Seat Leon 1.8 TFSI Businessline (2008)
Spaanse koppelbaas
De Seat Leon heeft een eigen gezicht, waar de hand van Walter d'Silva (hij tekende ook de Alfa Romeo 156) in is te herkennen. Dat heeft er in geresulteerd dat er niet zo veel diversiteit in het gamma van Seat zit, want de Leon, Altea en Toledo lijken allemaal wel heel erg op elkaar. Het zijn allemaal variaties op één thema, zullen we maar zeggen.
Wat een koppel!
Seat appelleert met de Leon duidelijk aan emotie. Hij is verre van doorsnee, en daar moet je van houden. De afwerking is prima voor elkaar. In het interieur zijn de materialen weliswaar minder hoogwaardig dan in de Volkswagen Golf, maar het ziet er nog steeds goed uit. Nieuw voor de Leon is een 1,8-liter turbomotor, de TFSI.
Met een vermogen van 160 pk en – nog belangrijker – een koppel van 250 Nm tussen 1.500 en 4.500 toeren moet dat een toppertje zijn. En dat is hij ook! De Seat gaat als vergif. Het gemak waarmee deze motor bij lage toeren presteert, maakt indruk. Zelfs als je voor je gevoel rustig optrekt en soepeltjes door de perfect schakelende zesbak wandelt, zit je zo op 100 km/h. De vierpitter draait dan nog geen 2.200 toeren. Wat een koppel! Inhalen gaat snel en veilig en gaat altijd vergezeld van een sportieve grom. Bij de acceleratiemetingen hebben we bewust gebruik gemaakt van het koppel en niet van lang doorhalen. Eerder overschakelen levert betere tijden op. Zit je eenmaal in zes, dan is terugschakelen niet eens nodig, want hij gaat domweg altijd. Heerlijke motor.
Besturing en onderstel sluiten naadloos aan op de prestaties. De Leon stuurt precies en gaat heel scherp de hoek om. De tractiecontrole bemoeit zich er soms een beetje mee, maar neemt zeker niet al het vermogen weg. De meeste kritiek hebben we op de vering en demping. Seat schiet iets te ver door om zich als sportief merk te profileren en zet een veel te hard geveerde auto op de weg. Hij deelt te harde klappen uit aan zijn inzittenden. Bij een tempo van 120 km/h op de snelweg volgen oneffenheden elkaar snel op, waardoor je als een blik verf in een mengmachine op en neer wordt gegooid. Dat is misschien even leuk, maar op de lange duur is het zeer vermoeiend en vervelend.
Een ander minpunt is het bandenlawaai. Dit is zó overheersend, dat je amper een gesprek kunt voeren met een passagier op de achterbank en de radio moet minstens op standje tien om spraak en muziek goed te kunnen volgen. Dit is beter te isoleren. Verder is de Leon met deze fantastische motor en puike weg- en stuurgedrag een topauto.
Signalement
Merk | Seat |
---|---|
Model | Leon 1.8 TSI Businessline |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 27.790 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.798 cc |
Maximaal vermogen | 118 kW / 160 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 250 Nm bij 1.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.315 mm / 1.768 mm / 1.458 mm |
Wielbasis | 2.578 mm |
Massa leeg | 1.295 kg |
Laadvermogen | 595 kg |
Aanhangermassa geremd | 1.400 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 213 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,2 s (fabrieksopgave: 8,3 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 3,3 s / 5,6 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 8,8 s / 9,8 s |
Brandstofverbruik | 7,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 176 g/km |