Seat Leon 1.6 – 2006 – 503.904 km - Klokje Rond
Op voor de laatste ronde
129 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Gas is om op te koken, maar je kunt er ook prima op autorijden. Dat geldt voor cng (aardgas) én voor lpg. Gasauto's zien we geregeld in Klokje Rond. Logisch, want dat zijn doorgaans kilometervreters. Al lijkt het voor de Seat Leon van deze week wel bijna ‘game over’.
We zien auto’s met hoge kilometerstanden in alle soorten en maten. Op benzine, met dieselmotor, maar ook met een lpg-installatie aan boord. Maar auto’s met meer dan een half miljoen op de klok, bij elkaar gereden door voornamelijk één eigenaar, blijven bijzonder. In deze editie treffen we een compacte middenklasser van Seat. De Leon van Roel Fransen uit Weert is de 500.000 gepasseerd. Is dit het maximum of kan de rode Spaanse dondersteen nog eventjes door?
Veertien jaar in bezit, gekocht met 163.000 kilometer
Eigenaar Roel Fransen kocht de auto in 2010 met destijds 163.000 kilometer aan praktijkervaring onder de wielen. “Ik heb er sindsdien vier ton bij gereden, voornamelijk snelwegkilometers. Volgens mij slijt een auto niet veel daarvan.” Over het algemeen klopt die bewering. De snelweg is niet zo belastend voor de techniek. “Maar toch merk ik wel dat hij de laatste tijd in Duitsland, op glooiende wegen, moeite heeft om de snelheid vast te houden. Dat was vroeger niet”, vertelt Roel die voor zijn werk geregeld in Duitsland en Zwitserland moet zijn. Hij runt een jonge onderneming en houdt zich bezig met het recyclen van verpakkingsfolie. “Een 1,6-liter motor van 106 pk is vrij bescheiden en dan een gasinstallatie erin, dat kost altijd wat vermogen.” Een waarheid als een koe, zo merkt onze keurmeester Joep Schuurman tijdens de proefrit.
Joep bljft opmerkelijk lang weg, waarbij we op zeker moment vrezen dat er iets is gebeurd. Maar dat blijkt niet het geval. Onze keurmeester neemt domweg de tijd om alle gebreken goed in zich op te nemen. Noodgedwongen zelfs. De kritiek is dan ook niet van de lucht als Joep eindelijk terugkeert. “Wat is dit ding traag zeg, waar is dat vermogen gebleven? Er lijkt wel helemaal niets meer van over! Ik weet niet waar de uitdrukking Spaanse peper vandaan komt, maar niet van deze Leon.” Het is duidelijk dat onze keurmeester niet erg te spreken is over het prestatieniveau van de Seat. “Deze auto is moe. We gaan eens even kijken of hij behalve moe, ook versleten is.”
Roel is geen klusser, wel een keer dynamo vervangen
Roel geeft aan zelf nauwelijks iets te doen aan de Leon. “Ik heb een keer een dynamo vervangen en verder heb ik twee universele garages die het onderhoud aan de Seat doen. Daar ben ik tevreden over. Er wordt gerepareerd wat nodig is. Verder kom ik elk jaar in de garage voor apk en onderhoud.” En wat doe je als je tevreden bent over je auto en gekke dingen blijven uit? Dan rijd je stug door. “Ja, ik ben blij en tevreden. Hij brengt me overal, de kosten zijn overzichtelijk, alleen is het geen vlotterik. Een tweeliter motor was lekker geweest. Betrouwbaar is de Seat ook, want hij heeft me nog nooit onderweg in de steek gelaten.” Dat verdient sowieso een pluim. Evengoed is Roel realistisch: “Natuurlijk gaat Joep dingen vinden bij een auto van deze leeftijd en kilometerstand. En er werken simpelweg een paar dingen niet meer.”
Als we samen met Roel door de beschikbare onderhoudshistorie spitten, wordt zijn verhaal bevestigd: we zien weinig gekke dingen. De meeste facturen heeft hij bewaard. Afgezien van het gebruikelijke onderhoud zoals waterpomp, distributieriem, remmerij en een gasklep op zijn tijd én een prijzige pomp is de Leon in de loop der jaren een bescheiden kostenpost geweest. Wel liet de thermostaat kortgeleden van zich spreken en lekte de Leon wat koelvloeistof. Dieptepunt was een kapotte versnellingsbak die door de garage van dienst is gerepareerd. Dat hoor je zelden: meestal besteden garagebedrijven zo'n klus meteen uit. Want een kapotte versnellingsbak is geen sinecure.
“De kapotte bak is lang geleden bij de eerste garage gerepareerd”, vertelt Roel. “De lager van de versnellingsbak tussen de eerste en tweede versnelling was toen kapot. Garagist Jan heeft de versnellingsbak opengehaald en de lagers vervangen. Nadien heb ik er nooit meer problemen mee gehad. Ik was duizend euro kwijt.Dat viel mee, want een revisiebak zou €2.500 hebben gekost. We hebben wel gekeken naar een gereviseerde bak, maar repareren was veel goedkoper en goed te doen.”
Achterstallig onderhoud
Het vermoeden dat bij Joep gedurende de proefrit opborrelde wordt naarmate de technische keuring vordert, helaas bevestigd. Deze Seat Leon heeft zijn beste tijd gehad. Nu is dat niet zo gek na 18 jaar en meer dan een half miljoen kilometers op de klok, maar als we kijken naar de lijst dan zien we weinig toekomstperspectief. Mede door de motor die simpelweg niet meer vooruit wil. Maar er is nog veel meer aan de hand. “Op het gebied van de remmen, toch een belangrijk veiligheidsaspect, zie ik veel achterstallig onderhoud. En sommige dingen begrijp ik gewoon niet. Waarom iemand die aan een auto werkt met kit aan de gang gaat. De boel met degelijke bouten vastdraaien is zoveel beter. Een droge oliepeilstok vind ik ook bijzonder.” Joep is zichtbaar teleurgesteld. Alle storingsmeldingen van dingen die niet werken, die laten we even voor wat ze zijn. Dan blijft de carrosserie over. De roestduivel heeft er inmiddels gretig zijn tanden in gezet. Verder lekkages en een motorsteun die terstond aandacht verdienen. De lijst met gebreen is best lang.
Dus Roel, wat gaan we doen? “Ik was al een beetje aan het rondkijken voor wat anders. Dit bevestigt wel dat ik daarmee verder moet. Ik heb al een idee. Een jonge, gebruikte BMW X3 staat bovenaan de verlanglijst op dit moment. Die auto spreekt me erg aan.” Dat is een mooi vooruitzicht. Roel gaat het hogerop zoeken met een SUV, de Leon gaat richting de eeuwige jachtvelden.
Wat mankeert er aan de Seat Leon?
- De motor loopt meestal niet op 4 cilinders
- De deur linksvoor piept en kraakt enorm bij openen en sluiten
- De wisserbladen voor zijn slecht
- De ruitensproeiers voor en achter werken niet goed
- De kachelkleppen in het dashboard maken herrie
- De motor mist veel vermogen en kan niet meer dan grofweg 4.500 tpm maken. Op snelheid invoegen of harder dan ongeveer 115 km/h rijden gaat hierdoor niet
- Het motorstoringslampje brandt
- Het ESP-lampje ook
- De melding ‘verlichting defect’ ook
- De auto remt slecht
- De remschijven zijn krom
- De remvloeistof is extreem oud
- Er is een solenoïde van de gasinstallatie gebarsten
- De motor lekt op diverse plaatsen olie
- De motorkantelsteun zit niet goed vast. In plaats van stevige bouten is hier iemand met kit aan de slag geweest
- De carterplug lekt (en is gekit)
- Er zit geen olie aan de peilstok
- De peilstokbuis is gebarsten
- Er is een aandrijfashoes gekit
- De uitlaat is uit zijn voorste steunen gesprongen (doordat de motorsteunen niet goed werken)
- De voorbanden zijn versleten
- De remmen voor zijn vergaand versleten en de binnenste remblokken zitten vast
- De auto begint op diverse plekken te roesten
- De rem linksachter heeft vastgezeten, de blokken daar zijn verder versleten en de schijf is (te) heet geweest
- Er zit vocht in de knipperlichten op de voorschermen
De mening van Carrec Technocenter
‘‘Ik heb geen zin om veel woorden vuil te maken aan deze Seat Leon. Deze auto is klaar, op, versleten. Niet meer in investeren, weg ermee en iets anders gaan kopen en daar goed voor gaan zorgen.”
Signalement
Merk | Seat |
---|---|
Model | Leon 1.6 Businessline |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 22.990 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.595 cc |
Maximaal vermogen | 75 kW / 102 pk bij 5.600 tpm |
Maximaal koppel | 148 Nm bij 3.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.315 mm / 1.768 mm / 1.458 mm |
Wielbasis | 2.578 mm |
Massa leeg | 1.180 kg |
Laadvermogen | 595 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 640 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 184 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,7 s |
Brandstofverbruik | 7,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 183 g/km |
Lezersreacties (129) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.