Seat Leon 1.9 TDI Ecomotive (2008)
Eco-offensief
De Leon is technisch zeer sterk verwant aan de Golf. Het zal dan ook niemand verbazen dat de Ecomotive sterk leunt op de Bluemotion-aanpassingen van Volkswagen. Zo heeft de Leon een handgeschakelde vijfbak met in de hoogste drie verzetten langere (en op constante snelheid dus zuiniger) overbrengingen, die de motor dwingen tot het maken van minder toeren. De 1,9-liter dieselmotor kreeg een aangepaste programmatuur van het motormanagement. Verder is de aerodynamica licht aangepast en verlaat de auto de fabriek op energiezuinige banden. Onze test-Seat staat echter niet op dergelijk brandstofbesparend rubber, maar op banden die het weggedrag een duw in de goede richting moeten geven. Ze zijn onderdeel van de '25 Edition I' - uitvoering, die verder nog voorziet in onder meer cruisecontrol, een sportonderstel en lichtmetalen 16-inchwielen. De Pirelli's P7 zijn niet direct banden die als groen worden aangeprezen, maar stuurgedrag en remweg worden er in elk geval mee naar een hoger plan gebracht. Voor het verbruik zou het volgens de importeur nauwelijks iets uitmaken.
Lage toerentallen
Tijd om te gaan rijden. Er komen genoeg kenmerkende geluidsgolven het interieur binnen om je erop te wijzen dat je een dieselmotor start, maar hinderlijk is het geluid niet. De Seat Leon 1.9 TDI DRF Ecomotive is voorzien van een 105 pk sterke zelfontsteker met een door de fabrikant opgegeven gemiddeld verbruik van 4,5 liter diesel per 100 km (1:22,2) en een gemiddelde CO2-uitstoot van 119 gram per kilometer. Bij een rijsnelheid van 120 km/h in de hoogste versnelling draait de motor zo'n 2.000 toeren. De motor legt ook bij 100 km/h nog voldoende elasticiteit aan de dag, maar daaronder moet er vanwege de lange overbrengingen en het sterk teruggelopen koppel toch echt worden teruggeschakeld om de gang er weer vlot in te brengen. Dat blijkt ook wel uit de meetgegevens: 18,8 seconden om in z'n vijf van 80 naar 120 km/h te versnellen. Hoewel auto's als deze hetzelfde doel nastreven als 'Het Nieuwe Rijden'– zo veel mogelijk uit een liter brandstof halen door zo min mogelijk toeren te maken – is het vaak toch prettiger om een verzet lager te blijven 'hangen'. Pas vanaf zo'n 100 km/h in vijf met de cruisecontrol aan loopt het verbruik sterk terug. Het testverbruik kwam met 1:14,6 overigens niet in de buurt van de fabrieksopgave. Dankzij zijn sportonderstel beschikt de Leon over straffere schokdempers plus stijvere veren. Ook is hij anderhalve centimeter is verlaagd. De Leon is wel merkbaar stugger, maar Seat heeft een prima balans weten te vinden tussen comfort en weggedrag. De stuurinrichting voelt voorspelbaar en vertrouwenwekkend aan.
De Leon is een stuk gewaagder vormgegeven dan veel concurrenten. Helaas blijft het interieur een beetje achter bij z'n gelikte uiterlijk. Het dashboard is wat emotieloos getekend en ook de materiaalkeuze is minder geslaagd. Het geheel laat nogal een plastic-achtige indruk achter. Standaard beschikt de Leon over ABS, het gangbare arsenaal airbags, elektrisch verwarmde buitenspiegels, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, centrale vergrendeling en een in hoogte en diepte verstelbaar stuur.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Signalement
Merk | Seat |
---|---|
Model | Leon 1.9 TDI Ecomotive Reference |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 23.195 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.896 cc |
Maximaal vermogen | 77 kW / 105 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 250 Nm bij 1.900 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.315 mm / 1.768 mm / 1.458 mm |
Wielbasis | 2.578 mm |
Massa leeg | 1.250 kg |
Laadvermogen | 570 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.400 kg / 680 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 186 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,1 s (fabrieksopgave: 10,9 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,4 s / 8,1 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 11,7 s / 18,8 s |
Brandstofverbruik | 4,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 119 g/km |