Rij-impressie Volvo V60

Inflatiecorrectie

58 reacties

Video
AutoWeek 36 2010
AutoWeek 36 2010

Je leest het in AutoWeek 36 2010

Na de nieuwe S60 was de V60 het logische vervolg. Volvo noemt hem echter geen Estate meer, maar Sport Wagon! Maar past dat wel bij Volvo? Rondom Verona gingen wij met de Zweedse stationwagen op pad.

Je hoort er tegenwoordig blijkbaar pas bij als je sportieve auto's maakt. Net zoals bijna elk nieuw model bedoeld is voor jong hip urban volk. Zelfs bejaarden willen immers niet in een auto rijden die voor bejaarden bedoeld is. Dit soort tactieken heeft tot gevolg dat elk nieuw model 'lekker sportief' rijdt. Tenminste, dat willen autofabrikanten doen geloven. De term is zwaar aan inflatie onder-hevig. Maar wat is sportief? Snel? Direct stuurgedrag? Dat hoeft niet. Een Maybach 62S is snel, maar zeker niet sportief. En een Corsa stuurt erg direct, maar sportief? Mwah ... Het gaat om combinaties. Een auto moet bijvoorbeeld goed sturen, zich goed gedragen bij links-/rechtscombinaties en lekker aan het gas hangen. En zelfs dan is dit geen absolute wetenschap. Een beetje strak rijden is heel wat anders dan sportief zijn. Een goede lakmoesproef: in een sportieve auto is het echt leuk om glooiende bochtige wegen te rijden, in de V60 komen we niet verder dan de constatering dat de auto zich prima redt onder dat soort omstandigheden. En dat is een kwalitatief verschil. In die hoedanigheid kunnen wegewoon zeggen dat de V60 geen sportieve auto is. Is dat erg? Nee, hoor. De auto is namelijk wel behoorlijk dynamisch en dat is voor een Volvo in dit segment al heel wat. Zeker als je bedenkt dat de auto op massa's andere vlakken scoort zoals een Volvo meestal scoort: bijzonder netjes.

Geen verrassing

Een heel grote verrassing is de V60 na onze kennismaking met de nieuwe S60 natuurlijk niet meer. De station is volgens het merk tot de C-stijl gelijk aan de sedan en we hebben geen gaten in die claim kunnen schieten. Designtechnisch is de V60 misschien nog wel meer geslaagd dan de sedan, een kenmerk dat we in het D-segment wel vaker tegenkomen. De XC60-achtige achterkant ziet er best gaaf uit en en profil oogt de auto allesbehalve bedaagd. Het interieur is typisch Volvo: zeker premiumwaardig, maar dan op een robuuste manier. We zijn wildenthousiast over de (dunne) stoelen die qua thuiskom-gevoel doen denken aan de optionele comfortzetels van BMW in de 5- en 7-serie. Dat Volvo zich nu ook op de lifestyle-station heeft gegooid, betekent dat je iets inlevert aan bagageruimte: het pakezel-tijdperk is voorbij. Evengoed heb je een redelijke 430 liter tot je beschikking in een goed toegankelijk laadruimte met vlakke vloer. De vloer blijft vlak als je de achterbank omklapt, iets wat (in een handomdraai) kan in een handige 40-20-40-verhouding.

Geen behoefte

We konden in de V60 voor 't eerst de nieuwe 1,6-liter turbomotor in 'n Volvo uitproberen in de vorm van een T4-versie. Deze heeft 180 pk en was bij ons gekoppeld aan de zestraps powershift-automaat met dubbele koppeling. Al zit deze automaat niet op het niveau van de Duitse concurrentie (DSG), hij is altijd nog sneller en prettiger dan een 'ouderwetse' automaat. Bovendien werkt hij wel mooi samen met de turbomotor. Tijdens alle in Nederland toegestane snelheden heb je eigenlijk geen moment directe behoefte aan meer power: het blok is mooi soepel, reageert prima op gasinput en de automaat houdt de toeren niet overdreven laag. Rijden doet de V60 prima. Zoals gezegd is diehard sportief wat anders, maar de voortrein maakt evengoed veel indruk. Het sturen gaat behoorlijk direct en vooral de manier waarop de V60 zich zet en het uitblijven van onderstuur vallen in positieve zin op. Evengoed voelt de auto geen moment ook maar 'n beetje oncomfortabel. De optelsom van die twee levert een auto op waarin je zonder een centje pijn 100.000 km per jaar aflegt. 'n Typische Volvo met meer dynamiek dan je wellicht verwacht. Dat wil zeggen in deze klasse, want de V50 met zijn Focus-onderstel is zeker niet veel minder sportief (kuch) dan deze V60. De Duitse concurrentie is evengoed nog net een tandje scherper, al scheelt het niet veel met een voorwiel-aangedreven Audi A4 Avant, wat dan ook de Duitse tegenstrever is die 't meest in het vaarwater van deze V60 zit. Aangezien de vanafprijs van gelijkgemotoriseerde versies altijd een paar duizend euro in het voordeel van de Volvo is (iets wat alleen maar erger wordt als je je auto gaat volhangen met opties) kan dat best een leuke vergelijking worden. Volvo heeft een paar jaar gezeten in de hoek waar de klappen vielen: de V50 kon 't niet eeuwig in zijn eentje bolwerken. Met deze V60 heeft het merk echter weer een model in de aanbieding dat een heel reëel en prettig alternatief is voor de geijkte Duitse keuzes.

Volvo V60

PRIVATE LEASE Volvo V60

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (58) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum