AutoWeek 8 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 8 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Reviews
  • Saab
  • 9-3 Sport Sedan
1

autoreview

Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t Vector (2003) #2

Anoniem
  • Review
28 augustus 2013 om 15:55
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

Uitvoering9-3 Sport Sedan 2.0t Vector
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf112.000 km
KM-stand laatst125.000 km
Gemiddelde lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

geen diepe verliefdheid, een rationele keuze

  • 125.000 km
  • 28 augustus 2013

Ik heb er even over gedaan om genoeg inspiratie te krijgen voor deze review. Dat heb je soms. Waarom gaat de ene auto direct onder je huid zitten en heeft de andere er veel tijd voor nodig of lukt het überhaupt niet. Met pijn in het hart, onder milde druk van de directie thuis mijn v70 tdi weggedaan, (twee v70's voor de deur en hij rookt etc etc, rest is geschiedenis) op zoek naar een vervanger. Leuk als je weet wat je wil lastig als je eigenlijk nog niet toe was aan verandering.

Toen werd kiezen een rationele afstreping overgoten met een sausje van oude autoliefde.
Over een van haar voorgangers ergens rond 2002, de tot 200+ pk getunede 9-3se, koester ik warme herinneringen. Toentertijd echt snel en gedistingeerd inclusief beroerd bochtenwerk-de verplichte optie-. Met de goede LPG ervaringen van dit merk een verstandige en voordelige keuze vandaag.

De sportsedan staat bekend als wat betrouwbaar dan de 9-3 van de 1e gen, heeft een vrijwel bullit proof motorblok en behoeft slechts om de 30k km onderhoud. Op zoek naar een 9-3SS in de vector (=sport) trim, op benzine en afhankelijk van mijn kilometrage (de kans dat ik van baan zou wisselen was groot)over naar LPG.

De saab 9-3SS is om te beginnen wat mij betreft een van de mooiste sedans uit de eerste jaren van dit millenium. Eenvoudige klassieke lijnen en heeft met de 17 inch velgen en donkere metallic lak een ingetogen voorkomen.

Het rijden:
De 9-3SS stuurt prima, niet razor sharp maar wel met gevoel. Het vermogen komt goed op de weg al vind ik zelf de 1e en 2e versnelling aan de korte kant de 3e en 4e versnelling daarentegen zitten heerlijk in de sweetspot van invoegen en inhalen. De 5 is weer erg lang, maar drukt daardoor wel het verbruik. Op de snelweg stil, comfortabel en soepel.
Waar ik het sturen in dit type een enorme vooruitgang vind tov haar voorganger is daarentegen het stuurgedrag op hoge snelheid (190+) wat vager en zoekerig. Heeft waarschijnlijk te maken met de passieve besturing van de achteras. Korte bochten gaan er beter mee dan met het vorige model, bij hoge snelheid is dit systeem minder een succes.

score stad 6, score snelweg 8

De motor;
is ongetuned prima maar inspireert niet, koppel onderin en daardoor elastisch maar het blok wil niet echt graag in de toeren klimmen. Gelukkig is saab makkelijk en veilig te tunen en zo geschiede. Een middagje werk en je krijgt een andere auto terug. Nu kan je op de snelweg lekker loom, om in de woorden van bas van putten te spreken, tegen het gas aanhangen in de wetenschap dat er iets gebeurt als je je voet beweegt. Ik ben er niet wezenlijk anders door gaan rijden maar het verbruik is wel met meer dan een halve liter gezakt. Over de gehele periode rijdt ze tussen de 11,5 en 12,4 per liter. Een keurige score die ik haal met 25% stad en 75% snelwegverbruik.

Motor ongetuned 7- getuned 8+, geluid 5 (nl volledig inwisselbaar)

Het interieur en de afwerking;
Tja weer ja maar, de stoelen zijn fijn en het interieur is clean van design. Het materiaalgebruik is echt onder de maat. Hard plastic 'opgevrolijkt' met scherpe randen en kraakjes. Het cosey gevoel van de oudere saab types haalt het niet en hier is duidelijk een slachtoffer gevallen agv de kaalslag door GM.
Klimaat en stoelverwarming is wat mij betreft wel weer een voorbeeld voor andere merken. Net als super eenvoudige maar handige gadgets zoals bekerhouders, achterbank ontgrendeling en met een klik alle ramen openen.

Fluittoon uit het dashboard (electronica) heeft een ster afwaardering opgeleverd.

afwerking 5, klimaat 9, stoelen 8, compleetheid 9

De conclusie,

Mooie en ingetogen auto, getuned serieus snel zij het wat klinisch. Op de snelweg echt in haar element. De afwerking en de merkbeleving is mager. Een digitaal slot tussen de stoelen laten zitten is niet voldoende om het merk saab te ondersteunen. Wel verstandig qua keuze, relatief zuinig (voor 200+pk), goedkoop in de aanschaf veel auto voor weinig, lange onderhoudsintervallen en vooralsnog erg betrouwbaar. Goed om te zetten naar LPG wat in mijn geval de keuzevrijheid biedt om later de uitruil wegenbelasting-brandstof te maken.

Kort en goed, rationeel niets om aan te merken. de x factor moet nog komen de v70tdi had die vanaf de eerste kilometer, net als mijn alfa. De audi en de V70d5 hebben er langer over gedaan. er is nog hoop.

165.000
De saab heeft een zet gekregen. Op een of andere manier zijn we nooit echt vrienden geworden. De irritante hoge elctronica fluit in het dashboard heeft niet geholpen. Ik heb dit al bij meerdere saabs, waaronder die van mij ouders, waargenomen.(Voordeel zij zijn al wat doof ;-) Is niet echt een oplossing voor, behalve de radio wat harder zetten. Helaas is het geluid van de standaard set niet echt best.....

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
 
  • Houd me op de hoogte over de Saab 9-3
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Cabrio 2.0T Aero Airco, Cruise Cruise, Stuurbekrachtiging,

    Saab 9-3 Cabrio 2.0T Aero Airco, Cruise Cruise, Stuurbekrachtiging,

    • 2004
    • 331.760 km

    € 2.444

    Sport Estate 1.8t Vector 150pk 2e eig Leder Cruise Clima Historie

    Saab 9-3 Sport Estate 1.8t Vector 150pk 2e eig Leder Cruise Clima Historie

    • 2005
    • 227.000 km

    € 3.495

    CABRIOLET 1.8T VECTOR automaat

    Saab 9-3 CABRIOLET 1.8T VECTOR automaat

    • 2004
    • 265.354 km

    € 5.750

Meer Saab 9-3 occasions

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Saab 9-3 specificaties
  • Saab 9-3 occasions
  • Saab 9-3 video's
Advies en informatie
  • Saab 9-3 tests
  • Saab 9-3 gebruikersreviews
  • Saab 9-3 index
Saab 9-3 Sport Estate 2.8 V6 T Aero Hirsch - Op de Rollenbank

Saab 9-3 Sport Estate 2.8 V6 T Aero Hirsch - Op de Rollenbank

Doorgaans is een plek in de rubriek ‘Op de Rollenbank’ voorbehouden aan auto’s die niet getuned...

Lees meer
 

Saab 9-3 reviews

  • Review
    Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t Optic (2003)

    Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t Optic (2003)

    1
    • 13 januari 2018
  • Review
    Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t Linear (2004)

    Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t Linear (2004)

    2
    • 7 juni 2017
  • Review
    Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t Vector (2002)

    Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t Vector (2002)

    1
    • 30 oktober 2014
  • Review
    Saab 9-3 Sport Sedan 1.8t Linear (2003)

    Saab 9-3 Sport Sedan 1.8t Linear (2003)

    11
    • 5 februari 2014
  • Review
    Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t Vector (2003) #2

    Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t Vector (2003)...

    1
    • 28 augustus 2013
  • Review
    Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t Arc (2002)

    Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t Arc (2002)

    3
    • 3 mei 2013
  • Review
    Saab 9-3 Sport Sedan 1.9 TiD 120pk Linear Business (2005)

    Saab 9-3 Sport Sedan 1.9 TiD 120pk Linear...

    5
    • 14 april 2013
meer reviews
Saab 9-3 2.0T Aero - 2003 - 420.402 km - Klokje Rond

Saab 9-3 2.0T Aero - 2003 - 420.402 km - Klokje Rond

57

Als bekend wordt dat iemand z'n auto zelf onderhoudt, staat Joep meestal niet direct te springen....

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Saab 9-3 Sport Estate 2.8 V6 T Aero Hirsch - Op de Rollenbank

    Saab 9-3 Sport Estate 2.8 V6 T Aero Hirsch...

    • 4 februari 2021
  • Review
    Saab 9-3 Cabriolet SE 2.0 t Anniversary (2003)

    Saab 9-3 Cabriolet SE 2.0 t Anniversary...

    2
    • 1 februari 2021
  • Review
    Saab 9-3 Sport Estate 1.9 TiD 150pk Vector (2006)

    Saab 9-3 Sport Estate 1.9 TiD 150pk Vector...

    7
    • 2 januari 2021
  • Review
    Saab 9-3 Coupé SE Aero 2.0 Turbo (1999)

    Saab 9-3 Coupé SE Aero 2.0 Turbo (1999)

    2
    • 30 september 2020
  • Review
    Saab 9-3 Sport Estate 1.8t Norden Limited (2010)

    Saab 9-3 Sport Estate 1.8t Norden Limited...

    8
    • 11 juli 2020
  • Review
    Saab 9-3 Cabriolet 2.0 Turbo Vector (2007)

    Saab 9-3 Cabriolet 2.0 Turbo Vector (2007)

    • 14 juni 2020
  • Review
    Saab 9-3 Cabriolet SE 2.0 t (1999)

    Saab 9-3 Cabriolet SE 2.0 t (1999)

    4
    • 25 april 2020
Merk
Merk
  • Saab 9-3 Sport Estate 2.8 V6 T Aero Hirsch - Op de Rollenbank

    Saab 9-3 Sport Estate 2.8 V6 T Aero Hirsch...

    • 4 februari 2021
  • Review
    Saab 9-3 Cabriolet SE 2.0 t Anniversary (2003)

    Saab 9-3 Cabriolet SE 2.0 t Anniversary...

    2
    • 1 februari 2021
  • Review
    Saab 96 (1973)

    Saab 96 (1973)

    9
    • 11 januari 2021
  • Review
    Saab 9-3 Sport Estate 1.9 TiD 150pk Vector (2006)

    Saab 9-3 Sport Estate 1.9 TiD 150pk Vector...

    7
    • 2 januari 2021
  • PREMIUM
    Audi Cabriolet vs. Saab 900 Cabriolet - Occasion dubbeltest

    Audi Cabriolet vs. Saab 900 Cabriolet -...

    • 8 december 2020
  • Review
    Saab 9-5 Sport Sedan 2.3t Vector Sport (2007)

    Saab 9-5 Sport Sedan 2.3t Vector Sport...

    4
    • 18 november 2020
  • Review
    Saab 9-3 Coupé SE Aero 2.0 Turbo (1999)

    Saab 9-3 Coupé SE Aero 2.0 Turbo (1999)

    2
    • 30 september 2020

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep