Test: Seat Altea FR TDI (2006)
Beulbus
De Altea gaat al weer anderhalf jaar mee, maar pas nu komt Seat met een echt sportieve versie. Om te beginnen met een 170 pk sterke TDI. We togen naar het allerzuidelijkste puntje van Spanje om met de alleskrachtigste Seat-diesel ooit te rijden.
Seat heeft de naam Topsport alweer even geleden bij het grofvuil gezet. De nieuwe modellen worden in hun sportieve uitvoering beletterd met FR, wat staat voor Fórmula Racing. Deze naam is voor de snelste Seats uit de gewone fabriek, de bij Seat Sport gebouwde versies blijven Cupra heten. De vorige Leon en de Ibiza gingen al voor in de FR-lijn, nu is ook de Altea aan de beurt. Wij reden de eerste kilometers in de diesel, die met de 170 pk en 350 Nm sterke TDI is uitgerust. De Altea FR staat niet alleen motorisch boven zijn modelgenoten. Ook aan het uiterlijk, interieur en onderstel is gesleuteld. Om maar met de buitenkant te beginnen: de FR heeft een stoerdere neus en dito achterbumper gekregen, 17-inch lichtmetalen wielen en grijs metallic kappen op de buitenspiegels. Een verchroomde dubbele uitlaat en het FR-typeplaatje maken het af. Vanbinnen onderscheidt de FR zich door sportstoelen, aparte klokken en een FR-versnellingspook en dito stuurwiel. Dat stuur ziet er gelikt uit, met het FR-logo op een blauwgrijze strip onder de middelste spaak, bekleed met leer en speciaal profiel voor de duimen. Door dat laatste word je bijna gedwongen je handen op kwart voor drie te houden. De pook laat er dankzij een groot logo geen twijfel over bestaan dat je in een FR zit. Het schakelschema is daardoor verdrongen, wat een raar gezicht is; laat het dan gewoon weg van de pookknop. Ook op de centraal tussen de klokken geplaatste toerenteller komen we het FR-logo weer tegen.
Bijzonder geslaagd zijn de sportstoelen. Ze zien er niet alleen imposant uit, ze voelen ook zo aan. Je zit stevig verankerd, maar niet klem. Hoog opstaande zijsteunen houden bestuurder en bijrijder op hun plek in snelle, scherpe bochten. De stoelen zijn voorzien van, jawel daar zijn ze weer, FR-logo's.
Grotere schijven
Het belangrijkste, echter, is natuurlijk de technische opwaardering. We kennen de Altea al als een erg prettig sturende auto, mede omdat we een 2.0 FSI in onze duurtestgarage hebben. Voor de FR is het onderstel zeven millimeter verlaagd, iets wat niet meteen in het oog springt, maar je al rijdend wel merkt. Op de snelweg is hij comfortabel genoeg, maar op de slecht onderhouden binnenwegen rond Gibraltar stuiter je flink wat af aan boord van de FR. Daarbij valt wel op dat de FR na een onverwachte kuil of bult snel de koers weer oppakt. Het stuur is ons iets te gevoelloos voor een auto met deze potentie, maar daar staat tegenover dat het allemaal adequaat op bewegingen van de bestuurder reageert. Om het geweld van de zwaardere motor te kunnen beteugelen, heeft Seat de Altea in FR-uitvoering voorzien van grotere remschijven. Ook zijn de belangrijkste onderdelen van de ophanging steviger uitgevoerd dan bij de gewone Altea's.
De Altea FR heeft een merkprimeurtje: de 170 pk leverende TDI is de sterkste diesel die ooit in een Seat heeft gezeten. Aanvankelijk merk je daar weinig van. De machine komt heel rustig op gang, ook als je flink op het gas trapt. Maar vanaf zo'n tweeënhalfduizend toeren klapt het vermogen er ineens vól in. Daar moet je wel mee houden, want wanneer dat gebeurt, wordt het allemaal even te veel voor de voorwielaandrijving. Je krijgt op zo'n moment het gevoel alsof je een set goedkope boxen aan een topklasse geluidsinstallatie hebt geknoopt. Is dat moment eenmaal voorbij, dan is de Altea heerlijk rap en soepel. Dat is mede te danken aan de handgeschakelde zesbak, die Seat naar eigen zeggen speciaal voor dit model heeft aangepast. Seat claimt voor de Altea FR TDI een 0-100 sprint in 8,6 seconden en een topsnelheid van 208 km/h. De motor is gebaseerd op de bekende 2,0-liter TDI met 140 pk. Het extra vermogen is verkregen door de geometrie van de turbo te verbeteren en flink aan het inspuitsysteem te sleutelen. Verder is de FR TDI voorzien van een roetfilter. Behalve het vermogen ging ook het koppel flink omhoog, van 320 naar 350 Nm.
Benzine op komst
We mogen natuurlijk niet uit het oog verliezen dat de Altea vooral een praktische en comfortabele gezinsauto moet zijn. Zo is de achterbank veertien centimeter verschuifbaar in de rijrichting, zijn de voorstoelen voorzien van opberglades en is de automatische airconditioning links en rechts apart in te stellen. Ook tot de standaarduitrusting behoren elektrisch bedienbare zijruiten voor en achter, centrale vergrendeling met afstandsbediening, boordcomputer en radio/cd-speler met stuurbediening. Niet standaard, maar tegen meerprijs leverbare zaken zijn onder meer xenonkoplampen, navigatie, geluidsinstallatie met mp3, stoelverwarming en zijairbags voor de achterpassagiers.
De Altea FR TDI staat nu bij de dealer, die hem voor 33.950 euro weer van de hand doet. Wie toch liever een FR op benzine heeft, kan in juni van dit jaar bij Seat terecht voor de 200 pk sterke Altea FR 2.0 FSI met turbo, die dezelfde motor heeft als de Volkswagen Golf GTI. Rond diezelfde tijd wordt ook de Leon FR verwacht, die meteen met zowel de diesel- als benzinemotor leverbaar wordt.