AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Seat Leon 1.4 TSI Dynamic Style (2008)
Klein maar fijn
16
Volkswagen is een van de voortrekkers op het gebied van kleine turbomotoren. Logisch dat VW-concerngenoot Seat nu ook kan profiteren van deze techniek. We reden een Leon met een kleine, maar 125 pk sterke 1.4 TSI-motor.
Afgelopen jaar was Seat precies 25 jaar in Nederland actief met een eigen importeur en dealerorganisatie. Sinds 1986 opereert het Spaanse merk onder de vleugels van de Volkswagen-groep, waarvan het de sportieve tak vormt. Was het ooit Porsche dat zich met het voortbewegen van Seats bezighield (de motoren van de eerste generatie Ibiza werden door Porsche ontwikkeld), tegenwoordig is het moeder Volkswagen die bepaalt wat er onder de kap van de producten uit haar Spaanse filiaal komt te liggen. Onlangs heeft VW één van zijn nieuwste motoren in de Leon gelegd: de 1.4 TSI met directe benzine-inspuiting en turbo. Daarme kom je zeker niets tekort. Opvallend aan deze motor is de gretigheid, al vanaf lage toerentallen. Turbogat? Niet aanwezig. Ja, als je er echt op gaat letten, merk je dat er boven de 1.500 toeren net even iets meer gebeurt dan daaronder, maar het is niet alsof je dan ineens een klap in je rug krijgt. Het vermogen van 125 pk is op zich niet opzienbarend voor een auto in deze klasse, maar die 200 newtonmeters, die vanaf 1.500 tot 4.000 tpm allemaal paraat staan, zorgen ervoor dat je altijd trekkracht in overvloed hebt. Door de directe brandstofinspuiting moet de motor ook zuiniger zijn. De fabriek geeft een verbruik op van 6,4 liter benzine per 100 kilometer, maar de praktijk leert dat deze waarden niet realistisch zijn, tenzij je continu op zondagmiddagtempo rijdt. We zitten riant boven het opgegeven verbruik en dan hebben we echt niet vreselijk zitten trappen. Natuurlijk, het kan zuiniger als je echt je best doet, maar het karakter van de turbomotor nodigt nu eenaaml uit tot doorrijden. Daarmee doe je het theoretische voordeel van de TSI grotendeels teniet.
Zakelijk sportief
Voor een Zuid-Europeaan heeft de Seat Leon in vergelijking met het uitgesproken uiterlijk opmerkelijk weinig emotie aan boord. Vooral het grote grijze oppervlak van de middenconsole werkt weinig sfeerverhogend. Gelukkig wordt dit weer een beetje gecompenseerd door het compacte, sportieve driespaaksstuur en de ronde klokken daarachter met een centrale positie voor de toerenteller. Je zou het geheel nog het beste als 'zakelijk sportief' kunnen bestempelen. Wat wel sportief van snit is, is de zitpositie. Je zit vrij laag (hoger kan uiteraard ook) op de stevige zetels, het stuur staat mooi recht voor je neus, is goed in hoogte en diepte verstelbaar en de extreem schuine voorruit zorgt ervoor dat je je soms Tom Coronel in z'n WTCC-auto waant. De besturing van de Leon is scherp en communicatief; ook hier kun je het stempel 'sportief' op drukken. De installatie zou wel iets lichter mogen werken. De zesbak laat zich heel soepel en exact bedienen, met vrij korte slagen. Het onderstel is gelukkig niet al te stevig afgesteld, er blijft genoeg comfort over. De wegligging is dankzij de multilinkconstructie van de achteras strak; je krijgt de Leon niet snel gek. ESP is afwezig op deze versie, traction control is wel present.
Over de standaarduitrusting van deze uitvoering valt weinig te klagen. De Leon Dynamic Style is voorzien van automatische airco, elektrische ramen achter, parkeersensoren en een regensensor.
Signalement
Merk | Seat |
---|---|
Model | Leon 1.4 TSI Dynamic Style |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 23.490 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.390 cc |
Maximaal vermogen | 92 kW / 125 pk bij 5.600 tpm |
Maximaal koppel | 200 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.315 mm / 1.768 mm / 1.458 mm |
Wielbasis | 2.578 mm |
Massa leeg | 1.224 kg |
Laadvermogen | 595 kg |
Aanhangermassa geremd | 1.400 kg |
Banden | 225/45R17Prijzen |
Topsnelheid | 197 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,1 s (fabrieksopgave: 9,8 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,3 s / 5,5 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 8,7 s / 11,9 s |
Brandstofverbruik | 6,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 154 g/km |
PRIVATE LEASE Seat Leon
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (16) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.