Skoda Octavia Combi 1.8 TSI – 2010 – 310.930 km - Klokje Rond

Spannende Combi: TSI, DSG en LPG

82 reacties

Video
AutoWeek 44 2022
AutoWeek 44 2022

Je leest het in AutoWeek 44 2022

Zeg eens eerlijk: zou jij het aandurven? Een elf jaar oude Octavia Combi kopen met de beruchte, olieslurpende 1.8 TSI-motor, DSG-transmissie, een lpg-installatie en 275.000 kilometer op de teller? Ümit Kondu ging het avontuur aan en reed in een jaar tijd meer dan 30.000 kilometer met de Tsjechische Combi. Dat ging niet zonder slag of stoot.

Veel auto voor je geld en dan met name veel ruimte, dat is waar Skoda bekend om staat en de Octavia Combi is daarvan een goed voorbeeld. In 2012, het laatste jaar waarin het model op deze pagina’s leverbaar was, kon je nog voor € 18.700 in de basisversie stappen. Die werd aangedreven door een 80 pk 1.4’tje en had uiteraard geen airco. Tegenwoordig moet je bijna 33 mille neertellen voor de ‘goedkoopste’ Octavia Combi. “Ik was in eerste instantie ook een beetje huiverig, vooral vanwege de hoge kilometerstand”, zegt eigenaar Ümit Kondu. “Totdat ik bij de auto was en kennismaakte met de eigenaar Hij heeft deze Skoda nieuw gekocht, de originele aankoopfactuur is er nog bij en de complete onderhoudshistorie. Hij betaalde in 2010 € 30.000, dat was inclusief een flinke korting omdat hij geen inruil had.” Tijdens de proefrit ontdekte Ümit niets raars en het interieur zag er keurig uit. Op de achterbank heeft bijna nog nooit iemand gezeten. Een auto waarmee netjes is omgesprongen en dan ook nog van de eerste eigenaar.

Ümit heeft zelf in de autotechniek gewerkt en hij heeft daar nog veel vrienden. “Zij waarschuwden mij al voor deze motor, maar hij heeft al een nieuwe ketting en verbruikt geen olie. En met de huidige benzineprijzen ben ik nu extra blij met de gasinstallatie, ik tank meestal voor zo’n tachtig cent per liter.”

VAKANTIE: 10.000 KM!

Er is het afgelopen jaar flink doorgereden met de Skoda, met als klapstuk een retourtje Turkije. Alsof het niets is. Tot de grens is het al ruim 2.500 kilometer vanaf Schiedam en daarna was het nog eens 1.000 kilometer. “In totaal hebben we tijdens die vakantie bijna 10.000 kilometer gereden, met één keer een kleine storing”, vertelt Ümit. “Een garage heeft een stekker van een lpg-injector vervangen, dat was alles.” In Turkije wordt heel veel op gas gereden, dus tanken kun je overal. Er kan zestig liter in, daar haalt Ümut met gemak 600 kilometer mee. “De auto van mijn vrouw rijdt ook op gas, ook al is dat puur toeval. We zochten een niet al te oude Hyundai i10 voor een goede prijs. Hij komt uit Duitsland, waar de i10 met lpg werd geleverd. De wegenbelasting is nauwelijks hoger dan die van de benzineversie. Gek genoeg is het verbruik niet eens veel lager dan dat van de Octavia. Dat had ik niet verwacht.”

Dat de Skoda een stationwagon is, komt nu heel goed uit: “Sinds vijf maanden ben ik vader. De kofferbak is zelfs zo groot dat je de kinderwagen bijna zonder in te klappen naar binnen schuift. En vanbinnen heb je ook veel ruimte, maar met vijf man en bagage zakt de achterkant ver in. De veren zijn slap en dan ook nog een gastank en een trekhaak die flink wat wegen. Ik heb speciale rubbers onder in de veren gemonteerd, maar die helpen niet veel.”

VERSCHILLENDE WIELEN

Dat de veren en met name de schokdempers van de Skoda aan vervanging toe zijn, was keurmeester Joep Schuurman natuurlijk meteen opgevallen. “Die rubbers die in de achterste veren zitten, werken eigenlijk averechts. Het beste is, om een setje hulpveren te monteren, dan is het probleem in één keer opgelost”, luidt zijn advies. Of dat bij Ümit prioriteit heeft, weten we niet. Hij heeft liever dat de motor goed loopt. De oorzaak kan de ECU (het elektronische zenuwcentrum van de motor) zijn, volgens zijn garage. Joep leest via de OBD het foutgeheugen uit en op het beeldscherm zien we onder andere verschijnen dat de derde cilinder een misfire had.

Dat verklaart de onregelmatige loop en omdat het niet voorkomt bij het rijden op lpg denkt Joep dat het aan de injector ligt. Aan de buitenkant valt op dat rechtsachter een ander type wiel is gemonteerd. “Ik heb twee keer achter elkaar een lekke band gehad en had geen tijd meer om hem te laten repareren, dus tijdelijk het oorspronkelijke wiel eronder. Die zaten eronder toen ik de auto kocht. De set die ik nu heb, komt van een Audi A4, waar ik zelf logo’s van Skoda heb opgeplakt. Ik vind ze mooi staan onder de Octavia. Het logo op de grille heb ik ook vervangen, het oude was totaal versleten.

Hopelijk gaat het in de toekomst qua kosten allemaal niet te gek worden, want ik wil er nog wel een poosje mee rijden. De volgende wordt misschien een Superb Combi, met wat minder kilometers.”

DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER

“Tijdens de eerste kilometers van de proefrit kwam al snel naar voren dat de schokdempers hun beste tijd hebben gehad. Verder is het onderstel nog goed, ook al mogen er wel iets zwaardere achter­veren of hulpveren onder. De koppeling van de DSG voelt niet helemaal fris meer en schakelen doet hij soms onrustig. Niet zo verwonderlijk, na al die kilometers. Op gas loopt de motor normaal, maar op benzine lijkt hij op drie pitten te lopen. In principe best een solide auto, maar er zit nu aardig wat werk aan.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Skoda
Model Octavia Combi 1.8 TSI Elegance
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 6 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 32.190

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.798 cc
Maximaal vermogen 118 kW / 160 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 250 Nm bij 1.500 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.569 mm / 1.769 mm / 1.450 mm
Wielbasis 2.578 mm
Massa leeg 1.285 kg
Laadvermogen 700 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 650 kg
Banden195/65R15Prijzen
Topsnelheid 222 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,9 s
Brandstofverbruik 6,6 l/100km
CO2-uitstoot 155 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (82) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum