Saab 9-5 2.8T V6 XWD Aero Hirsch (2010) – Op de rollenbank
Uniek van bumper tot bumper
32 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Alsof een Saab 9-5 van de allerlaatste generatie nog niet bijzonder genoeg is, komt Mark van Kampen voorrijden met een exemplaar dat als uniek te bestempelen is. De Saab is destijds door de bekende tuner Hirsch onder handen genomen en stond ook op de poster van dat bedrijf. Zwitserse pk’s en Zweedse techniek, met een Nederlands tintje.
ECU-expert
Waar we naar kijken, is de allerlaatste nieuwe Saab, de 9-5 ng (New Generation). Hij is slechts een jaar in productie geweest, onder de bezielende leiding van Victor Muller, die Saab via Spyker in 2010 overnam. Een jaar later ging de stekker eruit. Een kleine 11.000 stuks zijn er van deze laatste Saab gebouwd. Een daarvan is in handen van Mark, die van Saab zijn beroep heeft gemaakt. Hij verkoopt elektronische onderdelen van het merk en weet hoe je de ECU (Engine Control Unit, de motorcomputer) van een 9-3 kunt repareren.
“Vroeger had je als doorgewinterde Saab-rijder altijd een BP-sensor, een brandstofpomp en een DI-cassette in de kofferbak liggen. Tegenwoordig is dat een ECU en een accu. Nou ja, zo erg is het niet hoor, maar bij de laatste generatie 9-3 is dat wel een zwak punt.” Vaak is het niet te repareren, maar Mark is dat wel gelukt. “Ik kan wel stellen dat er inmiddels wereldwijd ruim 20.000 Saabs rijden met een ECU die door mij is gerepareerd. Ik doe dit als zelfstandige voor de voormalige Saab-fabrieken, tegenwoordig Hedin Parts & Logistics.”
Prototype
In het echt en van dichtbij is de vijf meter lange 9-5 een indrukwekkende verschijning. Dit specifieke exemplaar is van de bekende Zwitserse Saab-tuner René Hirsch zelf geweest en werd ook voor de poster gebruikt. Feitelijk is het een prototype en geen Saab, maar een Hirsch. Naast het tunen van de motor monteerde hij een speciale bodykit en een andere uitlaat en ook is het onderstel met twee centimeter verlaagd. Volgens insiders zou hij oorspronkelijk 440 pk hebben gehad, maar dat haalt hij nu in elk geval niet. “De topsnelheid is niet meer begrensd, ik heb in Duitsland de 280 km/h al eens aangetikt. Ik gebruik de 9-5 voor de lange ritten, zoals naar Zweden, waar ik vier tot zes keer per jaar heen ga. Het is een fantastische reisauto, waar je veel bekijks mee heb, hoewel je financieel gezien voor die afstanden misschien beter een diesel kunt pakken.”
Lekker veel koppel
Ghisbert van Ginhoven, de rollenbankchef, moet ook even in zijn ogen wrijven als hij de imposante Saab ziet. Van de vette V6 gaat zijn liefhebbershart sneller kloppen, zeker na het starten. “Die hadden we hier niet eerder, de motor ken ik van de Insignia OPC.” Inderdaad, de zescilinder van de Saab is uiteraard van GM. Mark: “Ik heb er in twee jaar tijd bijna 50.000 kilometer mee gereden. De motor houdt zich goed. Het achterste differentieel had een tikje, dat heb ik laten vervangen. En eerder dit jaar plofte in de buurt van Kiel een waterslang. Ik heb nog een extra ECU in de kofferbak liggen, misschien leuk om die ook eens te proberen.” Uit pure nieuwsgierigheid monteert Ghisbert na de eerste meting de andere computer. Daarmee heeft de V6 juist wat minder power. Snel de oude er weer in! Mark: “Vooral het extra koppel is fijn. Meer vermogen hoeft voor mij niet, hij moet vooral zo lang mogelijk heel blijven.”
Signalement
Merk | Saab |
---|---|
Model | 9-5 2.8T V6 XWD Aero Exklusiv |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 6 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 75.225 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 2.792 cc |
Maximaal vermogen | 221 kW / 300 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 400 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 5.008 mm / 1.868 mm / 1.466 mm |
Wielbasis | 2.837 mm |
Massa leeg | 1.845 kg |
Laadvermogen | 595 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.000 kg / 750 kg |
Banden | 245/40R19Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,9 s |
Brandstofverbruik | 10,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 244 g/km |
Lezersreacties (32) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.