Saab 9-3 2.0T Aero - 2003 - 420.402km - Klokje Rond
Tot in de kleinste details
Rienk Hallink komt uit een Saab-familie. Zijn vader heeft een schuur vol met dit soort Zweedse schonen. Al van jongs af aan sleutelt hij aan Saabs en zijn dikke 9-3 houdt hij dan ook helemaal zelf bij. Joep Schuurman en zelfsleutelaars gaan niet altijd heel goed samen. Net als lpg trouwens – waar deze Saab op rijdt. Eens kijken of onze techneut de handen op elkaar krijgt voor de auto van Rienk.
Saab-eigenaren schrikken niet zo van hoge kilometerstanden. Vandaar dat Rienk gewoon een 9-3 Aero kocht, toen die al 275.000 kilometer op de teller had staan. “Een complete onderhoudshistorie zat er niet bij. Maar na aanschaf ben ik bezig geweest om dealers te bellen om te vragen wat er allemaal aan is gebeurd. Zodoende heb ik een goed overzicht gekregen van het verleden van de auto. Deze kilometerstand is voor een Saab niet heel uitzonderlijk. De motor kan erg veel hebben, hoewel je niet zo snel een Aero met zo veel kilometers zult aantreffen. De kans is immers groot dat zo’n auto in de loop der jaren toch eens bij een eigenaar terechtkomt die er onvoorzichtig mee omgaat.”
Na aanschaf was Rienk nog niet klaar met de auto. “Er kwam een lpg-installatie in en hij is getuned tot 259 pk, als het goed is. Maar een sprintkanon wordt het niet hoor – daarvoor kan hij zijn vermogen niet goed kwijt. Op de snelweg is het wel heerlijk om zo veel vermogen te hebben. Het onderhoud doe ik zo veel mogelijk zelf. Al moet ik zeggen dat ik voor het vervangen van een krukaskeerring naar de dealer ben gegaan. Dat was meteen de laatste keer, want het was een heel dure expeditie.” Verder is de toch al verlaagde Aero nog iets lager gelegd. Na aanschaf vlogen de kilometers erop: “Ik woon in Lemele en werkte in Emmen. Dat was destijds goed voor 40.000 kilometer per jaar. Nu werk ik in Dedemsvaart en rijd ik bovendien vaak met een collega mee. Ik geloof dat ik nog maar 10.000 kilometer per jaar rijd.”
KUNST- EN VLIEGWERK
Als Joep terugkomt van zijn proefrit, doemt gelijk het eerste probleem op: de onderbumper van de Saab schampt op een haar na de brug. Er moet dus kunst- en vliegwerk aan te pas komen om de lage 9-3 op de juiste plek te krijgen. Erg tevreden was Joep ook al niet tijdens de proefrit: “Hij hort en stoot bij het wegrijden. Dat ligt waarschijnlijk aan de lpg-installatie.” Rienk valt hem bij: “Hij rijdt nu 140.000 kilometer op lpg, dan wordt het tijd om eens de injectoren en filters schoon te maken. Ik heb dat zelf ook al gemerkt.”
Als de Saab eenmaal staat en de motorkap gaat open, vallen er monden open van verbazing: de motor ziet er uit alsof hij gisteren is gebouwd! Rienk: “Ik heb hem onlangs helemaal schoongemaakt. Dat is handig als ik eraan moet sleutelen. Maar behalve dat het netjes is, dient het geen enkel nut”, lacht hij. Maar het is wél een teken dat hij het onderhoud van zijn auto zeer serieus neemt. Als we onder de auto kijken, valt op dat er enkele druppels aan het motorblok hangen. Maar waar de olielekkage precies vandaan komt, kan Joep niet zeggen. En Rienk trouwens ook niet. “Als ik het wist, was het al verholpen geweest.”
Joep schat in dat het oplossen ervan nog een flinke klus zal worden. “Ik heb het idee dat het bij de kettingspanner vandaan komt.” Verder valt er op de motor zelf bar weinig aan te merken. Als we onder de auto door lopen, zien we meer bewijzen van bijzondere zorg voor de 9-3. “Het subframe aan de voorzijde zit lekker in de tectyl”, ziet Joep. Rienk licht toe: “Het begon een beetje te roesten. Toen is mijn vader er op losgegaan met tectyl.” Ook op andere plekken onder de auto zien we schroeven en bouten die los zijn geweest met geen enkel ander doel dan roestbescherming. Ondanks dat zien we dat het subframe aan de achterkant wel roestig aan het worden is. “Maar dat is nog niet ernstig hoor”, verzekert Joep.
V6-UITLAAT
Aan de achterzijde is de uitlaat doorgeslepen en het originele exemplaar is vervangen door dat van een V6 – dus met twee eindstukken. “Ook dat heb ik alleen gedaan voor een mooier uiterlijk”, zegt Rienk. “Ook de onderbumper aan de achterzijde is vervangen omdat het originele exemplaar maar ruimte heeft voor één eindstuk.” Joep vindt het knap werk. “Ook dit is echt heel netjes gedaan. Helaas zitten in het laswerk wel een paar kleine gaatjes.”
Verder heeft Joep niets dan goede woorden over voor het sleutelwerk van Rienk. “Deze auto is tot in de kleinste details netjes. Complimenten voor deze zelfsleutelaar.” Dat horen we Joep niet vaak zeggen! Wel zoekt hij nog naar de oorzaak van een trilling in het onderstel. “Die voel je onderweg, maar waar het zit, is mij een raadsel.”
TIP
Nadat Joep er even over heeft nagedacht, wil hij nog wel een mooie huis-tuin-en-keukentip met ons delen. Hij haalt een voorwiel van de Saab los en constateert dat er op de naaf wat speling zit. “Die slijt doordat de wielen er wel eens vanaf worden gehaald; het naafgat lubbert dan wat uit.” Hij komt tevoorschijn met een rol aluminiumtape, schuurt de wielnaaf en brengt een stukje tape aan. “Grote kans dat de trilling verholpen is als je alle vier de wielen op deze manier behandelt, maar dat mag je thuis lekker zelf doen.” Dat is niet tegen dovemansoren gezegd: Rienk rijdt direct door naar de bouwmarkt.
DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER
“De motor loopt helemaal niet mooi op lpg. Achteraf heb ik nog een stuk op benzine gereden en dat doet hij vele malen beter. Dat verandert mijn beeld nogal; het is echt een feestelijke auto. Al met al is de Saab een uitstekende wagen en hij wordt secuur bijgehouden. Ik word er echt heel vrolijk van.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.