Peugeot 208 GTi 30th (2014) - Test

Tussen hoop en Race

90 reacties

Video
AutoWeek 1 2015
AutoWeek 1 2015

Je leest het in AutoWeek 1 2015

Met de 208 GTI deed Peugeot vorig jaar een poging om de magie van de 205 GTI terug te brengen. Dat lukte ten dele, maar niet helemaal. Reden genoeg voor de Fransen om, ter ere van het 30 jarig bestaan van de 205 GTI, een feesteditie uit te brengen van z'n achterkleinkind. De Peugeot 208 GTI 30th, die bovendien nog een stukje scherper moet zijn ook.

Jazeker, het is dertig jaar geleden dat Peugeot de 205 GTI op de markt bracht. Jammer genoeg kreeg die auto nooit een waardig opvolger, terwijl het ondertussen óók alweer twintig jaar geleden is dat-ie van de markt verdween. Het is niet dat er sindsdien geen leuke, snelle Peugeots meer verschenen, maar met kop en schouder boven het maaiveld uitsteken deden de post-205 GTI's ook niet. Neem de 208 GTI. Een leuke auto, maar tegenover de Ford Fiesta ST of Renault Clio RS miste er toch wat scherpte. Alsof het model nog wat fijn-geslepen moest worden.

Voor Peugeot Sport reden genoeg om de slijptol ter hand te nemen en de 208 GTI 30th op deze pagina's te creëren. Vergis je niet: dit is méér dan een vlot uitziend actiemodel, het is een grondig verbeterde versie, een GTI 2.0. De spoorbreedte vóór en achter werd verbreed met respectievelijk 22 en 16 mm, de GTi staat een centimeter dichter bij het asfalt, de veer- en schokdemperspanning zijn aangepast en, veruit de grootste wijziging, er zit een Torsen sperdifferentieel tussen de voorwielen. Dat zorgt ervoor dat als de auto in een bocht versnelt en het binnenste voorwiel dreigt door te slaan, het vermogen naar het buitenste wiel wordt geleid. Op zich is zo'n sper niet uniek, het komt zelfs één op één over van de RCZ R, maar in het B-segment zie je het niet vaak. En het werkt uitstekend, ten opzichte van de reguliere 208 GTI kun je meters eerder op je gas zonder dat er onderstuur optreedt.

Tail happy

Gelukkig missen de overige wijzigingen hun uitwerking evenmin. De 30th voelt beduidend minder 'tail happy', hoewel het binnenste achterwiel nog steeds weleens de lucht in gaat komt de achterzijde niet meer zo plotseling langzij als je gas lost in een bocht. Door de Michelins is er overal meer kleefkracht en de 208 stuurt gewilliger naar de binnenzijde van de bocht, al dan niet geholpen door een wolkje gas om op tractie de neus naar binnen te drukken. Overigens is ook het ESP opnieuw gekalibreerd zodat het niet meteen ingrijpt, maar eerst het differentieel z'n werk laat doen alvorens echt heftige glijpartijen alsnog beheerst de kop in te drukken. Ook de aangepaste remmen zijn een verbetering, bij stevig gebruik blijven ze nu goed vertragen. Alleen de besturing blijft wennen, door het mini-stuurtje en de overijverige bekrachtiging mist er wat precisie.

Motorisch bleef de 30th evenmin ongemoeid, al is de stap voorwaarts daar aanzienlijk minder groot. De 1,6-liter THP motor is nu voorzien van start/stop systeem en goed voor een Euro 6-normering. Verder kreeg de viercilinder er een klein beetje vermogen bij. Het totaal komt op 208 pk, een vorm van vermogenshumor. Ondanks het feit dat het koppel ook steeg, van 275 naar 300 Nm, merk je in de praktijk niet zoveel van de ingrepen. Na een korte vertraging weet de THP inspirerende prestaties in de 208 naar boven te halen, maar het is allerminst een verschil van dag en nacht. Wat verder opvalt is dat er een wat sportievere brom uit de dubbele uitlaat komt en dat de verhoudingen van de zesbak nog altijd aan de lange kant zijn. Bij het binnenkomen van de toerenbegrenzer in '2' staat de teller al ruim boven de '100'. Kan de turbomotor best hebben, maar het haalt wel wat gevoel van snelheid uit de hatchback. Ook de koppeling is even wennen, er zit weinig gevoel in het linker pedaal waardoor het aangrijppunt soms wat lastig te bepalen is.

Zachte wangen

Hoewel de 30th dus vooral op technisch vlak grondig is herzien, krijg je in de feesteditie ook wat extra aankleding. Meest opvallende daaronder zijn de nieuwe kuipstoelen. Ze zien er heerlijk uit en zitten ook zo, maar de zijdelingse steun die ze bieden valt wat tegen. De wangen zijn gemaakt van een soort zachte foam die (te) weinig weerstand biedt. Verdere goodies zijn nieuwe 18 inch wielen en een plaatje met een uniek nummer in het interieur. Technisch gezien is de 30th namelijk een Limited Edition. Dat moet je echter wel met een klein korreltje zout nemen. Het gelimiteerde bestaat eruit dat Peugeot er per jaar zo'n 500 van gaat bouwen. Maar zolang er vraag is, bouwen de Fransen wel door, zo verzekert men ons. En aangezien er naar eigen zeggen al bijna 1.000 orders binnen zijn, zit het met die vraag kennelijk wel goed. De wereld zat blijkbaar te wachten op een sportievere variant van de 208 GTI. En is ook nog bereid om ervoor te betalen, want de 30th is uiteraard wel wat duurder. Minimaal € 30.208 moet er afgerekend worden. Net als het vermogen een prijskaartje met een kwinkslag, al heeft deze een wat bittere nasmaak want het is een paar duizend euro meer dan gangbaar in dit segment. Aan de andere kant, voor liefhebbers van hete Peugeot betekent de 30th dat er weer hoop is. En aangezien er nog geen R van 'Race' op staat, zou een nóg scherpere variant zomaar eens in het verschiet kunnen liggen.

Peugeot 208 GTi 30th
Peugeot 208 GTI 30thPeugeot 208 GTI 30thPeugeot 208 GTI 30thPeugeot 208 GTI 30thPeugeot 208 GTI 30thPeugeot 208 GTI 30thPeugeot 208 GTI 30thPeugeot 208 GTI 30thPeugeot 208 GTI 30th

Signalement

Merk Peugeot
Model 208 GTi 1.6 THP 200pk 30th
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 30.208

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.598 cc
Maximaal vermogen 153 kW / 208 pk bij 6.800 tpm
Maximaal koppel 300 Nm bij 1.700 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 3.962 mm / 1.739 mm / 1.450 mm
Wielbasis 2.538 mm
Massa leeg 1.135 kg
Laadvermogen 515 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.150 kg / 580 kg
Banden205/40R18Prijzen
Topsnelheid 230 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,5 s
Brandstofverbruik 5,4 l/100km
CO2-uitstoot 125 g/km

PRIVATE LEASE Peugeot 208

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (90) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum