Seat Leon 1.9 TDI Reference (2005)
Dynamische leeuw
In ons land heeft 47 procent van de huidige Leons een dieselmotor. De 1.9 TDI-motor met pompverstuivertechniek heeft een vermogen van 105 pk en een koppel van 250 Nm. De motor kennen we natuurlijk al van allerlei modellen van de Volkswagen Groep. De Leon accelereert vlot; zo heeft hij voor de sprint van 0-100 km/h 10,9 s nodig. Zaak is wel dat je op het juiste toerental zit om maximaal te profiteren van de trekkracht van de diesel. Daarom moet je ook altijdbehoorlijk schakelen, want zit je te hoog in toeren, dan is er weinig puf meer. Soms stribbelt de bak tegen. Dan moet de bestuurder bij de les blijven; slordig schakelen wordt bestraft met gekraak.
Wat ons tegenviel, was het verbruik. Wij kwamen tijdens onze Spaanse exercitie uit op 1:11,5 en dat komt bij lánge na niet in de buurt van de fabrieksopgave. Daarbij moeten we natuurlijk wel rekening houden met het feit dat de airco constant voluit stond te blazen en dat kost brandstof. Bovendien is een heuvelachtig traject evenmin gunstig voor het verbruik. Een dieselmotor met pompverstuivers is tevens per definitie iets minder zuinig dan een exemplaar met common-railinspuiting.
Onaantastbaar
De wielophanging is ten opzichte van het vorige model aanzienlijk verfijnd. De Leon staat dan ook op het platform van de nieuwe Golf, met multilink-ophanging. De Leon staat op stalen 16-inchwielen met 205/55 Michelin Energy-banden. Wij hebben het niet zó op die harde band, want vooral in snelle bochten is de auto daarmee instabieler dan met zachter rubber. Het duurt even voordat er onderstuur optreedt, maar dat kan gecorrigeerd worden door gas terug te nemen. Bij een normaal sportief weg- én bochtgedrag is de Seat betrouwbaar en absoluut niet nerveus. De balans is uitstekend en je krijgt ook voldoende gegevens via de elektrische stuurbekrachtiging. De Leon is een leuke stuurauto. ESP is een optie, maar traction control is standaard.
Tillen
De Leon is lekker ruim en heeft voldoende hoofd- en beenruimte voor vier volwassenen. De voorstoelen zijn comfortabel, maar niet te zacht en ze geven behoorlijke zijdelingse steun. De stoelzittingen en rugleuningen voorin zijn lekker lang, maar achterin zijn ze wat kort. De stuurpositie is overigens goed instelbaar, met standaard een in hoogte en diepte verstelbaar stuur. Qua bagageruimte is 't allemaal niet zo riant. De indeling van de bagageruimte van de Spanjaard is echter wel praktisch omdat de vloer diep ligt, waardoor er wel twee lagen bagage op elkaar onder de afdekking passen. Dat heeft ook een nadeel: je moet je spullen echt uit dat diepe gat tillen.
Interessante lijnen
Niet alleen de carrosserie van de Seat Leon heeft tal van interessante lijnen, je ziet ze ook terug in het interieur. We hebben daarop overigens niet al te veel aanmerkingen. Het interieur ziet er keurig uit, al gebruikt Seat een groot plastic paneel voor de middenconsole dat doorloopt boven het instrumentenpaneel. De Leon heeft standaard radiovoorbereiding en ook hoofdairbags voor de achterpassagiers. In totaal heeft de Seat er zes, terwijl er op de duurdere versies van de Leon bovendien zijairbags voor de achterpassagiers beschikbaar zijn.
Signalement
Merk | Seat |
---|---|
Model | Leon 1.9 TDI |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 23.950 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.896 cc |
Maximaal vermogen | 77 kW / 105 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 250 Nm bij 1.900 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.315 mm / 1.768 mm / 1.458 mm |
Wielbasis | 2.578 mm |
Massa leeg | 1.265 kg |
Laadvermogen | 603 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.400 kg / 680 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 185 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10.9 s (fabrieksopgave: 11,3 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,1 s / 6,3 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 9,2 s / 11,3 s |
Brandstofverbruik | 5,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 141 g/km |