Sanne en Femke bouwden hun eigen camper, want een nieuwe is te duur
Mercedes Sprinter omgebouwd
Sinds de coronacrisis is de gemiddelde leeftijd van camperaars behoorlijk afgenomen. Jongeren die in hun vrijheid beperkt waren, vonden in de camper een ideaal middel om er toch op uit te kunnen gaan. Nu het weer overal vrij reizen is, blijkt de camper een blijvertje bij die doelgroep. Het hoge prijsniveau van campers noopt hen soms om zelf de handen uit de mouwen te steken en zo een eigen mobiel huis te creëren. Wij bezochten enkele jonge zelfbouwers. Sanne en Femke bouwden bijvoorbeeld een Mercedes Sprinter van bestelbus om naar een camper.
Even ten oosten van Hoogeveen treffen we onder het geklop, gezaag, geboor en geslijp Sanne Lenderink en Femke de Nas, die noest aan de arbeid zijn aan hun Mercedes-Benz Sprinter, daarbij gadegeslagen door hun hond Guus. Sanne: “Ik had altijd al de wens om een busje om te bouwen. Met de aankoop van een Renault Master L3H2 in juni 2023 werd die droom werkelijkheid. We vonden hem op Marktplaats. Hij was door de vorige eigenaar al tot camper omgebouwd, maar de ombouw zag er niet uit. Daarom hebben we de bus helemaal gestript totdat het weer een lege bedrijfswagen was en is hij vervolgens door ons naar eigen wens ingericht. Dat duurde zes weken, waarna we een vijfweekse rondreis door Noorwegen hebben gemaakt. Thuis maakten we de balans op: beviel de camper of waren er nog wensen? Dat laatste bleek het geval. Er was bijvoorbeeld geen airconditioning aanwezig. Toen hebben we het plan opgevat om de Master te verkopen en van de opbrengst een andere bus te kopen en ook die om te bouwen, maar nu inclusief al onze wensen en verlangens.” De Master vond al snel een nieuwe baas en van de opbrengst kocht het stel een Mercedes-Benz Sprinter, eveneens in L3H2-configuratie. Het klussen kon opnieuw beginnen en dat is waarmee de dames druk zijn wanneer wij hen bezoeken.
Beiden zonder technische achtergrond
Petje af voor wat ze doen, want geen van beiden heeft een technische achtergrond. Femke: “Wij zijn allebei werkzaam in het middelbaar onderwijs.” Onze bewondering neemt verder toe als we de plannen met de Sprinter vernemen. “We willen hem zo gaan inrichten dat we er een heel jaar mee op reis kunnen. We proberen de bus begin juli af te hebben, zodat we hem eerst kunnen uitproberen. Daarna hopen we vele prachtige vergezichten vanachter de voorruit te zien.” Om belangstellenden deelgenoot te maken van hun avonturen hebben de dames de Instagram-pagina Reis_lust in het leven geroepen.
Sprinter voor €12.000 gekocht
De Sprinter moet van een Duitse bloemist of hovenier zijn geweest. “Bij het strippen vonden we een grote hoeveelheid zand onder de vloer, vandaar. Verder was hij supernetjes.” Voor twaalf mille werden de reislustige leraressen de eigenaar van een 160 pk sterke, handgeschakelde diesel uit 2013 met 246.000 kilometer ervaring. Airco en ook cruisecontrol zijn present. “Dat ontbeerde de Master. Die had wel een buitendouche en zonnepanelen en was dus voor off-grid kamperen gebouwd. We konden er drie dagen autarkisch mee leven. Daarna was het verder rijden. Het zou fijn zijn als we in de Sprinter langer zelfvoorzienend kunnen zijn. In Noorwegen stonden we altijd in de vrije natuur en dat beviel ons prima.”
Bus eerst gestript
Voor het zover is, moet er nog flink worden verbouwd, alhoewel Sanne en Femke al een heel eind op weg zijn. “Om te beginnen hebben we de bus gestript en schoongemaakt en daarna hebben we enkele roestplekjes weggewerkt. We hebben OSB klasse 3-platen gelegd met daaroverheen klik-pvc. Daarna ging de zaag in de wanden voor drie ruiten, waarna we een zonnepaneel van 375 watt en een dakluifel plaatsten. Vervolgens hebben we de garage ingericht met kasten voor gas, elektra en de boiler. Daarbovenop rust het bed. Een kledingkast moeten we nog maken, net als eventueel een keukenblok. Een douche is inmiddels ingebouwd.” Alles deden en doen de dames zelf, ook de bedrading en de elektra, met zonodig hulp van instructievideo’s op YouTube. “Aan de Master klusten we gewoon op straat voor ons huis in Zwolle. Als het even kon, liepen we de voordeur uit en gingen we aan de slag, maar dat was bij regen niet altijd mogelijk. Daarom werken we nu in een grote loods. We zitten in een zelfbouwcampergroep op Facebook, waar we Tymeck Nelissen ontmoetten, met in zijn kielzog deze loods.”
Begeleider is meubelmaker van beroep
Tymeck is eveneens aanwezig. Hij is zijn tot een prachtige camper omgebouwde Ford Transit klaar aan het maken voor aflevering aan de nieuwe kopers (“Het was een stukadoorsbus vol plamuur, dat ik met een pikhouweel moest wegbikken.”). Ook is hij met diens opvolger aan het werk. “De eerste Transit heb ik voor zeven mille gekocht, waarna ik er voor ongeveer vijf mille in heb geïnvesteerd.” Tymeck is meubelmaker en zijn ervaring kwam hem goed van pas: het interieur ziet er gaaf, strak en vooral persoonlijk uit. Op het dak plaatste hij twee zonnepanelen van elk 180 watt. Hij maakte er een trip mee naar de Balkan, iets wat hij een echte aanrader noemt. Inmiddels is de camper verkocht. “Via Europe Roadtrip worden campers verkocht aan met name Amerikanen en Australiërs die – de naam zegt het al – een rondreis door Europa willen maken. Naderhand verkopen zij de camper weer terug aan het bedrijf, waarna de campers helemaal worden nagekeken en opgeknapt voor de volgende klant.”
Daarna oude Mercedes-Benz
De opvolger van de Transit is een flink uit de kluiten gewassen, zeer oude Mercedes-Benz, een 613. Althans, wat daarvan nog over is, want de wagen heeft meer weg van een lege huls. Wat een titanenarbeid vergt deze zware jongen (gewicht 5 ton, dus rijbewijs C nodig) en Tymeck is er ook iets heel bijzonders mee van plan. “Als deze camper af is, gaan mijn vriendin en ik ermee reizen. We beginnen in Afrika, om vervolgens het Midden-Oosten aan te doen. Daarna gaan we verder Azië in, op naar het Verre Oosten. We maken ook de oversteek naar Noord-Amerika en dalen het complete continent af om diep in Zuid-Amerika terecht te komen. Tien jaar denken we daarover te gaan doen. In werkelijkheid gaan we net zolang reizen en rijden tot we ergens op de wereld een plekje hebben gevonden waar we ons met de camper willen settelen.” Voor deze wereldreis heeft hij een oorspronkelijk Tsjechische Mercedes-Benz 613-personenbus uit 1977 gekocht.
“Ik vond hem in Brussel. Hij was al tot camper omgebouwd, maar ik heb hem toch helemaal gestript. Technisch was hij nog goed”, vertelt hij. Als we de cocon bekijken, verwonderen we ons een beetje over de 12 mille die Tymeck ervoor neertelde, maar dat geld vindt hij zelf goed besteed. “Deze 613 is met zijn 5,7-liter zescilinder diesel van 130 pk best zeldzaam. Hij had nog maar 170.000 kilometer gelopen en hij is lekker groot. Zo groot zelfs dat de 375 liter brandstoftank geen overbodige luxe is. We zijn er blij mee.” Beplating en roest worden aangepakt, waarna het de beurt is aan de vloer, de meubels en gas, water en elektra. Om zoveel mogelijk zelf te kunnen doen, gaat Tymeck binnenkort een lascursus volgen. Hij heeft vertrouwen in een goede afloop. “Bij mij gaat het op de een of andere manier altijd wel goed, ja.” Heeft hij, net als Sanne en Femke, een deadline? “Het zou mooi zijn als de camper over anderhalf tot twee jaar klaar is.”
En over Sanne en Femke gesproken; wat zijn hun reisplannen? “De Balkan, Turkije, Georgië en via Albanië wellicht naar Spanje en Portugal, maar een rondreis door Scandinavië is ook heel gaaf. In elk geval willen we Turkije aandoen. Waarom? Nou, als we daar de camper een onderhoudsbeurt laten geven, laten we hem meteen spuiten. Het is daar veel goedkoper dan hier, haha!” Hun lachsalvo klinkt luid. Hond Guus kijkt even op, maar legt al snel weer zijn kop op zijn voorpoten, beseffende dat zijn baasjes plezier in het camperklussen hebben en dat hij daar straks van meeprofiteert.
Lees ook

Mitsubishi L300 (1996)
Is een Mitsubishi L300 als klassieke camper een goed alternatief voor een Transporter?
Kijk eens wat we hier hebben: de Saab 9-3 Cabrio die we in 2015 weggaven als vakantiekar!

Volkswagen Transporter (2016)
Nederland is bijna vol: nauwelijks nog plek voor je camper of caravan
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (26) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.