Saab 9-3 Sport Sedan 1.9 TiD 120pk Linear Business (2005)

autoreview

Saab 9-3 Sport Sedan 1.9 TiD 120pk Linear Business (2005)

Signalement

Uitvoering9-3 Sport Sedan 1.9 TiD 120pk Linear Business
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf310.434 km
KM-stand laatst300.001 km
Lezerswaardering: 50%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De kennismaking van Frans naar Zweeds

  • 300.001 km

Ik heb mijn eerste 10k er op zitten dus wou ik jullie kennis laten maken met deze Saab.
Het is natuurlijk niet wat jullie gewend zijn om te lezen!
Ja je ziet het goed een Saab heeft zijn derde leven gekregen met een kilometer stand van 3ton!
Wat voor gek koopt nog zon auto met zon kilometer stand, nou ik ben blij om te zeggen dat ik die persoon was die deze Mooie Zweed zag staan bij een export gedeelte bij een Garage in Joure zo hier meer over.

Stukje over mijzelf ben nog vrij jong en heb nog niet veel verplichtingen heb sinds kort een prachtige baan als operator en kom daar door niks te kort, voor deze Saab heb ik altijd Peugeot gereden heel veel in een Peugeot 407 en als eigen auto een Peugeot 306, met de 306 heb ik lief en leed meegemaakt maar dat terzijde.
Toen in 2012 ongeveer in november autokoop kriebels kreeg was ik elke avond achter de internet op marktplaats aan het snuffelen voor auto's Bij voorkeur een Peugeot 407 2.0 hdif 16v kende de auto door en door heb er namelijk veel kilometers in mogen maken.
Maar kon eigenlijk niet het juiste vinden wat ik wou.
Heel erg veel 1.6 hdif modellen waar ik niet kapot van ben vind ze te rumoerig en te weinig power hebben voor zon zware jongen plus dat de turbo's na bepaalde kilometerstand stuk slaan.
Niet echt waar je op zit te wachten.
Dit zijn allemaal van die dingen als lease auto wel kan veroorloven maar als je gebruikte auto's wil kopen moet je dus goed opletten waar je tegen aan kan lopen als je een bepaald model voor ogen hebt en dat het ook voor je beurs uit kan.
Kortom ik kon dus helemaal niet vinden wat ik wou, toen ik bij toeval met iemand over auto's had, kwam het onderwerp over een Saab dat de fabriek er niet meer was etc, de 9-3 kwam ter discussie De sport sedan dus ;)

En bij mij ging het doordenken een Saab is toch ook wel een mooie auto zou ik daar serieus de Peugeot voor willen laten vallen ?
Toch maar eens weer achter de pc kijken naar de Saab 9-3 eerst flink schrikken de prijzen waren nog vrij hoog en sommige gevallen gewoon ronduit niet normaal als je kijkt naar kilometer stand en bouwjaar.
Toen kwam ik bij wat dichterbij huis, Joure daar stond een 9-3 1.9 TiD Sport Sedan zoals ze dat zo mooi noemen.
Wel met een flinke kilometer stand er was flink met gereden, maar dat schrikt mij niet af ik weet uit ervaring dat kilometer stand niet altijd alles zegt natuurlijk wil het niet zeggen dat de auto net zo betrouwbaar is als een nieuwe auto, maar je mag er van uit gaan dat de meeste kinderziektes en irritaties van de auto er al uit zijn gehaald en dat je alleen nog maar naar onderhoud van de auto moet kijken.

Ik weet zo 1 2 3 niet meer welke dag we heen zijn gegaan maar, ik ben met mijn pa en mijn 306'je naar Joure gereden in toch van een soort van gedachte we gaan misschien iets kopen, bij aankomst was er niemand in de buurt dus zaten gewoon even te bewonderen wat allemaal weggestuurd kon worden naar Afrika Polen, verbazingwekkend allemaal van dikke Audi's waar ik overigens niks mee heb van dikke Peug 607 met een lage kilometerstand van Volvo's naar Benz.

Allemaal Afgedankt door onze maatschappij omdat onze regering graag alles duur wilt houden dus zijn grote auto's meestal niet aantrekkelijk meer als tweede of derde leven sneu maar waar.
Toen de beste man van het bedrijf naar ons toeliep vroeg ik of hij de sleutels van de Saab ook aan mij kon geven, ik wou natuurlijk binnen kijken horen of de motor ook goed klonk.
Zo gezegd zo gedaan pakte de man de sleutels, en gaf ze aan mij hij zei nog tegen me ik ben benieuwd of je ook weet hoe je hem starten moet, heel toevallig wist ik dat met de oudere Saabjes eerst op de handrem moest gezet worden dan in de achteruit en dan kon je starten geloof ik!?
Maar ik zag het contact al bij de handrem en stak apart vormgegeven sleutel in het contact hmm er gebeurt niks, klinkt er zwak.
De man ah deze kwaal hebben wij hier wel vaker last van dus haalt gauw even accu snel lader erbij en slingert hem zo aan.
Brooooom ! wow wat een lekkere rauwe diesel brul hij is weer wakker dacht die hij had een beste tijd stil gestaan had ik het idee ik probeer met de versnellingsbak te spelen maar hij wou met pijn en moeite in wat voor versnelling dan ook.
De conclusie van mij en mijn vader was waarschijnlijk de versnellingsbak mechanisme, even uit elkaar halen en schoonmaken, dit werd bevestigd toen de verkoper wat spray er op spoot het werd iets soepeler maar hield niet over.

Dit is natuurlijk een punt waar je eigenlijk moet zeggen we zoeken wel verder.
Maar ja ik was verliefd en dan ga je niet rationeel nadenken, ja wel een beetje je gaat denken hoe kan ik hier nog meer geld voor afdingen.
Na een proefritje wat zeer moeizaam ging vernamen wij dat de schijven en beste lading roest op zich hadden is natuurlijk verwaarloosbaar aangezien dat zich er wel af slijt naar middel van meer rijden.
Het blokje klonk zeer goed geen rauw geluid meer na het ritje hij begon zichzelf aan het klimaat te wennen (:

Na paar puntjes wat ons opviel aan de auto
-Ruiten deden het niet goed
-Schakelen was overduidelijk niet goed
-Geen apk
-Lang stil gestaan
-Ook eigenlijk het schakelen maar wel een de minste punten de achteruit wou die helemaal niet in.

De verkoper zag deze punten ook en was ook beetje bang dat we met lege handen naar huis gingen.
Hij wilde een deal voor ons maken hij wou me auto wel inruilen en ook wel wat van de prijs afdoen.

Ik heb natuurlijk eerst wat met mijn vader zitten te overleggen van hoe en wat, en wat kunnen we allemaal zelf doen om niet gelijk wat we als korting krijgen gelijk in de auto te steken, we kwamen het er gezamelijk uit dat het wel te doen was en maar eens eerst moesten horen wat voor prijs konden overeen stemmen.
Om het verhaal beetje kort te houden heb ik hem voor 2000 euro mee genomen en hij stond voor een stuk meer te koop ;)
Mijn Peugeot sleutel hanger kon op geborgd worden.

Laten we nu maar beginnen met de eerste ervaring van de auto!
Na 2 dagen dat ik de auto had opgehaald ging natuurlijk niet mooi stroef schakelen geen apk ruit die het niet deed!
Gelijk maar even afspraak gemaakt een onze vriendelijke garage monteur Robbie deze man doet het altijd goed en goedkoop en ik ben er ook zeer tevreden over.
Na dat de auto bij hem in onderzoek was gegaan was het resultaat als volgt.

apk e 60
1 tweedehands band e 30
1 Nieuwe dimlicht linksvoor e 15
1 Nieuwe olie en andere sapjes 100
Schakelmechanisme losgemaakt en schoongemaakt e 30
Raambedieningspaneel (mooi wordfeut woordje) los gemaakt en schoon gemaakt e 30

Al met al gelijk weer wat kosten gemaakt!
Eindelijk ik kon nu rijden met mijn Saab en natuurlijk even showen aan iedereen.
Het viel me op met het rijden dat de Saab niet echt veel trek kracht onderin had laten we zeggen dat het meer op een benzine leek dan op een diesel.
DE temperatuur meter van de Saab ging niet hoger dan het eerste streepje ik vond het sowieso allemaal vaag.
In de proefrit er niet zo op gelet ja dom van mij achteraf.
Dit toch maar aangegeven aan collega van mij die vaak aan auto's sleutelt en kwamen beide aan de conclusie dat dit waarschijnlijk aan de thermostaat moet liggen, een klep die veel te laat of helemaal niet open gaat.
Na zoeken voor nieuwe thermostaat was ik 50 euro lichter inclusief uurloon aangezien een hele unit is en geen kleine sensor te zijn, bleek dit nogal een grote klus te zijn hij is van 2 uur middags tot 11 uur avonds bezig geweest heeft gelijk even mijn egr kleppen gratis schoon gemaakt (:

En wow wat een verschil de auto reed als een ware schoonheid lekker vlot op trekken ging als een speer natuurlijk doe ik dit alleen als de auto warm is en anders niet.
Nu de auto zelf, ik ga het denk toch wel redelijk vaak vergelijken met de 407 aangezien het wel vergelijkbare auto's zijn.
De binnenkant van de Saab oogt het Zweedse design lekker duidelijk, cockpit staat scheef naar de bestuurders kant toe om het vliegtuig gevoel een beetje in leven te houden zeg maar.
De cruise controle ik ben er niet vrienden mee ik vind het 10x niks die van de 407 was veel beter en handiger.
Je hebt hier geen pauze knop je moet remmen of proberen hem uit te zetten wat in mijn ogen zeer onhandig is het zit dus in een lange hendeltje(richtingaanwijzer) die niet goed voor je handen zit of misschien ligt het aan me kleine handen.
Het afstellen van de cruise controle is niet digitaal zoals bij de 407, hierbij moet je dus beetje gokken om hem op de juiste snelheid te locken is niet heel erg maar had wel iets meer verwacht van een auto die een flinke nieuw waarde had.
Nu de audio is niet slecht maar bij lange na niet de zelfde kwaliteit als de Fransman mijn 306je komt zelfs dicht bij de Saab als het gaat om audio beleving.
De stoelen zitten lekker gaat niet voor iedereen op sommige vinden hem te hard zitten en wat te weinig zijdelingse steun bieden, ik zelf daar in tegen zit altijd wel lekker in de auto en ga met volle zin altijd na het werk weer in de auto zitten.
De park assist heb ik dus nog nooit in me leven gehad of ervaren, dit werkt toch wel ideaal alleen moet je toch even op passen als je in een andere auto stapt die hem niet heeft dat je dit niet vergeet ;)
De vorige eigenaar heeft zijn parrot systeem speciaal voor mij laten zitten en werkt ook perfect met het audio samen geen storingen of rammeltjes gebruik het niet vaak aangezien ik niet meer voor het werk hoef te bellen of wat dan ook.

Nu het rijden, het rijden gaat heel erg lekker het is een handgeschakelde zesbak en heeft tot en met 1 en de 4 vlotte trekkracht onderin de toeren.
Je kan dan zeg maar lekker beneden 1700 toeren naar de 2000 overschakelen zonder veel kabaal te maken.
Wat deze Saab overigens ook is RUST met hoofdletters, je hoort niks behalve als je boven de 3000 toeren gaat rijden dan begint er toch wel naar mijn mening een vervelende diesel brom te horen maar gelukkig hoef je deze toerental eigenlijk nooit te rijden.
De auto is vrij zuinig te noemen en zal van af nu ook verbruiksmonitor bij houden.
ik heb ritjes van 6.9/100 km gereden en ritjes van 5.2/100 km gereden het is maar hoe jij je rechtervoet of je cruise controle instelt met name je rechter voet als je met deze auto veel gekke inhaal acties doet of stoplicht sprintjes dan drinkt de auto aardig wat dieselolie weg en dat vind mijn beurs niet zo leuk.
Dus probeer ik uiteraard te doseren met mijn voet en mezelf kalm te houden als er weer zon lease VW of Audi bakje naast mijn Saab staat ik laat ze gewoon vriendelijk als een gek er vandoor rijden zonder er aan mee te doen, niet altijd natuurlijk soms kan ik mezelf niet laten en moet ik ze laten zien dat deze Saab echt wel Zweedse ballen heeft (:

De motor zelf ben ik tevreden over het schijnt dat dit weer een Opel blok is daarvan weer roots van de Alfa Romeo is ja deze auto is van alles en nog wat gemaakt.
Hij heeft in het begin een zeer rauwe start en zoals ik altijd zeg hij moet even wennen hij slaapt namelijk altijd heel erg diep en wordt een beetje chagrijnig wakker is niet erg je moet dan ook even aardig voor hem zijn in het begin geen gekke dingen doen gewoon rustig weg rijden niet boven de 2000 toeren komen dat vind hij wel lekker en dan is hij ook wel content naar 10-12 km dan is hij toch wel aardig op bedrijfs temperatuur en laat hij zich ook van zijn betere kant zien soepeler schakelen en beter soepeler optrekken hij is dan weer lief :)
Het vermogen schijnt 120pk te zijn het is 1.9 jtd 8 klepper 6 bak de auto zelf weegt 1465 kilo en ik zelf 75 kilo dat is dus ruim over de 1500 kilo ongeveer het zelfde gewicht van een Peugeot 407 sw uitvoering.
Je zou het niet zeggen maar dit motortje kan prima overweg met zo zware auto je kan het er niet aan merken dat hij er hard aan moet trekken het gaat dus soepel en je kan dus ook meer als zat met het verkeer mee komen geen enkel probleem.
Ik heb zelf het idee dat deze auto gechipt is maar dat laat ik later maar eens nakijken door een collega die dit netjes kan aflezen met een computer dat volgt dus later.
Kortom over de motor is dus helemaal niks over te zeggen, ja misschien dat met die Russische wintermaanden die we hebben gehad dat het misschien wat spartaans klonk in het begin wat moeite had om warmte naar binnen te krijgen maar dat is hem vergeven!

Het onderstel schijnt van een Opel Vectra af te komen, en als je mensen naar hun mening vraagt over Opel dan krijg je niet vaak positieve reacties, terwijl het zo lang is geleden dat Opel het roestprobleem had laten we dat nou eens met zijn allen vergeten en gewoon kijken wat ze brengen!
In mijn mening goed want ik ben zeer tevreden over de rij eigenschappen van de auto hij rijdt strak kraakt niet vanaf het onderstel in ieder geval en kan hij de bochten goed nemen
Over het dashboard ben ik iets minder tevreden over het ziet er allemaal gelikt uit maar als je over een slechte weg gaat of drempel weg dan kraakt het hard plastic toch wel niet heftig maar wel duidelijk hoorbaar.
Er zit dus veel hard plastic in verwerkt vind ik wel erg jammer voor een auto zoals deze, Maar dat vergeef ik hem voor zijn looks en rijeigenschappen.
Wat betreft over uiterlijk ben ik zeer content het ziet uit in mijn mening als een stoere straight to the point auto, vaak zegt het ook wel iets over de persoon die in een Saab rijd een bepaalde verfijnde aparte smaak heeft je wil wat anders dus rijd je een Saab, geen standaard VW of Audi wat je in mijn mening veel te veel op de wegen ziet.

Zo heb een groot verhaal kunnen typen op deze zonnige zondag let niet op de type foutjes die gemaakt zijn het was voor mij een katterige zondag :) ik zal proberen deze review bij te houden tot dat ik weer een andere auto zal kopen en natuurlijk de kosten en reparaties op de review te plaatsen

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.