Eerste Rijtest: Seat Leon
Voor hart en hoofd
Met de nieuwe Volkswagen Golf koop je een goede allrounder en dat is per definitie iets anders dan een opwindend model. Voor wie op zoek is naar een fraai design, is de nieuwe Seat Leon met de techniek van de Golf VIII een interessante optie.
Met de nieuwe Leon hebben de Seatdesigners weer een fraaie auto op de weg gezet. Kijk eens naar die priemende koplampen en de vele scherpe lijnen! Oké, het moet natuurlijk wel je smaak zijn, maar saai oogt deze auto in elk geval niet. Hoewel de Spanjaard net als de nieuwe Golf is gebaseerd op de MQB evotechniek die bestemd is voor alle compacte modellen van het VW-concern, is het geen ingetogen gestileerde allemansvriend zoals zijn Volkswagen-broer. Het is eerder een warmbloedige verleider, die het hart van veel mensen die een sportief getinte auto zoeken sneller zal laten kloppen. Net als de Leons die hem voorgingen.
Waar de Volkswagen-designers voor de Golf op safe hebben gespeeld, mocht de Seat meer karakter krijgen. Met de scherp gelijnde ledkoplampen, de wulps gelijnde flanken en de achterzijde met de doorlopende lichtunit wekt hij hooggespannen verwachtingen met betrekking tot de rijdynamiek. En die worden gelukkig ook waargemaakt, weten we inmiddels.
We zetten de rugleuning van de stoel wat meer rechtop, pakken het driespaaks stuurwiel stevig beet en selecteren via het touchscreen op de wat kaal ogende middenconsole het sportiefste rijprogramma. Als we eenmaal een lekker bochtige weg hebben gevonden, blijkt de Leon daar helemaal in zijn element te zijn. De goede feedback geeft een gevoel van betrokkenheid, de besturing reageert direct en de remmen bijten gretig. Maar goed dat we het daar vanzelf warm van krijgen, want met betrekking tot de bediening van de airconditioning zijn de techneuten van het Volkswagen-concern – in hun streven naar het verminderen van het aantal knoppen – hun doel een beetje voorbijgeschoten. De zogenaamde touchbars zijn overdag al omslachtig te bedienen, in het donker is dat door het ontbreken van verlichting helemaal een klus.
UITSTEKEND UIT DE VOETEN
Het hierboven beschreven detail kan het plezier aan boord niet bederven – en dan zitten we nog niet eens in de snelle Cupra. Die zorgt met een maximaal 310 pk sterke tweeliter turbomotor helemaal voor een brede grijns op je gelaat, terwijl de plug-in techniek, die Seat voor het eerst gebruikt, de schade aan de pomp behoorlijk beperkt. Met de 150 pk sterke benzinemotor kun je ook al uitstekend uit de voeten. De voorwielen krijgen dan maximaal 250 Nm te verduren. De acceleratie van 0 naar 100 km/h vergt 8,4 seconden en de topsnelheid bedraagt 221 km/h. En omdat de motor is gekoppeld aan een mild hybrid-systeem met elektrische startdynamo, accelereert hij niet alleen een tandje beter, maar wordt er ook energie teruggewonnen bij het remmen.
De Leon wil een verleider zijn, maar voor een langdurige relatie moet hij natuurlijk ook de nodige inhoud hebben. Dat zit wel snor, met dank aan de MQB-techniek. Zodoende heeft de Leon er op het gebied van infotainment een flink schepje bovenop gedaan. De Spanjaard is altijd online, hij communiceert met Alexa en hij laadt en integreert smartphones draadloos. Daarnaast wisselt hij gegevens uit met alle andere nieuwe MQB-modellen die zich in zijn nabijheid bevinden, zodat gevaren sneller herkend kunnen worden. Verder heeft de auto online navigatie en slimmere assistenten, alsmede een reeks motoren die grondig is herzien – de machinerie levert nu 90 tot 310 pk. Hierin zijn ook dieselmotoren begrepen, die dankzij de nieuwe Twindosing-katalysator volgens het merk tot de schoonste ter wereld behoren.
Omdat de wielbasis met vijf centimeter toenam tot 2,69 meter en de lengte met negen centimeter toenam tot 4,37 meter, kun je achterin beter zitten dan voorheen. Bij de station wagon is de laadruimte bovendien groter geworden. Waar de vijfdeurs |net als voorheen 380 liter te bieden heeft, past achter de grote klep van de Sportstourer voortaan 617 in plaats van 587 liter.
Als vanouds wordt de nieuwe Leon iets goedkoper dan de Golf, terwijl hij over dezelfde techniek beschikt. En omdat het ook nog eens de hartenbreker onder de MQB-broers is, lijkt niets een succesvolle carrière in de weg te staan.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
- +Dynamische rijeigenschappen
- +Verleidelijk design
- -Kunststoffen in interieur wat goedkoop
- -Omslachtige aircobediening
PRIVATE LEASE Seat Leon
Had je deze auto's al gezien?

Seat Leon 1.4 TSI eHybrid PHEV FR / Achteruitrij camera / Keyless / Stoel en stuurwiel verwarming voor / 17'' licht metaal / Navigatie / Carplay
- 2021
- 67.274 km

Seat Leon 1.4 TSI eHybrid PHEV FR / 18'' Licht metaal / Panorama dak / Keyless / Navigatie / Carplay / Stuur en Stoel verwarming voor
- 2021
- 9.673 km

Seat Leon 1.4 TSI eHybrid PHEV 204PK FR / Panoramadak / 18" LMV / Stuurverwarming / Achteruitrijcamera / Keyless Entry-Start / Dodehoek Sensor
- 2021
- 28.827 km