Mitsubishi Space Star 1.2 Intense (2015)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Space Star 1.2 Intense |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 52.500 km |
Prima auto voor het geld
- 29.500 km
Nu bijna twee jaar in mijn bezit, en dat is voor mijn doen lang!
De Space Star om financiële redenen gekocht. Vijf jaar garantie, volgens bronnen zeer betrouwbaar en redelijk zuinig. Voeg daar het lage gewicht bij op en voilà lage maandelijkse kosten. Voor ons, mijn vrouw en ik beiden gepensioneerd, belangrijk om mobiel te blijven binnen ons beperkt budget.
Via diverse forums was ik overtuigd geraakt om de 1.2 liter te kopen (extra vermogen in de bergen), uiteraard met de CVT automaat. Al vele jaren rijd ik automaat, maar een CVT is toch net wat anders. Het is even wennen en een beetje met het gas doseren, maar als je dat onder de knie hebt (letterlijk én figuurlijk), geweldig. Soms toch nog hoge toeren bij (bijna) vol gas met het bijhorende storend geluid, maar ja dat doe ik zelf (dat gas geven dan). Kortom heerlijk om met de Mitsu automatisch te rijden, én zuinig. Jazeker, gemiddeld één litertje op 18 km's. Dan rijd ik enigszins als een natte dweil, zeg maar maximaal 110 km/uur (op de snelweg uiteraard) en niet te hard accelereren. Vorige week even op en neer naar de Brenner pas gereden (1810 km) en mij maar aangepast aan de Duitse snelheden. Niet dat ik de snelle bolides kan of wil volgen, maar toch gemiddeld 140 km/uur en soms 160 km/uur. Op de A1 in Duitsland zelfs even 180 km/uur aangetikt! Echte GPS km's en niet eens maximale toeren, ongelooflijk.
Ik ben altijd grotere auto's gewend geweest, dus was het zitten in deze A/B segment auto niet helemaal mijn ding. Extra ruggensteuntje helpt, cruisecontrol helpt ook (kan je nog eens rondlopen) en al met al valt het niet tegen. Ik had liever wat hoger gezeten, maar je kan niet alles hebben in deze prijsklasse. De wegligging is prima, ware het niet dat de besturing rechtuit voortdurend correcties vereist. Je went er aan. Het stuur komt na een bocht wel degelijk terug in tegenstelling met de ervaring van een andere Space Star berijder. Wat mij wel vanaf het begin stoorde is de slappe vering achter. Met twee volwassenen achterin, veerde de auto bij elke drempel tot op de rubbers. Daar heb ik wat aan gedaan. Met extra hulpveren is het euvel verleden tijd, ligt nog altijd goed op de weg, maar de carrosserie is achter een ietsiepietsie verhoogd. Vind ik niet storend en valt misschien alleen de kenner op. Ja, dan is er nog het interieur geluid (ik zit erin, dus buitengeluid, ach...). Met rustig rijden, geen tegenwind, niet te hard regenen, valt het allemaal wel mee. Maar, eigenlijk valt dat dus wel een beetje tegen. Te weinig geluidsisolatie vermoed ik. Logisch, moet uit de lengte of de breedte komen. Wat geluid betreft zitten er ook nog vier speakers ingebouwd. De radio en bijhorende spullen heb ik laten vervangen door een Clarion navigatiesysteem met klapscherm. De stuurbediening werkt ook! In de achterbumper een minuscuul cameraatje ingebouwd voor het nodige achteruit kijken. Mijn gehoor is niet zo verfijnd, maar het klinkt volgens mij prima.
De ruimte valt voor een A segment auto zeker mee, voor een klasse hoger iets minder. De zijkant van de carrosserie helt achterin iets teveel naar binnen zodat de wat groter geschapen mens wat minder ruimte heeft bij een bezetting van drie van dat soort. Twee zitten royaal en onze beide honden ook. De kofferruimte, tja het is geen balzaal, maar twee kratjes lukt wel en je kunt in de hoogte stapelen (niet de kratten).
Tot nu toe geen storingen of reparaties gehad, gewoon normaal onderhoud, meer niet. De carrosserie (iets van wit nog wat) vind ik kwetsbaar. Met name de kunststof delen beschadigen snel door steenslag. Het valt mij ook op dat er een gering kleurverschil is tussen de stalen en kunststof carrosseriedelen.
Conclusie, voldoet precies aan onze verwachtingen, zuinig (vanzelfsprekend niet de folder zuinigheid), geen storingen, geen extra onderhoud of reparaties, de Mitsubishi Space Star is dus geslaagd.
Drie en een half jaar verder
- 52.500 km
Na ruim 3,5 jaar, rijd ik nog steeds met mijn Space Star! Intussen wel met veel andere auto’s eventjes gereden, maar deze auto is totaal verslingerd aan mijn rijstijl, of andersom.
Eerst maar eens de kale cijfers op tafel. Gemiddeld verbruik, exact bijgehouden, elke tankbeurt staat genoteerd, 17,73 km / ltr. Gemiddelde kosten per liter Euro 95 of E10 € 1,394. Ik tank wel eens over de grens, vandaar de lagere kostprijs. Eén keer een vervanging gehad van een piepende ventilator ergens onder het dashboard. Tweemaal een software update. Drie onderhoudsbeurten. Tja, saai allemaal.
Al eerder maakte ik een opmerking over de lak, is nog steeds aan de dunne kant, dus hier en daar nog meer kleine beschadigingen door steenslag. Verder heb ik mijn voorruit flink bekrast door in een onbezonnen moment wat vogelpoep te willen verwijderen met een stukje hout (was het enige onder handbereik). Ik was altijd van mening dat hout zachter is dan glas en dus niet kan krassen, niet dus of het glas is al net als de lak, een beetje zwak.
Iets meer ruimte, ietsjes hoger, meer kunnen trekken dan 200 kg, stiller, dat zijn zo mijn wensen. Alleen vind je dat in een duurdere auto. Dat is nou net het sterke punt van mijn Space Star, verenigt veel goede eigenschappen in een zeer betaalbare auto. Betaalbaar in 2015, want intussen is deze uitvoering van de Mitsubishi een stuk duurder geworden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.