AutoWeek 9 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 9 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
  • Seat
  • Leon
16

Klein maar fijn

Seat Leon 1.4 TSI Dynamic Style (2008)

De centraal geplaatste toerenteller zorgt voor het sportieve accent.
  • Autotest
26 februari 2009 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Volkswagen is een van de voortrekkers op het gebied van kleine turbomotoren. Logisch dat VW-concerngenoot Seat nu ook kan profiteren van deze techniek. We reden een Leon met een kleine, maar 125 pk sterke 1.4 TSI-motor.
Afgelopen jaar was Seat precies 25 jaar in Nederland actief met een eigen importeur en dealerorganisatie. Sinds 1986 opereert het Spaanse merk onder de vleugels van de Volkswagen-groep, waarvan het de sportieve tak vormt. Was het ooit Porsche dat zich met het voortbewegen van Seats bezighield (de motoren van de eerste generatie Ibiza werden door Porsche ontwikkeld), tegenwoordig is het moeder Volkswagen die bepaalt wat er onder de kap van de producten uit haar Spaanse filiaal komt te liggen. Onlangs heeft VW één van zijn nieuwste motoren in de Leon gelegd: de 1.4 TSI met directe benzine-inspuiting en turbo. Daarme kom je zeker niets tekort. Opvallend aan deze motor is de gretigheid, al vanaf lage toerentallen. Turbogat? Niet aanwezig. Ja, als je er echt op gaat letten, merk je dat er boven de 1.500 toeren net even iets meer gebeurt dan daaronder, maar het is niet alsof je dan ineens een klap in je rug krijgt. Het vermogen van 125 pk is op zich niet opzienbarend voor een auto in deze klasse, maar die 200 newtonmeters, die vanaf 1.500 tot 4.000 tpm allemaal paraat staan, zorgen ervoor dat je altijd trekkracht in overvloed hebt. Door de directe brandstofinspuiting moet de motor ook zuiniger zijn. De fabriek geeft een verbruik op van 6,4 liter benzine per 100 kilometer, maar de praktijk leert dat deze waarden niet realistisch zijn, tenzij je continu op zondagmiddagtempo rijdt. We zitten riant boven het opgegeven verbruik en dan hebben we echt niet vreselijk zitten trappen. Natuurlijk, het kan zuiniger als je echt je best doet, maar het karakter van de turbomotor nodigt nu eenaaml uit tot doorrijden. Daarmee doe je het theoretische voordeel van de TSI grotendeels teniet. Zakelijk sportief Voor een Zuid-Europeaan heeft de Seat Leon in vergelijking met het uitgesproken uiterlijk opmerkelijk weinig emotie aan boord. Vooral het grote grijze oppervlak van de middenconsole werkt weinig sfeerverhogend. Gelukkig wordt dit weer een beetje gecompenseerd door het compacte, sportieve driespaaksstuur en de ronde klokken daarachter met een centrale positie voor de toerenteller. Je zou het geheel nog het beste als 'zakelijk sportief' kunnen bestempelen. Wat wel sportief van snit is, is de zitpositie. Je zit vrij laag (hoger kan uiteraard ook) op de stevige zetels, het stuur staat mooi recht voor je neus, is goed in hoogte en diepte verstelbaar en de extreem schuine voorruit zorgt ervoor dat je je soms Tom Coronel in z'n WTCC-auto waant. De besturing van de Leon is scherp en communicatief; ook hier kun je het stempel 'sportief' op drukken. De installatie zou wel iets lichter mogen werken. De zesbak laat zich heel soepel en exact bedienen, met vrij korte slagen. Het onderstel is gelukkig niet al te stevig afgesteld, er blijft genoeg comfort over. De wegligging is dankzij de multilinkconstructie van de achteras strak; je krijgt de Leon niet snel gek. ESP is afwezig op deze versie, traction control is wel present. Over de standaarduitrusting van deze uitvoering valt weinig te klagen. De Leon Dynamic Style is voorzien van automatische airco, elektrische ramen achter, parkeersensoren en een regensensor.

Signalement

Merk Seat
Model Leon 1.4 TSI Dynamic Style
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 23.490

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.390 cc
Maximaal vermogen 92 kW / 125 pk bij 5.600 tpm
Maximaal koppel 200 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.315 mm / 1.768 mm / 1.458 mm
Wielbasis 2.578 mm
Massa leeg 1.224 kg
Laadvermogen 595 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.400 kg / 0 kg
Banden225/45R17Prijzen
Topsnelheid 197 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,1 s (fabrieksopgave: 9,8 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,3 s / 5,5 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 8,7 s / 11,9 s
Brandstofverbruik 0,0 l/100km
CO2-uitstoot 154 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Seat Leon
Seat Seat Leon

Uitgelicht aanbod

    1.2 TSI Ecomotive Businessline High

    Seat Leon 1.2 TSI Ecomotive Businessline High

    • 2010
    • 190.000 km

    € 5.250

    1.4 TSI Businessline

    Seat Leon 1.4 TSI Businessline

    • 2008
    • 220.000 km

    € 2.950

    1.4 TSI FR

    Seat Leon 1.4 TSI FR

    • 2013
    • 101.000 km

    € 11.950

Meer Seat Leon occasions

Lezersreacties (16) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Seat Leon specificaties
  • Seat Leon occasions
  • Seat Leon video's
Advies en informatie
  • Seat Leon tests
  • Seat Leon gebruikersreviews
  • Seat Leon index
Test: Peugeot 5008 vs. Seat Tarraco

Test: Peugeot 5008 vs. Seat Tarraco

Drie jaar na de introductie van de 5008 voorziet Peugeot zijn ruimste model van een nieuwe...

Lees meer
Klokje Rond Seat Leon

Klokje Rond Seat Leon

60

Hij ziet eruit om door een ringetje te halen, die Leon van Arjen Beks. Niet...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    Seat Leon ST 1.0 EcoTSI Style Business Intense (2017)

    Seat Leon ST 1.0 EcoTSI Style Business...

    • 27 februari 2021
  • PREMIUM
    Occasion koopadvies: Alfa Romeo Giulietta - Lancia Delta - Seat Leon

    Occasion koopadvies: Alfa Romeo Giulietta...

    • 2 februari 2021
  • Reportage
    Seat Leon ontmoet zijn voorgangers

    Seat Leon ontmoet zijn voorgangers

    28
    • 30 januari 2021
  • Autonieuws
    Seat Leon nu ook als Business Intense verkrijgbaar

    Seat Leon nu ook als Business Intense verkrijgbaar

    1
    • 6 januari 2021
  • Autotest
    Seat Leon 1.5 eTSI

    Seat Leon 1.5 eTSI

    18
    • 25 december 2020
  • Autotest
    Test: Seat Leon Sportstourer

    Test: Seat Leon Sportstourer

    16
    • 16 december 2020
  • Review
    Seat Leon 2.0 TSI Cupra 300 (2017)

    Seat Leon 2.0 TSI Cupra 300 (2017)

    4
    • 5 december 2020
Merk
Merk
  • Review
    Seat Mii 1.0 60pk Ecomotive Sport Dynamic (2014)

    Seat Mii 1.0 60pk Ecomotive Sport Dynamic...

    • 7 maart 2021
  • Review
    Seat Mii 1.0 60pk Ecomotive Sport Dynamic (2015)

    Seat Mii 1.0 60pk Ecomotive Sport Dynamic...

    • 7 maart 2021
  • Autonieuws
    Seat wil accufabriek in Spanje openen

    Seat wil accufabriek in Spanje openen

    28
    • 5 maart 2021
  • Review
    Seat Leon ST 1.0 EcoTSI Style Business Intense (2017)

    Seat Leon ST 1.0 EcoTSI Style Business...

    • 27 februari 2021
  • Test: Peugeot 5008 vs. Seat Tarraco

    Test: Peugeot 5008 vs. Seat Tarraco

    • 26 februari 2021
  • Autonieuws
    Zeven opvallende Seats Cupra van weleer

    Zeven opvallende Seats Cupra van weleer

    7
    • 23 februari 2021
  • Autonieuws
    Plug-in hybride Seat Tarraco blijft onder de 50 mille

    Plug-in hybride Seat Tarraco blijft onder...

    17
    • 4 februari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep