Rij-impressie - Volkswagen Touran
Op de groei
82 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De eerste Volkswagen Touran stamt alweer uit 2003, hoog tijd dus voor een opvolger. Zo op het eerste gezicht is dat meer evolutie dan revolutie. Waar hebben ze zich de afgelopen 12 jaar in Wolfsburg toch mee bezig gehouden?
Aan het concept midi-mpv valt niet zo heel veel te verbeteren. Je kunt hem iets groter maken, maar ook weer niet te veel anders wordt het een full-size mpv. Vijf fatsoenlijke plus twee iets krappere zitplaatsen is nog altijd het maximum. O, en ter variatie zou je hem schuifdeuren mee kunnen geven, maar daar hebben ze in Wolfsburg hun vingers niet aan gebrand. Op een C-segment-platform kun je nu eenmaal niet zo veel kanten op. Toch heeft Volkswagen een poging gewaagd en de nieuwe Touran ten opzichte van z'n voorganger flink opgerekt, maar liefst 13 cm. En dat terwijl het gewicht juist is afgenomen. Opgebouwd volgens het MQB-bouwsysteem is de nieuwe Touran in feite het verlengde broertje van de vorig jaar gepresenteerde Golf Sportsvan.
5+2
In basis is de Touran nog steeds een vijfzitter, De derde zitrij is er alleen tegen meerprijs en die is - wie had het anders verwacht - alleen geschikt voor jeugdigen. Weliswaar kan de tweede zitrij iets naar voren geschoven worden zodat je helemaal achterin iets meer beenruimte hebt, maar als volwassene heb je er nog steeds niet veel te zoeken. De instap naar die derde zitrij is overigens prima, wat vooral handig is als je op stoel zes en zeven kinderen in een zitje wilt gespen. Op de tweede rij is het een stuk beter uit te houden. Hoofd- en beenruimte zijn daar meer dan dik in orde. De zittingen van de drie stoelen zijn aan de korte kant, je kunt er desalniettemin wel drie kinderzitjes naast elkaar isofixen. Een tweede achteruitkijkspiegel om het kroost achterin in de gaten te houden ontbreekt. Als alternatief heeft Volkswagen bedacht dat je ze met behulp van een GoPro-camera in de gaten kunt houden via het multimediascherm in de middenconsole. Cam Connect heet deze spielerei. Nou ja het is natuurlijk wel 2015. Aan de achterkant van de voorstoelen krijgt de Touran vliegtuigtafeltjes mee met een uitsparing voor een flinke beker, kleiner spul valt er dwars doorheen. Even opletten, dus. Uiteraard spreekt het voor zich dat alle stoelen plat kunnen, inclusief die van de bijrijder. Wel even oppassen dat je met lange lading niet de pianolak van het dashboard schampt. Om de multi purpositeit van de auto verder op te stuwen heeft Volkswagen hem volgestopt met vakjes, bakjes, netjes en klepjes waar je klein spul in kunt opbergen.
De zit achter het stuur is hoog, wat makkelijk is bij het instappen en een prima blik in het verkeer geeft. Alle knoppen, toetsen en schakelaars zitten logisch gegroepeerd onder handbereik en het instrumentarium blinkt uit in overzichtelijkheid, ook hier staat functionaliteit voorop.
Rauwe diesel
Wat betreft connectiviteit en multimedia loopt de Touran weer helemaal in de pas met wat er momenteel gangbaar is, als het moet neemt het multimediasysteem via MirrorLink een aantal functies van je smarphone over, daarnaast is het ook mogelijk om je telefoonapps te gebruiken via Apple CarPlay of Android Auto. En de passagiers kunnen hun tablet met de auto verbinden via een Wi-Fi-hotspot. Verder je kunt achter een klepje op het dashboard aan bijrijderszijde ook nog gewoon een vertrouwde cd in de gleuf stoppen of je sd-geheugenkaartjes. Je zou bijna vergeten waar het bij een auto om gaat... Gelukkig kun je via het grote touch screen de (optionele) adaptieve onderstelregeling in de juiste stand te zetten, van eco via comfort en normaal tot sport. Dat laatste is niet direct de setting die bij de auto hoort, de hele opzet van de auto is er op gericht om je te behagen, comfort voert de boventoon. En dat blijkt ook wanneer we op pad gaan met de 150 pk 1,4 liter benzinemotor deze sluit daar samen met de zeventraps dsg helemaal op aan. Deze aandrijflijn maakt van de Touran niet meteen een sportwagen maar wel een prima rijmachine. Voor de zakelijke rijder komt er later dit jaar ook een Touran met 20 procent bijtelling, dat is de 110 pk sterke 1.6 diesel met dsg-transmissie. Wel al meteen verkrijgbaar is die 1.6 TDI met handgeschakelde zesbak, en daar hebben we ook mee gereden. De dieselmotor doet wat-ie moet doen maar sprankelt niet. En wie volgens het nieuwe rijden niet veel toeren maakt en niet nog niet eens zo heel diep het gaspedaal intrapt zal merken dat de diesel een behoorlijk rauwe brom voortbrengt. Spotgoedkoop is de nieuwe Touran niet, er staan midi-mpv's voor lagere bedragen in de prijslijst. Hij is op een haar na even duur als de net iets hoger aangeslagen BMW 2-serie Gran Tourer.
Lezersreacties (82) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.