Op de Rollenbank: Skoda Scala 1.0 TSI

Zoals verwacht boven verwachting

42 reacties

Video
AutoWeek 01 2020
AutoWeek 01 2020

Je leest het in AutoWeek 01 2020

Een nieuwe auto die niet over z'n opgegeven vermogen heengaat is een zeldzaamheid. Maar meten is weten, dus onze duurtest Skoda Scala 1.0 moet er toch aan geloven. Gaat de driepitter over z'n 115 fabrieks-pk's heen?

Het eerste slachtoffer uit onze duurtestgarage is gauw gevonden: de Skoda Scala. Die haalt uit een bescheiden 1.0 TSI driecilinder volgens de technische gegevens 115 pk; gek genoeg heeft deze auto in zijn typeaanduiding 116 pk staan. Eens kijken wat we gaan meten dus. De Skoda wordt aangewezen voor de test omdat we nog niet zo lang geleden de auto van onze hoofdredacteur op de bank hebben gezet. Dat is er een met precies dezelfde techniek maar dan met een Octavia eromheen. En ook een witte trouwens. Die Octavia verliet het strijdtoneel toen met een glunderende eigenaar en dertien pk en 35 Nm koppel extra op de grafiek. Eens kijken of deze Scala dat kunstje kan herhalen.

De immer goedlachse rollenbankprofessor Ghisbert van Ginhoven heeft de auto in de sjorbanden gezet en laat de boel warmdraaien voor de komende topprestatie. Maar erg onder de indruk is hij niet van de Scala – en dan met name van de DSG. “Die schakelt wel erg vroeg op zeg. Als je een vast tempo kiest, staat hij eigenlijk in een te hoge versnelling waardoor hij altijd een beetje brommerig is.” Niet dat Ghisbert daar geen oplossing voor heeft. “Zo’n transmissie is gemakkelijk opnieuw te programmeren. De software moet gewoon een keer anders worden gezet. Ik begrijp wel dat Skoda voor deze afstemming kiest: alles voor een laag verbruik en een grammetje minder CO2.” Maar hij waarschuwt ook: “Als je zo’n auto hebt, zou ik wachten tot de fabrieksgarantie voorbij is; want die vervalt als je met software gaat rommelen. En hoewel de DSG inmiddels een stuk beter is dan jaren geleden, zou ik het nog steeds niet aandurven om de garantie daarop op te geven.” Zo zie je maar: een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Tijdens de meting blijkt algauw weer wat we al wisten over compacte turbomotoren: veel toeren maken heeft geen enkele zin. Tot 2.000 toeren bouwt het vermogen snel op. Daarna laat de grafiek een dipje zien om er tot iets boven de 3.000 toeren nog wat extra op te bouwen. “Daarna stort hij helemaal in”, zegt Ghisbert. “Dan wordt het weer tijd om te schakelen.” Maar ook deze Skoda scoort volgens verwachting boven verwachting. Deze motor hoest veertien pk extra op. Nog eentje meer dan de Octavia van onze Allerhoogste; daarnaast huist nog eens 32 Nm extra trekkracht in deze motor.

Nu kennen we inmiddels twee Skoda’s met de 1.0 TSI die flink wat meer vermogen leveren dan de fabriek opgeeft. We durven dus zo zachtjesaan wel te roepen dat als je een auto met deze driepitter voor de deur hebt staan, je toch algauw tien procent meer vermogen aan boord hebt dan de folder je wil doen geloven. Dat kun je gerust op de volgende buurtborrel gaan rondbazuinen.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Skoda
Model Scala 1.0 TSI 110pk Greentech Sport Business
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 26.045

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 3-cil. in lijn
Cilinderinhoud 999 cc
Maximaal vermogen 85 kW / 115 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 200 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 4.362 mm / 1.793 mm / 1.471 mm
Wielbasis 2.649 mm
Massa leeg 1.129 kg
Laadvermogen 561 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 610 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 199 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,9 s
Brandstofverbruik 5,8 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 132 g/km

PRIVATE LEASE Skoda Scala

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (42) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum