Test: Seat Altea (2004)
Pro forma
MPV's zijn er in alle soorten en maten. Elke stoelentruc, opbergmogelijkheid of ander multifunctioneel snufje is al bedacht. Maar ruimteauto's met een spannend uiterlijk hebben we nog weinig gezien. Daar komt met de Altea echter verandering in.
Bij het zien van de Seat Altea zou je haast vergeten dat nog niet eens zo lang geleden een MPV gekocht werd vanwege zijn ruimte en functionaliteit. Dit is een auto die je koopt om zijn fantastische vormen. De hoge instap en hoge zit neem je op de koop toe. Seat heeft hem niet zo bedoeld maar we kunnen ons goed voorstellen dat het zo gaat.
Want wat een bekijks trekt de midi-MPV in de straten van Barcelona. Twee jonge Spaanse macho's zetten in de rij voor het verkeerslicht hun Audi A3 zelfs even in de achteruit om de Altea nog eens beter te bekijken. Dat hebben we nooit eerder ervaren in een MPV. Het getuigt van durf dat de Altea nog zeer dicht bij het prototype staat dat in september 2003 aan het publiek werd voorgesteld.
De ronde, ondeugende neus, de opmerkelijke knik in de zijkant en de uitgeklopte spatborden, allemaal wulpse vormen die nu eens niet door conservatieve hoge pieten van een merk zijn uitgegumd. Walter de'Silva en zijn ontwerpteam zullen blij zijn. Seat maakt met de Altea een duidelijk statement: 'technisch mogen we dan wel dicht bij Volkswagen staan, onze auto's zijn een stuk eigenzinniger.'
De Altea is het eerste model dat volledig binnen de Audi Brand Group is ontwikkeld. U zult wellicht weten dat Audi en Seat binnen de Volkswagen Groep een aparte divisie vormen, het zijn de wat sportievere merken.
Geen stoelentrucs
Door de fraaie rondingen van de carrosserie zie je nergens aan dat de Altea onderhuids de techniek deelt met de Volkswagen Touran. Da's nog zo'n echte personenbus met hoekige lijnen, sterker nog, hij lijkt zelfs op zijn bestelbroer, de Transporter. Maar ruim is die Touran wel en op dat punt blinkt de Altea niet echt uit.
Zeker, je hebt als volwassene heel wat ruimte achterin, want zowel in de hoogte als in de breedte zit je riant. Voor de achterbank gaapt een diep gat waardoor langere personen achterin comfortabel zitten. Maar wanneer je met vijf mensen op pad moet, is het zaak de kleinste in het midden van de achterbank te laten plaatsnemen. Er zijn achterin weliswaar drie zitplaatsen, maar door de vorm van de buitenste twee - de leuningen en zittingen hebben opstaande randen als een voorstoel - is de middelste zitplaats achterin aan de krappe kant. Bovendien heeft de persoon die daar moet plaatsnemen minder beenruimte, er zit namelijk een forse bult in de vloer. Zeker in de Sport-up-versie met extra sportieve zetels is er sprake van twee achterstoelen met een soort halve zitplaats ertussenin.
Seat heeft geen ingewikkelde stoelentrucs bedacht zoals Ford met de Focus C-Max. Met een ruk aan een koord kantel je de leuning in één keer naar voren, en schuif je de zitting een stukje, waardoor een bijna vlakke laadvloer ontstaat. That's it. De achterbank is in de verhouding 60:40 neerklapbaar. Seat levert de Altea alleen als vijfzitter. Daardoor moet je de auto niet zien als concurrent van de Opel Zafira en de Volkswagen Touran. Het is eerder een auto die de strijd aankan met de Ford Focus C-Max en de Peugeot 307 SW, hoewel die laatste natuurlijk wel als zevenzitter te bestellen valt.
Handig in de bagageruimte van 409 liter (een Cordoba heeft een grotere kofferbak!) is de dubbele bodem. Onder de vloer verschijnt een ruimte die met je met een schot in compartimenten kunt verdelen. Uiteraard wemelt het in het interieur van de opbergvakken en bekerhouders. Fabrikanten gaan er bij dit soort auto's prat op elk hoekje en gaatje op te vullen met iets wat ergens voor dient. Nou, da's dan uitstekend gelukt met de Altea, want er zijn meer dan 30 opbergmogelijkheden. Het zal wel, we hebben ze niet allemaal geteld.
Goedkope cijfers
Seat weet toch altijd iets moois met kunststof te doen, het dashboard oogt alleraardigst. Voor de bestuurder zien we drie verzonken klokken. Het middelste gat wordt opgevuld door een toerenteller. Typisch Seat is de rode verlichting, van de layout en de cijfertjes worden we minder vrolijk. Het oogt wat goedkoop, je mag van zo'n mooi geboetseerde auto best wat meer verwachten. Seat zou wat dat betreft toch eens bij Skoda moeten rondneuzen. Daar besteden ze in elk geval meer aandacht aan de klokken.
De middenconsole bestaat uit een soort welving met daarop de belangrijke bedieningsorganen. In de versies zonder klimaatregeling zijn er drie ronde knoppen voor de ventilatie, de duurdere dashboards zijn voorzien van een minder sobere, en daardoor aantrekkelijkere indeling. In welke versie je ook zit, de stoelen zijn voortreffelijk. Ze bieden een goede ondersteuning, in de kuipstoelen van de Sport-up zit je zelfs klemvast. De hoge leuningen zijn bijzonder comfortabel. Een hoge zit behoort tot de mogelijkheden, maar je kunt de stoel ook laag zetten.
Het stuur is in voldoende mate verstelbaar, maar het zou wat ons betreft nog wel iets lager mogen. Je hebt niet echt het idee in een 'busje'te zitten, de 'normaal' geplaatste versnellingspook draagt daar toe bij. Een slimme zet, want een zitpositie waarbij het is alsof je op de bok zit, gecombineerd met een onder aan het dashboard geplaatste pook geven doorgaans een truckersgevoel.
Levendige motoren
De Ford Focus C-Max heeft er een concurrent bij als het op dynamiek aankomt. Want ook de Altea is een MPV die nauwelijks overhelt, direct stuurt en bijzonder communicatief is. Zeker de Sport-up die we rijden met de optionele 17-inchwielen en 225/45-banden zet de minste stuurbeweging direct om in daden. In de gewone 1.6 is de directheid nog altijd voldoende en biedt de besturing ook nog steeds veel gevoel. De Altea is de eerste Seat met de 2,0-liter FSI-motor, de direct ingespoten benzinekrachtbron van de Volkswagen Groep. Een fijne machine, die met graagte toeren draait. De 150 paarden stellen de MPV in staat tot een sprint van 0-100 in 9,6 seconden. Da's overigens maar een fractie sneller dan de 140 pk sterke 2,0-liter TDi, die met zijn gigantische koppel op de tussensprints overigens rapper is.
Bij de overstap van de 2.0 FSI naar de 102 pk sterke 1.6 vrezen we het ergste. Maar ook die versie voelt al levendig aan, dat komt mede door de korte overbrengingen. In de vijfde versnelling draait het beproefde blok bij 120 km/h al bijna 4.000 tpm. Het is de minst vermogende motor, want de 1.9 TDi schopt het tot 105 pk. Beide tweeliters zijn voorzien van een zesbak, de 1.6 en de 1.9 TDi moeten het met vijf versnellingen doen. Seat levert de 2.0 FSI bovendien met een zestraps tiptronic-automaat. Wie een hekel aan schakelen heeft en een diesel wil, komt uit op de 2.0 TDi met de DSG-transmissie. Die bak met dubbele koppeling maakt de turbodiesel nog sneller dan hij al is.
Vier uitrustingsniveaus
Seat bedacht voor de Altea vier uitrustingsniveau's. De Reference heeft al 16-inchwielen, airco en zes airbags. De Sport voegt daar onder andere 16-inch lichtmetaal aan toe en een sportonderstel. Een trede hoger staat de Stylance; die heeft zevenspaaks, 16-inch lichtmetalen wielen, klimaatregeling met twee zones en cruise control. De Sport-up heeft vijfspaaks lichtmetalen wielen met dezelfde diameter, een sportonderstel en sportieve zetels.
Eind mei staat de Altea bij de Nederlandse dealers. En daar zal hij zeker de nodige aandacht trekken. Mensen die tot voor kort zo'n 'busje' niet zagen staan, worden wellicht over de streep getrokken. De Altea mag dan wel geen doordachte stoelvariaties hebben en aan hooguit vijf personen plaats bieden, een hoge koets en dito instap heeft 'ie. En dat zijn juist de voornaamste aanschafredenen voor een MPV.