Skoda Octavia

Toontje hoger

Skoda Octavia
Skoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda Octavia
AutoWeek 45 2008
AutoWeek 45 2008

Je leest het in AutoWeek 45 2008

De tijd dat Skoda het armlastige broertje van Volkswagen was, ligt al heel ver achter ons. Stap aan boord van de vernieuwde Octavia en je waant je zomaar in een Passat. Ook de uitstraling van het exterieur werd bij de opfrisbeurt chiquer, zodat we Skoda wéér een tandje serieuzer mogen nemen.

Bij de introductie van de eerste generatie Skoda Octavia in 1996 – in de jaren '60 was er overigens ook al een model met die typenaam – kregen de Tsjechen voor het eerst vrije toegang tot de VW-magazijnen. De Octavia maakte zelfs eerder gebruik van nieuwe techniek dan de Golf IV, die een jaar later volgde. Alleen wat interieuraankleding betreft, moest Skoda genoegen nemen met B-kwaliteit. Op die manier zorgde het moederbedrijf voor een kunstmatige afstand tot de producten met een Volkswagen-logo op de neus. Dat is definitief verleden tijd. Open het portier van de opgefriste Octavia en de hoogwaardigheid straalt je tegemoet. Fraaie soft touch plastics had het dashboard van het uit 2005 stammende model reeds, de facelift voegt daar chique sierstrips in de deurpanelen en een opgewaardeerde middenconsole aan toe. Het wat suf ogende en harde materiaal dat daar zat, heeft plaatsgemaakt voor een omlijsting die naar wens van aluminium of pianolak is. Ook de bedieningselementen zijn opgefrist. Fraaie, prettig aanvoelende chromen knoppen zetten de toon, verder zien we het navigatiesysteem met 30 GB harde schijf en aanraakscherm uit de Passat CC terug. De opfrisbeurt wordt binnenin afgerond met verbeterde actieve hoofdsteunen en montage van het Superb-stuur, dat er keurig uitziet en door zijn kleinere diameter lekkerder in de hand ligt.

Veel binnenruimte

Als vanouds vind je in de Octavia lekker veel binnenruimte, waarmee we direct zijn grootste pluspunt ten opzichte van een vergelijkbaar geprijsde Golf of Focus te pakken hebben. Voor zit je op stevige stoelen die het lichaam perfect ondersteunen en je treft tevens meer dan voldoende bewegingsruimte aan. Op de achterbank geldt dat eveneens, over zowel hoofd- en beenruimte valt niets te klagen. Bovendien is de tweede zitrij voortaan tegen meerprijs verwarmbaar, in dit segment bepaald geen vanzelfsprekendheid. Dat geldt ook voor de gigantische bagageruimte met een inhoud van liefst 560 liter, die je als vanouds via een grote vijfde deur bereikt. Met zoveel ruimte vraag je jezelf af waarom je in vredesnaam nog een auto uit een hoger segment zou kopen. De sierlijk gelijnde Combi biedt nog 20 liter extra bagageruimte en nog wat meer flexibiliteit. Dan blijft er weinig meer te wensen over. Ook met de details zit het wel snor. Zo is een aansluiting voor mp3-spelers en dergelijke standaard. Weliswaar een kleinigheid, maar veel merken kloppen er graag nog wat extra geld voor uit je zak. Slim bedacht zijn ook de portiergrepen waarbij het omhoogstekende gedeelte aan de voorkant zit, precies daar waar je vingertoppen zitten bij het openen. Klinkt simpel, maar alle andere fabrikanten doen dat precies andersom. Op het gebied van ergonomie laat de Duitse invloed zich gelden, daar valt bar weinig op aan te merken. Alle bedieningselementen zitten op een logische plek en hebben duidelijke grote knoppen. Het instrumentarium is voortaan wit verlicht in plaats van het toch wat irriterende groen. De lay-out waarbij de snelheidsaanduidingen als op de wijzerplaat van een chronograaf schuin zijn geplaatst, staat leuk, maar een conventionele opzet leest prettiger af.

Heerlijk torretje

Net als voorheen staat de Octavia op de bodemplaat van de Golf V en dus niet op die van de recentelijk voorgestelde VI. Daardoor heeft de Skoda met 2,58 meter een relatief korte wielbasis ten opzichte van zijn forse 4,57 meter totaallengte, wat ervoor zorgt dat korte oneffenheden een tikje stoterig worden doorgegeven, waar ook de relatief stugge dempers aan bijdragen. In zijn totaliteit is het veercomfort echter best voor elkaar en ook in dynamisch opzicht presteert de Tsjech verrassend goed. De bevelen die je met het lekker aanvoelende stuurtje geeft, worden direct en nauwkeurig omgezet in daden, bovendien is de besturing mooi lineair opgezet. De eerste meters maken we met de 1.4 TSI, die de 115 pk sterke 1.6 FSI aflost. Het compacte turbomotortje is in alle opzichten beter dan zijn voorganger. Hij hangt uitstekend aan het gas en met 122 pk ben je prima gemotoriseerd. Belangrijker is echter nog het riante maximumkoppel van 200 newtonmeter, dat reeds bij 1.500 tpm paraat staat en dat tot 4.000 toeren onverminderd blijft. Ter vergelijking: de achtkleps 102 pk sterke 1,6-liter MPI van de oude stempel moet voor 148 Nm's minstens 3.800 toeren per minuut draaien. En bij 120 km/h maakt het 1,4-litertje slechts 2.600 tpm, wat voor lekker veel rust in het interieur zorgt. Sowieso houdt de motor zich wat geluidsproductie betreft opvallend op de achtergrond. Bovendien verbruikt-ie volgens de fabriek slechts 6,6 liter op 100 km, ofwel 1,3 liter per 100 km minder dan de eerdergenoemde 1,6-liter MPI. We weten nog niet wat de meerprijs van de 1.4 TSI ten opzichte van de basisversie gaat worden, maar durven nu al te stellen dat hij elke cent waard zal zijn. Wat een heerlijk torretje! Hij maakt met zijn levendige karakter en lekkere geluid sportieve aspiraties in de brave Skoda los. Daarbij lijkt de versnellingsbak wat strakker te schakelen dan voorheen; de pook is met korte bewegingen soepel door de bak te loodsen. Daarnaast is voortaan ook de DSG-bak met zeven versnellingen te bestellen voor de beide TSI-motoren. Die transmissie weet het verbruik nog met 0,3 liter/100 km te reduceren en schakelt zowel snel als comfortabel. Wie meer wil, kan ook terecht bij de 160 pk leverende Octavia 1.8 TSI, maar voor het gros van de kopers is de 1.4 TSI de motor om voor te gaan. De wolf in schaapskleren RS levert als vanouds 200 pk.

Norse brom

De Octavia moet het voor een groot deel hebben van de zakelijke markt, zodoende zullen de dieselmotoren een belangrijke rol spelen. De zelfontbranders komen er echter bij de vernieuwingsdrang van de Tsjechen bekaaid vanaf. Alleen de eerdergenoemde RS krijgt voorlopig de beschikking over de nieuwe commonrail-diesel van het VW-concern, de andere 2,0-literdiesels doen het tot nader order met de aloude pompverstuivertechniek. Dat heeft te maken met de productiecapaciteit in de motorenfabriek van Volkswagen. Zodra die op stoom is, krijgt ook de Octavia 2.0 TDI met 140 pk de nieuwe krachtbron. Die omschakeling zal in de loop van 2009 plaatsvinden. Even wachten is dan ook ons devies voor veelrijders, want de pompverstuiver is naar hedendaagse begrippen echt te lawaaiig, met name tijdens accelereren. De norse brom die hij daarbij voortbrengt, is bijna nostalgisch. Op constant tempo trekt hij zich gelukkig weer snel terug naar de achtergrond en voldoet dan prima. De 1,9-liter TDI ruimt halverwege volgend jaar het veld voor een hypermoderne 1,6-literdiesel, die dan ook de zuinige Greenline-uitvoering gaat aandrijven. Als voorheen is de Octavia een uitstekend aanbod in de compacte middenklasser waar weinig op is aan te merken. Prijzen zijn nog niet bekend, maar volgens de importeur zullen die niet ingrijpend worden verhoogd.

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum