Rij-impressie Volkswagen Passat Alltrack
Opgeruigd
36 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Een Volkswagen Passat met een serieus offroad-programma: dat vraagt om een ritje door de besneeuwde Alpen met de Alltrack.
We hebben in het verleden natuurlijk wel vaker Volkswagens gezien die met wat plastic panelen stoer proberen te zijn. Maar VW heeft ons naar besneeuwde contreien meegenomen om met de Passat Alltrack te pronken en dat doe je niet als je weinig vertrouwen hebt in de terreincapaciteiten van je nieuwe aanwinst. En, dat kunnen we vast verklappen, de Alltrack is inderdaad geen gevalletje Tupperware alleen. Hij deelt de aandrijftechniek met de Tiguan en de Touareg. Tenminste, als je een uitvoering met 4Motion kiest, en dat doen wij vandaag natuurlijk. De 4Motion is een permanente vierwielaandrijving die onder normale omstandigheden negentig procent van de aandrijfkrachten naar de voorwielen stuurt. Een elektrohydraulische koppeling die aan de achteras is gekoppeld kan die verdeling aanpassen waar nodig, en in de meest extreme omstandigheden kan maximaal vijftig procent naar de achterwielen worden gestuurd. Dergelijke systemen hebben hun nut al vaak genoeg bewezen op nat en/of glad asfalt, maar Volkswagen is met de Alltrack nog een stapje verder gegaan. Deze Passat is namelijk ook voorzien van een terreinprogramma zoals we dat kennen uit de serieuzere SUV's en de echte terreinbeulen. Met een druk op de knop naast de pook wordt het 'Offroad Driving Programme' geactiveerd, dat tot 30 km/h werkt. Het systeem verandert de gaspedaalrespons; de slag wordt langer, zodat je het gas beter kunt doseren. Het elektronische sper wordt geoptimaliseerd voor losse ondergrond en de DSG gaat pas bij hogere toerentallen opschakelen, zodat je waar nodig de extra kracht uit die regionen kunt aanwenden. Staat de DSG in handbediening, dan zal hij in terreinstand bij te hoge toerentallen niet alsnog uit zichzelf opschakelen.
Walletje
Ook de ABS wordt in de terreinstand aangepast. De blokkeermomenten worden langer gemaakt en dat klinkt misschien een beetje als terug naar af, maar dat is het niet. Op losse ondergrond duwt een blokkerend wiel namelijk zand, gravel, sneeuw of waar je dan ook op dan moment op rijdt, voor zich uit, waardoor een soort walletje ontstaat dat meehelpt de auto af te remmen. Tenslotte heeft de Alltrack in de terreinstand ook 'hill descent control' (afdalingsassistent voor puristen). En ook dat kennen we natuurlijk uit de dikkere SUV's, in een stationcar kom je het maar heel weinig tegen. Bij een afdaling steiler dan tien graden neemt de auto rem- en gasdosering automatisch van je over en handhaaft hij een veilige snelheid, zodat je je zelf volledig op het stuur kunt concentreren.
En natuurlijk zijn er ook de meer basale aanpassingen om van deze filevreter een junior steenbokje te maken. De bodemvrijheid is met drie centimeter vergroot en de aan- en afloophoek (de mate waarin je een helling kunt aansnijden of achterlaten zonder dat neus of kont over de grond schrapen) zijn vergroot. Verder is onder de motor een stalen beschermplaat gemonteerd voor het geval je de vergrote bodemvrijheid toch wat overschat. De beschermplaten onder neus en achterkant daarentegen zijn vooral optisch, want het is plastic dat op RVS lijkt.
We voelen de Alltrack (uiteraard op winterbanden) aan de tand op een besneeuwd proefbaantje dat Volkswagen in het Oostenrijkse wintersportoord Ellmau voor ons heeft uitgezet. Op een oval van platgereden sneeuw kunnen we mooi het bochtengedrag op glad ervaren. Onderstuur wordt mooi in de kiem gesmoord en je merkt dat de achterwielen erbij komen. Geef je op dat moment plotseling gas bij, dan kun je het systeem even voor de gek houden en komt de achterkant mooi om. Parallel aan het vlakke baantje loopt een sneeuwwal met grote hobbels en kuilen, waar de Alltrack zich ook prima overheen worstelt. Aan het einde daarvan is de afdaling. Die is bij lange na niet zo steil, hoog en spectaculair als we bij eerdere demonstraties met terreinwagens hebben ervaren, maar dit is sneeuw en als je glijdt dan glijd je, Leopard of Canta. Feit is dat het systeem de Passat keurig de helling af krijgt.
Voedselketen
Omdat we de auto ook nog even op de proef willen stellen op een terrein wat niet door Volkswagen is geprepareerd en gecontroleerd, rijden we de bergen in aan de noord-westkant van het plaatsje, tot we zo hoog zijn waar sneeuwploegen niet meer komen. Geen moment hebben we het gevoel dat de Alltrack boven zijn macht aan het werken is.
Dat gevoel kregen we overigens eerder wel even, niet in de sneeuw, maar op de Duitse autobahn van vliegveld München naar Tirol. We rijden de 170 pk sterke TDI en je zou verwachten dat je daarmee toch redelijk hoog in de voedselketen staat. Wanneer je boven de pakweg 160, 170 km/h komt, is de souplesse ver te zoeken. Dan merk je dat het meergewicht en de extra wrijving in de aandrijflijn toch hun tol eisen. Aan de andere kant, deze snelheden rij je in Nederland – als het goed is – nooit.
Maar goed, de winterse omstandigheden waaronder wij de Alltrack rijden, zul je in ons land evenmin gauw ervaren. Dus wie gaat de Alltrack kopen? Heel fanatieke wintersporters misschien. We zagen in Ellmau een Nederlandse Passat Bluemotion op zomerbanden staan en keken daar toch een beetje fronsend naar. Of mensen die de paardentrailer elke zondag door de blubber van het concoursterrein moeten trekken. Deze 170 pk TDI mag twee ton trekken en dat is een stevige knol. Nee, voor VW Nederland is de Alltrack vooral een paradepaardje om de Passat in een harder geworden concurrentieveld weer even onder de aandacht te brengen. Let wel, zelfs de verkoopknaller in dit segment, de Peugeot 508, komt met 4WD, de RXH (zie de vorige twee pagina's), en die komt dankzij dat h-tje zelfs in aanmerking voor twintig procent bijtelling. Maar goed, die heeft dan weer geen hill descent control.
Ondanks dat hij geen Cross Passat heet (omdat hij 'echt' 4WD is), is een Alltrack geen garantie voor 4Motion. De lichtste benzineversie heeft gewoon voorwielaadrijving en de lichtste diesel in de basis ook, al is 4Motion daar een optie. De dikste benzine en diesel zijn wel standaard vierwielaangedreven en hebben eveneens standaard een zestraps DSG. De Alltrack staat buiten het bekende uitvoeringprogramma van Volkswagen, het is een uitvoering op zich. Maar dan wel een royale. Dagrijleds, vermoeidheidsherkenning, climatronic, 17 inch wielen, half alcantara bekleding: het zit er allemaal op en aan. Vanaf april in de Nederlandse showrooms.
Lezersreacties (36) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.