auto daarna te kort om te beoordelen of zulke momenten voorgoed tot het verleden behoorden. Een slordigheidje was de loslatende bekleding in het voetencompartiment, wat lubberende stof opleverde achter de pedalen. Een handig Skoda-accessoire als de ijskrabber bleef voornamelijk op zijn plek in de klep van de tankdopafsluiting, de paraplu in het bestuurdersportier daarentegen hadden we wel erg vaak nodig. Tot slot nog een tip voor wie een Scala 1.0 TSI overweegt: laat de automaat staan en kies gewoon de handbak. Scheelt je nog € 990 ook.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
- +Ontzettend ruim
- +Prestaties motor
- -Uitvallend multimediasysteem
- -Bokkig bij wegrijden vanuit stilstand
Signalement
Merk | Skoda |
---|---|
Model | Scala 1.0 TSI 116pk Greentech Business Edition |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 28.345 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 999 cc |
Maximaal vermogen | 85 kW / 115 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 200 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.362 mm / 1.793 mm / 1.471 mm |
Wielbasis | 2.649 mm |
Massa leeg | 1.129 kg |
Laadvermogen | 561 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 610 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 199 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,9 s |
Brandstofverbruik | 5,8 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 134 g/km |
Lezersreacties (30) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.