Seat Leon ST 1.0 Eco-TSI Style Connect (2015)
Lichte motor, zware lasten
Bij de Leon ST vormt de 1,0-liter TSI-motor de lichtste benzineversie uit het gamma. Met 115 pk en 200 Nm is er theoretisch voldoende kracht aan boord, maar wat betekenen die cijfers in de praktijk?
Om dat uit te vinden, onderwerpen we de Leon op het terrein van de ANWB Drivers Academy in Lelystad aan een aantal tests. We nemen met vijf inzittenden in de auto plaats en beladen de 587 liter grote kofferbak met ruim 100 kilo. In totaal hebben we zo'n 600 kg aan boord. Ondanks die flinke last gaat het er tijdens de slalom vrij kalm aan toe. De Leon stuurt minder direct dan je zou wensen, maar hij blijft wel mooi strak liggen. Hij luistert goed naar de commando's van de bestuurder en rondt de slalom voorbeeldig en solide af.
Om vast te stellen hoe de driecilinder met het laadgewicht omgaat, hebben we ook diverse hellingproeven uitgevoerd. Mede dankzij een soepel werkende Hill Start Assist gaat de Leon probleemloos de heuvel op. Ook met volle bepakking accelereren we zo snel als we kunnen van 80 naar 130 km/h. Dat doen we in de zesde versnelling. De TSI-krachtbron weet de 'sprint' af te leggen in ruim 26 seconden, leeg gaat dat zo'n 11 seconden sneller. De driecilinder geeft zich heus niet gewonnen, maar bij een volgepakte auto is terugschakelen wel gewenst.
Het Seat-interieur is ergonomisch doordacht en netjes afgewerkt. Maar hoe zit de achterbank? Seat heeft geprobeerd om de rugleuning sportiever te maken, maar dat zorgt ervoor dat je met de kussens in je zij zit wanneer je met drie achterpassagiers op pad gaat. En dat wordt na een tijdje best irritant. Bovendien is de beenruimte achterin niet geweldig.
De Leon Style Connect is een actiemodel met aantrekkelijk geprijsde multimediavoorzieningen. De testauto heeft de 'upgrades' Business en Sport, met onder meer een achteruitrijcamera en ledkoplampen. Andere opties die Seat op de lijst heeft staan, zijn relatief betaalbaar.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Oordeel
Dit is een ijzersterke allrounder, die op veel vlakken weet te overtuigen. Zo is de 1,0-liter TSI-motor een prima toevoeging. Van de besturing en het rijgedrag hadden we echter iets meer verwacht.
Signalement
Merk | Seat |
---|---|
Model | Leon ST 1.0 EcoTSI Style Connect |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 23.700 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 999 cc |
Maximaal vermogen | 85 kW / 115 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 200 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.535 mm / 1.816 mm / 1.451 mm |
Wielbasis | 2.636 mm |
Massa leeg | 1.136 kg |
Laadvermogen | 634 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 610 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 202 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,4 s (fabrieksopgave: 9,8 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 3,6 s / 7,3 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 9,1 s / 10,1 s |
Brandstofverbruik | 4,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 99 g/km |
PRIVATE LEASE Seat Leon
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Je auto verkopen aan grote online inkoopsite? Snelle reactie en redelijke prijzen
Praktijkverbruik: zo zuinig is de Seat Leon (2013-2020)
Peugeot 308 SW vs. Seat Leon ST - Occasion Test
'Volgende Seat Leon ook als stationwagon' - Terugblik
Seat Leon - Occasion Aankoopadvies
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (56) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.