Test: Mitsubishi Space Star (2013)

De nuchterheid zelve

64 reacties

Video
AutoWeek 12 2013
AutoWeek 12 2013

Je leest het in AutoWeek 12 2013

De nieuwe Mitsubishi Space Star is heel anders dan de vorige Space Star, en volgens z'n makers geen directe opvolger van de Colt. Maar wat is hij dan wel, behalve spotgoedkoop? We rijden hem in Zuid-Frankrijk.

Het zal je maar gebeuren als Mitsubishi-dealer. Heb je net je keurige showroom helemaal aangekleed in verband met de komst van de nieuwe Mirage, verandert het ding op het allerlaatste moment van naam! Hoewel het onvoorstelbaar klinkt, werd dit scenario begin dit jaar toch echt realiteit. Mitsubishi mocht de naam Mirage namelijk niet gebruiken omdat die in een aantal landen eigendom is van sportwagenmerk Gemballa, dus kukelden alle pamfletten, folders en banieren ongebruikt de afvalbak in. Oeps!

Maar goed, dat leed is geleden; achterop deze auto prijkt vanaf nu een Space Star-badge. Een wat vreemde keuze, want de nieuwe compacte auto heeft bar weinig van doen met de C-segment MPV (zie kader) die rond de eeuwwisseling met die naam leverbaar was. De verse Space Star meet namelijk 3.71 meter van koplamp tot achterlicht en dat plant hem mooi aan de onderkant van het B-segment, waar tot voor kort de Colt de honneurs waarnam. En toch moeten we de nieuweling volgens zijn makers niet zien als een directe opvolger van die auto. Snap je het nog?

Groeimarkten

Laat je niks wijsmaken. Deze Space Star neemt wel degelijk het stokje over, zij het met een andere filosofie. Waar de quasi-hippe Colt de strijd probeerde aan te binden met auto's als de Ford Fiesta, richt de Space Star zich meer op mensen die een spotgoedkoop vervoermiddel zoeken. Mitsubishi bouwt hem in Thailand en dat vormt meteen één van de 'groeimarkten' waar de auto moet scoren. Wat biedt die budgetbenadering ons dan? Wat denk je van een vanafprijs van 8.790 euro? In één klap de goedkoopste B-segmenter op de markt! Kleed je hem vervolgens aan met onder meer airco en elektrische ramen vóór (uitrustingsniveau Intense), blijf je nog steeds onder de elf mille. Zelfs bij Dacia krijg je voor dat geld anno 2013 net een instap-Sandero.

Die lage prijs is aantrekkelijk, maar je ziet het wel aan de Space Star af. De onderscheidende frivoliteit van de Colt is in geen velden of wegen te bekennen, dit is een brave hatchback met een lief snoetje. Ook aan de binnenkant schijnt de zon niet hevig: het dashboard is simpel van opzet – net als tellerblok en tunnelconsole – en het geheel oogt vlak. Heel anders dan we tegenwoordig zien bij bijvoorbeeld de Renault Clio en Peugeot 208! Maar goed, die kosten dan ook zonder pardon 3 à 4.000 euro meer.

Hou je van flamboyante tierelantijnen? Loop gerust aan deze Mitsubishi voorbij. Heb je juist lak aan opsmuk? Dan krijg je met de Space Star een behoorlijk ruim autootje. Voorin vind je eenvoudig een redelijke zitpositie (de afwezigheid van diepteverstelling op het stuurwiel is jammer), en één deurtje naar achteren klauter je door een ruime opening op een best riante achterbank. Jammer is wel dat de zitting en leuning erg vlak zijn. Onder de hoedenplank slikt de Space Star een acceptabele 235 liter: meer dan de Colt, maar aartsrivaal Dacia Sandero noteert 320 melkpakken. Krap is-ie dus niet, maar het gaat te ver om de Space Star een ster op ruimtegebied te noemen.

1 op 25

Kosten besparen, daar gaat het om bij deze auto. Dat blijkt eens te meer uit de motoren die Mitsubishi klaar legt. Er is keuze uit twee nieuw ontwikkelde driecilinder benzinemotoren (een diesel komt niet), waarvan meerdere versies veertien procent bijtelling én vrijstelling van motorrijtuigenbelasting bieden. Bij de 1.0-liter met 71 pk loont het om het tweede uitrustingsniveau te kiezen, want de Inform is voorzien van een stop/startsysteem dat de CO2-uitstoot precies de grenzen brengt. Volgens Mitsubishi heeft zowel de 1.0 als de 1.2 genoeg aan zo'n vier liter benzine per honderd kilometer, waardoor je ondanks de kleine tank van 35 liter een theoretische actieradius hebt van zo'n 875 kilometer. Dan ben je lekker economisch bezig!

Ook hier heeft besparen een keerzijde: met name de éénliter weet moeilijk gang te krijgen in de Space Star, die met een leeggewicht van 820 kilo bepaald niet aan vetzucht lijdt. De atmosferische driecilinder komt traag op gang en wordt pas levendig boven de 3.000 toeren, waardoor je vrij veel moet trappen zodra je eens wat snelheid wilt hebben. Dat zien we tegenwoordig wel beter in driepittertjesland! Terugschakelen is zo gepiept, maar meer koppel dan de nu aanwezige 88 Newtonmeter zou deze motor veel fijner, soepeler en dus comfortabeler maken.

Voor de rest laat de nieuwe Space Star zich bijzonder moeiteloos bedienen; de koppeling gaat enorm licht, de besturing ontneemt je – hoewel indirect en gevoelloos – heel wat werkdruk en ook het onderstel is erg soepel. Vrij zacht geveerd maar voldoende stevig gedempt; lekker vriendelijk voor je rugwervels. De korte draaicirkel is fijn, maar denk niet dat de Space Star je vermaakt met strak bochtengedrag.

Het Dacia-effect

Tijdens het rijden met de Mitsubishi Space Star overkomt je iets wonderlijks, wat wij graag 'het Dacia-effect' willen noemen. Er zijn zeker dingen die beter kunnen aan deze auto, maar je bent relatief snel geneigd om die onvolkomenheden door de vingers te zien. 'Ach, maar hij kost ook geen donder.' Precies wat je voelt in de budgetmodellen uit Roemenië. Het nuchtere gevoel dat je jezelf niet bestolen hebt, en dat jouw Space Star je voor een prikkie op je wensen bedient. Oké, hij oogt zo spannend als een betonnen muur, kan op z'n zachtst gezegd wel wat extra peper gebruiken en is vanbinnen heus geen balzaal. Wedden dat het prijsbewust Nederland worst zal wezen?

Mitsubishi Space Star
Mitsubishi Space StarMitsubishi Space StarMitsubishi Space StarMitsubishi Space StarMitsubishi Space StarMitsubishi Space Star

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (64) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum