Seat Leon ST 1.0 Eco-TSI Style Connect (2015)

Lichte motor, zware lasten

Seat Leon
Seat LeonSeat LeonSeat LeonSeat LeonSeat Leon
Een kleine turbomotor in een volwassen stationwagon is geen nieuws meer. Toch vragen we ons bij de komst van de Seat Leon ST 1.0 Eco-TSI af hoe zo'n driecilinder presteert als hij zwaar bepakt is. De proef op de som.

Bij de Leon ST vormt de 1,0-liter TSI-motor de lichtste benzineversie uit het gamma. Met 115 pk en 200 Nm is er theoretisch voldoende kracht aan boord, maar wat betekenen die cijfers in de praktijk?

Om dat uit te vinden, onderwerpen we de Leon op het terrein van de ANWB Drivers Academy in Lelystad aan een aantal tests. We nemen met vijf inzittenden in de auto plaats en beladen de 587 liter grote kofferbak met ruim 100 kilo. In totaal hebben we zo'n 600 kg aan boord. Ondanks die flinke last gaat het er tijdens de slalom vrij kalm aan toe. De Leon stuurt minder direct dan je zou wensen, maar hij blijft wel mooi strak liggen. Hij luistert goed naar de commando's van de bestuurder en rondt de slalom voorbeeldig en solide af.

Om vast te stellen hoe de driecilinder met het laadgewicht omgaat, hebben we ook diverse hellingproeven uitgevoerd. Mede dankzij een soepel werkende Hill Start Assist gaat de Leon probleemloos de heuvel op. Ook met volle bepakking accelereren we zo snel als we kunnen van 80 naar 130 km/h. Dat doen we in de zesde versnelling. De TSI-krachtbron weet de 'sprint' af te leggen in ruim 26 seconden, leeg gaat dat zo'n 11 seconden sneller. De driecilinder geeft zich heus niet gewonnen, maar bij een volgepakte auto is terugschakelen wel gewenst.

Het Seat-interieur is ergonomisch doordacht en netjes afgewerkt. Maar hoe zit de achterbank? Seat heeft geprobeerd om de rugleuning sportiever te maken, maar dat zorgt ervoor dat je met de kussens in je zij zit wanneer je met drie achterpassagiers op pad gaat. En dat wordt na een tijdje best irritant. Bovendien is de beenruimte achterin niet geweldig.

De Leon Style Connect is een actiemodel met aantrekkelijk geprijsde multimediavoorzieningen. De testauto heeft de 'upgrades' Business en Sport, met onder meer een achteruitrijcamera en ledkoplampen. Andere opties die Seat op de lijst heeft staan, zijn relatief betaalbaar.

Video

Oordeel

4 sterren

Dit is een ijzersterke allrounder, die op veel vlakken weet te overtuigen. Zo is de 1,0-liter TSI-motor een prima toevoeging. Van de besturing en het rijgedrag hadden we echter iets meer verwacht.

Signalement

Merk Seat
Model Leon ST 1.0 EcoTSI Style Connect
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 23.700

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 3-cil. in lijn
Cilinderinhoud 999 cc
Maximaal vermogen 85 kW / 115 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 200 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 4.535 mm / 1.816 mm / 1.451 mm
Wielbasis 2.636 mm
Massa leeg 1.136 kg
Laadvermogen 634 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 610 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 202 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,4 s (fabrieksopgave: 9,8 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 3,6 s / 7,3 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 9,1 s / 10,1 s
Brandstofverbruik 4,3 l/100km
CO2-uitstoot 99 g/km

PRIVATE LEASE Seat Leon

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (56) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum