Seat Mii 1.0 60pk Ecomotive Style Chic (2012)
Volwassen dwerg
Nog niet zo lang geleden was het A-segment het domein van echte stadsauto's. Tegenwoordig is dit 'kaboutersegment' belangrijker dan ooit en zijn de auto's behoorlijk volwassen geworden. De Seat Mii komt nu ook een kijkje nemen.
Met de komst van de Mii heeft Seat na acht jaar eindelijk een opvolger van de Arosa. Net als z'n voorganger, die veel techniek met de Volkswagen Lupo deelde, heeft ook de nieuwe kleine Seat Mii nauwe familiebanden met Volkswagen. De technische basis van de Mii is dus niet bepaald uniek, maar de buitenkant heeft wel een eigen Seat-gezicht gekregen. Goed, de verschillen beperken zich tot zaken als ander bumperwerk, gewijzigde lichtunits en binnenin andere tellers in Seat-stijl, maar toch.
Binnenin is de gelijkenis met z'n directe familie (nog) duidelijker dan vanbuiten, en dat betekent dat de algehele indruk wat omlaag gehaald wordt door het onbeklede plaatwerk op de deuren. Daarentegen kan de Mii bogen op keurige materialen voor het dashboard, evenals bijzonder goed zittende stoelen. Waar auto's in dit segment meestal alleen al vanwege het meubilair niet geschikt zijn voor lange reizen, houd je het op de zetels van de Mii waarschijnlijk wel uit tot Zuid-Frankrijk. Op de achterbank is de hoofdruimte goed voor elkaar, terwijl de beenruimte niet overhoudt. Nog een rang verder naar achteren treffen we een riante bagageruimte aan. Tenminste, voor dit segment. Met de achterbank in gebruik slikt de Mii 251 liter aan spullen, met de tweede zitrij plat zelfs 951 liter.
Driecilinder
Potentiële Mii-isten kunnen kiezen uit twee versies van de 1,0-liter driecilinder: eentje met 60 pk en eentje met 75 pk. De testauto is voorzien van de instapmotor. Toch bewijst het kleine torretje zich als een prettige metgezel, die gevoelsmatig beter presteert dan de harde cijfers laten zien. Al vanaf lage toerentallen begint de éénliter er enthousiast aan te trekken, en dat zorgt ervoor dat je niet snel het idee hebt dat je kracht tekortkomt. Over de vijfversnellingsbak zijn we eveneens goed te spreken. De pook laat zich makkelijk en duidelijk door het H-patroon leiden en de bakverhoudingen zijn goed gekozen. Je hoort wel duidelijk dat je met een driepitter van doen hebt, maar het roffeltje dat de motor ten gehore brengt, is zelden storend. Eenmaal op kruissnelheid houdt-ie zich lekker stil.
Zoals wel vaker weten we een stuk minder ver te komen op een liter benzine dan de fabriek
ons wil doen geloven. Volgens Seat moet je 24,4 kilometer ver komen op één liter benzine, maar wij komen tijdens de testperiode niet verder dan 18,4 kilometer. Daar moet wel bij worden vermeld dat we relatief veel op de snelweg hebben gereden, niet de natuurlijke habitat van de kleine Seat. Toch is de Spanjaard daar ondanks zijn bescheiden afmetingen prima in z'n element.
Onderweg valt vooral op dat het onderstel van de Mii comfortabel aanvoelt, waardoor de kleine Seat op lange ritten een volwassen indruk maakt. Oneffenheden in het wegdek worden mooi gladgestreken en dat zorgt voor een relatief comfortabele rijervaring. Dankzij de soepele vering wil de auto in bochten best overhellen, maar de grip is allesbehalve gebrekkig. De vooras is wat te week, waardoor de Mii makkelijk met zijn buik tegen het asfalt slaat bij het nemen van verkeersdrempel. Om de Mii gekke dingen te laten doen, moet je het echt bont maken. Zelfs dán helpt het ESP je tijdig weer in het goede spoor.
Oordeel
De Mii ziet er leuk uit, rijdt volwassen en is praktisch. De driecilinder presteert goed en het brandstofverbruik is desondanks laag.
Signalement
Merk | Seat |
---|---|
Model | Mii 1.0 60pk Ecomotive Chic |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 12.050 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 999 cc |
Maximaal vermogen | 44 kW / 60 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 92 Nm bij 3.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 35 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.557 mm / 1.641 mm / 1.478 mm |
Wielbasis | 2.420 mm |
Massa leeg | 840 kg |
Laadvermogen | 450 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 175/65R14Prijzen |
Topsnelheid | 161 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 14,6 s (fabrieksopgave: 14,4 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 7,0 s / 11,5 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 14,6 s / 30,8 s |
Brandstofverbruik | 5,4 l/100km (fabrieksopgave: 4,1 l/100km) |
CO2-uitstoot | 95 g/km |
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (29) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.