Skoda Kodiaq vs. Peugeot 5008 - Bakens van hoop in een MPV-loze markt
Wat is beste zevenzitter?
147 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Nu ook de Citroën C4 Spacetourer ons is ontvallen, is de midi-MPV definitief dood. Zijn geest leeft voort in de Skoda Kodiaq en de gloednieuwe Peugeot 5008, bakens van hoop voor grote gezinnen in nood.
Dit zijn dus wel zevenzitters?
Jazeker, want de MPV mag dan dood zijn, de zevenzitter leeft voort. Dat is ook zo zonder het tweetal op deze pagina’s, maar toch nemen deze auto’s wel degelijk een bijzondere positie in. Ze zijn namelijk niet ‘budget’ zoals een Dacia Jogger, geen ‘busje’ zoals een ID.Buzz en niet zo duur als een Sante Fe of een CX-80. In de middenklasse, nog net bereikbaar voor veel leaserijders, zijn zevenzitters als deze dun gezaaid. Behalve de Kodiaq en de 5008 treffen we er nog een handjevol andere SUV’s aan, maar vaak zijn ook die fors duurder. Niet zo gek dus dat de keuze in het verleden heel vaak tussen een 5008 en een Kodiaq ging. Deze gedoodverfde concurrenten staan nu opnieuw tegenover elkaar, omdat er van allebei een volledig nieuwe generatie is verschenen. Bij de Skoda gebeurde dat al eerder, maar de 5008 is gloednieuw.
Wat is er anders aan de nieuwste Peugeot 5008?
Aan het basisrecept verandert niets, althans zolang je de nieuwe elektrische versie negeert. De 5008 is nog steeds een langere versie van de 3008 en heeft nog steeds standaard zeven zitplaatsen, terwijl je bij Skoda altijd moet bijbetalen voor de derde rij. De elektrische versie is de e-5008 en die heeft zowaar ook drie zitrijen, maar voor deze test kozen we ‘gewoon’ een benzineversie, die wat optimistisch Hybrid heet. De van een bescheiden elektrohulpje voorziene aandrijflijn is opgebouwd rond een PureTech 1.2-motor, maar dan wel een variant met een in theorie onderhoudsvrije distributieketting. Hij levert via een zestraps automaat met dubbele koppeling 136 pk aan de voorwielen. Dat is niet zoveel voor een auto die met 1.680 kilo flink meer weegt dan zijn voorganger. De Skoda weegt ongeveer evenveel. Hij is er ook als plug-in hybride met een flink elektrisch bereik, maar wie zeven zitplaatsen wil, is aangewezen op de mild-hybride 1.5. Die 150 pk sterke aandrijflijn past qua vermogen en prijs goed bij de Peugeot, dus dat treft.
Hoe rijden de Skoda Kodiaq en Peugeot 5008 met relatief bescheiden motor?
Geen van beide auto’s is hiermee overgemotoriseerd en voor hedendaagse begrippen zijn ze zelfs aan de trage kant. Gevoelsmatig valt het echter wel mee, vooral omdat de motortjes met hun turbo’s en elektrische ondersteuning maar weinig toeren nodig hebben om kracht te leveren. Zo tokkel je toch nog op een ontspannen manier door het verkeer, mits je niet het onderste uit de kan vraagt. Indrukwekkend zuinig zijn deze motoren trouwens ook: een verbruik van 1 op 15 of beter is eenvoudig haalbaar, heel knap voor zulke forse SUV’s. Onderweg valt wel op dat de Franse driecilinder een wat minder verfijnd karakter heeft dan de viercilinder van de Volkswagen Group. Hij heeft een wat rauwere loop en laat zich beter horen, al is de transmissie van de Peugeot wel beter bij de les en heeft de Skoda er soms wat moeite mee om vanuit stilstand vlot uit de startblokken te komen. Rijden doen de auto’s allebei prima, met een flinke dosis comfort. Toch is er wel degelijk een karakterverschil. De Peugeot voelt ondanks zijn flinke gewichtstoename heel wat lichtvoetiger aan, onder meer door een iets strakker onderstel en een directe stuurinrichting, wat nog eens wordt geaccentueerd door het kleine stuurwiel. Daardoor voelt de 5008 eigenlijk compacter dan hij is, terwijl de Skoda van achter het stuur juist (nog) groter lijkt dan hij is. Het Kodiaq-stuur heeft een veel traditioneler formaat en biedt iets meer weerstand. Zijn onderstel is behoorlijk zacht, maar net niet té. Kleine oneffenheden worden hier net wat beter weggedempt dan in de Peugeot, alsof over alle onderstelcomponenten net een laagje extra rubber zit. Dat draagt bij aan het kwaliteitsgevoel, al is het op het gebied van verwennerij juist compleet de omgedraaide wereld als we ons op het interieur richten.
In de video gaan we in op alles aspecten die bij een vergelijkende test van AutoWeek horen. Wil je echt alles weten zorg dan dat je als ingelogde gebruiker de PDF downloadt. Daarin staan ook alle metingen.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Oordeel
Het verschil is minimaal, maar toch vinden we de Peugeot wel de terechte winnaar. De Franse auto oogt met name aan de binnenzijde een stuk weelderiger dan de wel erg zakelijke Skoda en waar uiterlijkheden vaak ten koste gaan van praktisch gebruiksgemak is dat hier niet het geval. De Peugeot biedt zijn inzittenden een prettiger plek en legt het alleen af als het gaat om bagageruimte en trekgewicht. De Skoda sprokkelt wel punten binnen met zijn fijnere motor en bedieningsgemak en weet het gat zo bijna nog te dichten.
PRIVATE LEASE Peugeot 5008
Had je deze auto's al gezien?

Peugeot 5008 SUV Allure Hybrid 145 pk Automaat | Navigatie | Rondomzicht Camera | Parkeersensoren Voor en Achter | Voorstoelen Verwarmd | LED Koplampen | Dodehoek Detectie | Adaptieve Cruise Control | 19" Lichtmetalen Velgen | Apple Carplay/Android Auto |
- 2025
- 4 km

Skoda Kodiaq Sportline Business 1.5 TSI PHEV 150 kW / 204 PK SU
- 2025
- 15 km

Skoda Kodiaq 1.5 TSI PHEV Sportline Business > Panorama schuif/Trekhaak/Dynamic-pakket/20 inch... | 0140 |
- 2025
- 3 km
Lezersreacties (147) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.