Saab 9-3 1.8t Vector (2003)

Opwaardering

Saab 9-3 1.8t Vector
Als je Saab mag geloven, streeft de 9-3 alle concurrenten voorbij. Wij gaan eens bekijken of de auto dat kan waarmaken.

Het resultaat van de inlijving van Saab door General Motors is de Saab 9-3, de eerste van een serie varianten. Van onderstel tot koetswerk en van motoren tot elektronica, niets is overgenomen, alles is helemaal fris. Of dat ook voor zijn design geldt, mag iedereen zelf bepalen. Het koetswerk is aan de behoudende kant, maar de Zweden hebben toch een sierlijke auto getekend. Je kunt met de Saab echt overal komen voorrijden. Maar toch: moeten die ruitenwissers zo hoog
zitten? Was er geen geld om de bagageruimte af te maken? De onderzijde van de hoedenplank is kaal, waardoor je zo tegen de speakers aankijkt. Je moet zelfs behoorlijk oppassen met je koffers bij het in- en uitladen. Daar staat echter tegenover dat Saab een heel slim ontgrendelingssysteem voor de neerklapbare achterbank bedacht, waardoor je niet in die opvallend diepe bagageruimte hoeft te duiken.


Fraai interieur
Het merk Saab wordt ijverig opgewaardeerd en dat verklaart het prijskaartje dat aan de testauto hangt. Natuurlijk praat je over een tot de nok afgeladen uitvoering, met onder meer een sportonderstel, maar 44.350 euro is toch een heel fors bedrag.
De Saab heeft een karakteristiek, fraai interieur. Het ontwerp straalt veiligheid uit en is ergonomisch zeer verantwoord. Door het hoge dashboard en de opgetrokken taillelijn voel je je geborgen in de 9-3. Je kijkt mooi recht tegen de infopanelen en de meters aan. De Saab zit vol handigheidjes, zoals de handig regelbare ventilatieroostertjes en de aparte opbouw van de middenconsole, met het centraal geplaatste slot. Verder beschikt deze Saab over een zogenaamd night panel-systeem, waarmee je in het donker storende visuele informatie kunt uitschakelen. Ook het moderne elektronicasysteem in de auto is bijzonder: het verbindt alle componenten en stuurt razendsnel digitale informatie rond. Zo wordt het veel eenvoudiger een dvd-speler aan te sluiten of een telefoon met bluetooth-techniek.
De uitstekende semi-sportstoelen zijn met stof en leer bekleed. Ze zijn elektrisch verstelbaar en de bestuurdersstoel is zelfs in meerdere standen programmeerbaar. De boel is achterin ook keurig met stof en leer afgewerkt en je mag rekenen op een aangenaam gevormde bank. Er is alleen wel op wat kleinere personen gerekend. De hoofdsteunen zijn vrij laag, de hoofdruimte houdt niet over en we hebben middenklassers met meer beenruimte gezien.


Verdienstelijk onderstel
Zoals de kenners wel weten, herken je in de ondersteltechniek van de 9-3 veel van de nieuwe Opel Vectra. De Zweed stuurt heel verdienstelijk, zelfs zo kwiek dat je bijna vergeet dat je met een stevige middenklasser op pad bent. Een heerlijk wendbare auto, mede dankzij de passief meesturende achteras. De Saab gaat echter ook keurig stabiel rechtdoor, ligt met zijn vrij stevig afgestemde vering en demping voortreffelijk in een bocht en laat zich dan heel gemakkelijk met het gaspedaal stabiliseren. De remmen doen onopvallend maar overtuigend hun werk. Door de gekozen versnellingsbakverhoudingen draait de motor op snelwegtempo
tussen de 2.500 en 3.000 toeren. Prettig voor het comfort, minder fijn als je van pit houdt. Het turbo-effect – veel trekkracht – is goed merkbaar, maar op hogere toerentallen wil de motor niet echt gretig doorgaan. Dat wordt nog eens versterkt door de grote stappen tussen de versnellingen en nogal lange slagen van de schakelpook. Het karakter van de motor is te goedmoedig vergeleken met de uitstekende wegligging en remmen.

Signalement

Merk Saab
Model 9-3 Sport Sedan 1.8t Vector
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 37.090

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.988 cc
Maximaal vermogen 110 kW / 150 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 240 Nm bij 2.500 tpm
Inhoud brandstoftank 62 l
Lengte / breedte / hoogte 4.635 mm / 1.762 mm / 1.466 mm
Wielbasis 2.675 mm
Massa leeg 1.395 kg
Laadvermogen 575 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 750 kg
Banden225/45R17Prijzen
Topsnelheid 210 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,9 s (fabrieksopgave: 9,5 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,8 s / 7,8 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 9,6 s / 13,9 s
Brandstofverbruik 8,1 l/100km
CO2-uitstoot 192 g/km