Eerste Rijtest: Seat Exeo
Go recycle!
- Roland Tameling
- Eerste rijtest
Pak een Audi A4 van de vorige generatie, plak er een nieuwe neus en een frisse kont op en je hebt een nieuwe auto. Op het eerste gezicht is dat precies wat Seat heeft gedaan met de nieuwe Exeo. 'Oude' wijn in een nieuwe zak dus, maar levert dat ook een goede auto op?
Seat beoefent met de nieuwe Exeo een andere manier van recyclen dan we toe nu toe gewend zijn. Het komt natuurlijk wel vaker voor dat verschillende merken hun eigen variant van één nieuwe auto op de markt brengen, maar een 'nieuwe' auto die op de basis staat van een model dat net uit de verkooplijsten is verdwenen, dat zien we minder vaak. Toch is dit precies wat Seat heeft gedaan met z'n nieuwste model. In principe is de Exeo namelijk een Audi A4 van het type B7 (het vorige model dus), maar dan voorzien van een wat frivoler neusje en een achterkant met typische Seat-kenmerken.
Opvallend is dat Seat dit feit nauwelijks onder stoelen of banken steekt. Bij tijd en wijle klinkt er zelfs een vleugje trots door in de stemmen van de Seat-vertegenwoordigers. Aan de andere kant: waarom zouden ze de Audi-genen van de Exeo proberen te verhullen? De A4 van de vorige generatie was een fijne auto met veelzijdige kwaliteiten, dus er zijn slechtere auto's die Seat als uitgangspunt had kunnen nemen. Bovendien hebben de Spanjaarden het ontwerp uit Ingolstadt niet klakkeloos overgenomen, maar voerden ze her en der een flinke modernisatie door. Maakt dat zo'n Exeo tot een interessante optie?
Dank u wel, Duitsland
Wanneer je oog in oog staat met een Exeo kun je niet om de gelijkenis met zijn Duitse stamvader heen. Ten eerste zijn de daklijn en de vormen van de deuren hetzelfde, maar zodra je instapt en het dashboard onder ogen krijgt, is er geen twijfel meer mogelijk. Dit is gewoon een dashboard uit de huidige A4 Cabriolet! De vijf ronde ventilatieopeningen zijn krek eender, de knopjes zien er hetzelfde uit en voelen hetzelfde en zelfs de lettertypes op de knoppen en in de displays zijn volledig in Audi-stijl. Volgens Seat is het wel degelijk een eigen ontwerp, maar wij ontdekken alleen een anders getekende pookknop. Het is dat er een Seat-logo op het stuurwiel staat, anders had je je zeker in een Audi gewaand.
Dit is wat ons betreft een groot compliment voor Seat, want de Exeo is zonder twijfel de best afgewerkte Seat ooit. In plaats van keiharde kunststoffen op het dashboard, zoals we die bij de Leon en Altea zien, bestaat de cabine van de Exeo uit fraaie zachte materialen die allemaal keurig op elkaar aansluiten. De ergonomie is ook stukken beter dan die in de andere modellen; waar je in een Leon nog wel eens twee keer moet controleren hoe je iets moet bedienen, werkt het in een Exeo vlekkeloos. Dank u wel, Duitsland!
Servotronic standaard
Zelfs al probeer je het tegen te gaan, een Exeo doet je in vrijwel alles herinneren aan een oude A4. Tijdens het rijden gedraagt de auto zich bijvoorbeeld zeer vergelijkbaar met de Audi. Alle Exeo's worden standaard geleverd met Servotronic, een snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging, en die kennen we al uit de Duitser. De Servotronic werkt bij lage snelheden opvallend licht, waardoor je een Exeo gemakkelijk manoeuvreert. Bij een hogere snelheid werkt de stuurinstallatie zwaarder, waardoor je meer feedback krijgt vanaf de voorwielen. Helderheid is overigens niet het sterkste punt van de besturing; de Exeo volgt bevelen van het stuur op met een beetje vertraging. Wanneer je indraait, heb je eerst een stukje loze slag, en daarna begint de neus van richting te veranderen. Hierdoor stuurt de Exeo zeker niet zo scherp als andere Seats; je voelt duidelijk dat je met een grote auto onderweg bent.
Ook wat het veergedrag betreft moeten we een Exeo niet vergelijken met – pak 'm beet – een Leon. Het standaardonderstel filtert veel informatie van het wegdek naar de achtergrond en is daardoor vooral gericht om comfort. Ga wat harder hoeken in bochten en de Exeo zal reageren door flink over z'n lengteas te rollen. We hebben ook nog even het optionele sportonderstel aan de tand gevoeld en dat is wat straffer, maar maakt van de Exeo nog steeds geen opvallend dynamische auto. Dat komt onder andere door de zware neus. Het motorblok ligt relatief dicht bij de voorbumper en dat maakt de voorzijde wat zoekerig. Stuur rap in en het gewicht van de auto verplaatst zich naar de vooras, waardoor de Exeo vrij snel beheerst wegglijdt over zijn voorwielen. Bij volgas wegtrekken wil dat nog wel eens resulteren in doorslippende voorbanden. En ja, die eigenschap had de vorige A4 ook…
Commonrail
Dat niet álles bij het oude is gebleven, blijkt wel uit het motorenaanbod van de Exeo. Seat lepelt zes verschillende motoren in de grote sedan, die we trouwens niet moeten zien als een vervanger van de Toledo. Die 'Leon sedan' blijft gewoon in productie, de Exeo richt z'n pijlen op het hogere D-segment. Het motorenpalet telt drie benzinemotoren (een 1.6 met 102 pk, een 1.8 TSI met 150 pk en de tweeliter 2.0 TSI met 200 paardenkrachten), terwijl dieselaars eveneens drie opties hebben. De 2.0 TDI met commonrail-inspuiting is verkrijgbaar met drie vermogens; 120, 143 en 170 pk.
Wij kregen de kans om te rijden met de twee sterkste motoren. In het geval van de diesel is de term 'commonrail' essentieel. De Exeo is namelijk de eerste Seat die niet langer wordt geleverd met pompverstuiverdiesels; dat is meteen een groot pluspunt ten opzichte van de vorige Audi A4. De commonrail-blokken werken een stuk rustiger, zonder dat extreem aanwezige dieselgeluid, terwijl ze toch over een breed toerenbereik presteren. Dit geeft de Exeo 2.0 TDI een duidelijke meerwaarde ten opzichte van een tweedehands A4, waar je zo'n tikkende pompverstuiverdiesel moet aanhoren. De 170 pk TDI is een goede keuze voor de Exeo; in ieder versnelling is er kracht over, waardoor je de auto heerlijk op trekkracht kunt rijden. Bovendien zou hij gemiddeld 5,5 liter brandstof voor 100 kilometer nodig hebben. De 2.0 TSI kennen we al uit de Golf V GTI en ook in de Exeo werkt de krachtbron prima. Vergeleken met de diesel moet de benzinemotor iets meer toeren draaien om volop te presteren, maar ook deze viercilinder maakt de Seat een prettig vlotte auto. De sterkste motoren worden standaard geleverd met een handgeschakelde zesbak, over eventuele automaten (een DSG wellicht?) is op dit moment nog niets bekend.
Verder kijken dan de S
Begin volgend jaar komt de Seat Exeo op de markt. Volgens de importeur gaat de instapper in ieder geval minder kosten dan € 26.000 en dat is een scherpe aanbieding. De vorige A4 met 102 pk moest zeker vier mille meer kosten en ook de Volkswagen Passat is zo'n € 1.500 duurder. Later in 2009 komt er ook nog een Exeo stationwagon op de markt. Samen met de goede afwerking, de redelijke rijkwaliteiten en de fijne motoren verdient de 'Spaanse' nieuweling zeker een stukje van de zakelijke markt. Voor wie niet zo veel geeft om imago en verder kan kijken dan de 'S' op het stuurwiel lijkt de Exeo een fijne auto voor een alleszins redelijke prijs.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Lees ook
Waarom de Denza Z9 GT geen Porsche-concurrent is
Test: Mitsubishi Outlander PHEV – Te laat op het PHEV-feestje?
Test: Opel Grandland 1.6 Turbo Plug-in Hybrid - Is deeltijdstekkeren een goed idee?
Test: Hyundai Ioniq 9 - op elke zitrij zit je ruim, groter dan Kia EV9 en zeer comfortabel
Volvo ES90: vanaf €69.995, 700 kilometer actieradius en het begin van een nieuw tijdperk
Lezersreacties (2) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.