Saab 9-3 1.9 TiD 150pk Vector (2005)
Edele zelfontbrander
Decennialang verkocht Saab alleen auto's met benzinemotoren. Een aantal jaren geleden begon Saab modellen met dieselmotor van concerngenoot Opel te verkopen. Die motoren lieten weinig indruk achter, maar turbopionier Saab heeft nu iets verderop leentjebuur gespeeld en monteert de alom geprezen 1,9-liter JTD-motor van Alfa Romeo. De motor doet het goed in de Saab en ook de handgeschakelde zesbak is dik in orde. Deze vierpitter maakt nauwelijks rumoer en toont veel levenslust. Zonder enige vorm van Italiaanse nervositeit reageert hij accuraat op het gaspedaal. Alleen rond de 2.000 tpm vraagt de motor soms eventjes om wat 'bedenktijd' wanneer we op constante snelheid het gaspedaal iets intrappen. Er treedt een lichte aarzeling op, alsof de brandstoftoevoer even wordt afgesloten. Verder niets dan lof voor deze motor.
De Saab heeft mede dankzij z'n turbo met variabele geometrie (waardoor de turbo zowel bij hoge als bij lage toeren goed kan functioneren) een geleidelijke krachtopbouw. Overigens is 90 procent van de maximale trekkracht al beschikbaar tussen 1.750 en 3.250 toeren per minuut. Op de (tussen)sprints, daar waar harde getallen regeren boven het gevoelsmatige, blijkt de Saab zeer elastisch. De achterliggende oorzaak is dat de Zweed is uitgerust met zes versnellingen, de 9-3 beschikt daardoor over meer tussenacceleratiekracht. Overigens is het opvallend dat het extra verzet van de Saab niet leidt tot extra rust.
Comfort
De afstemming van veren en dempers van de Saab is door de Zweden vooral op comfort gericht. Oneffenheden absorbeert hij makkelijk; voor een lange-afstandsreiziger is dat precies wat je wilt, maar het maakt hem ook gevoelloos. De emotie die je op grond van z'n uiterlijk met lage boegspoiler mag verwachten, komt niet helemaal uit de verf.
Waar het bij dit soort kilometervreters uiteraard om gaat, is het verbruik. We hebben de door de fabrikant opgegeven waarden niet kunnen evenaren. Daar waar Saab rept over een gemiddelde van 1 op 17, zijn wij niet verder gekomen dan 1 op 14,4, waarmee we overigens prima kunnen leven. Het betekent namelijk een actieradius van rond de 900 kilometer.
De 9-3 is inmiddels een bekende verschijning. De Saab is duidelijk herkenbaar aan z'n neus met typische familietrekjes. Het is een beschaafde verschijning, allerminst schreeuwerig, al is de Saab in Vector-trim wel wat sportiever gekleed, maar nog gedistingeerd genoeg om in het zakelijke verkeer mee te kunnen draaien. Dat heeft de 9-3 ondertussen wel bewezen.
Karakter
Net als de buitenkant heeft ook het interieur van de Saab karakter meegekregen. Het straalt klasse uit. De vormgeving van de Saab oogt cockpitachtig. Niet verwonderlijk, want de Zweden hebben een directe link met de luchtvaartwereld. Alleen is dit geen garantie op overzichtelijkheid. Veel knopjes lijken op elkaar, waardoor het moeilijk is om de auto intuïtief te bedienen. Bij de 9-3 is vorm iets meer voor functie gegaan. Jammer. Saab levert de 9-3 optioneel met Advanced Voice Recognition, waarbij je met je stem het infotainmentsysteem kunt aansturen. Gelukkig beschikt het systeem ook over conventionele bedieningsmogelijkheden.
Signalement
Merk | Saab |
---|---|
Model | 9-3 Sport Sedan 1.9 TiD 150pk Vector |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 40.925 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.910 cc |
Maximaal vermogen | 110 kW / 150 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 320 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 62 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.635 mm / 1.762 mm / 1.466 mm |
Wielbasis | 2.675 mm |
Massa leeg | 1.470 kg |
Laadvermogen | 560 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.600 kg / 750 kg |
Banden | 225/45R17Prijzen |
Topsnelheid | 210 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,8 s (fabrieksopgave: 9,5 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,3 s / 6,2 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 8,2 s / 9,9 s |
Brandstofverbruik | 5,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 159 g/km |