Mercedes-Benz GLE 500e - Test
Terug van weggeweest: de 500e
41 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De typeaanduiding ML is verdwenen bij Mercedes-Benz. Z'n opvolger heet voortaan namelijk GLE - geheel in de stijl van de GLA en GLC. En toch zijn de veranderingen kleiner dan je zou denken, want onderhuids is de GLE vooral een opgewaardeerde ML. Marc Klaver maakt kennis met de voor Nederland zeer interessante plug-in hybrid, de 500e.
Qua in- en exterieur is er niet zo heel gek veel veranderd, als je de GLE vergelijkt met de ML, dus de term facelift zou volledig op zijn plaats zijn. Mercedes Benz frist het complete SUV-programma op en de typeaanduiding begint altijd met de G van Gelände. De GLE is het 'broertje' van de E-Klasse en vanuit die optiek moet je ook de andere versies bekijken. En om de gemiddelde vlootuitstoot zo laag mogelijk te houden, mogen de zuinige versies uiteraard niet ontbreken, vandaar de viercilinderdiesel en de plug in. De GLE 250d met louter achterwielaandrijving is € 5.100 goedkoper dan de 250d 4Matic en slechts fractioneel zuiniger. En inderdaad, de typeaanduiding CDI of BlueTec is ook verleden tijd bij het merk met de ster, voortaan volstaat een kleine d, wanneer het een diesel betreft. En een AMG heet nu Mercedes-AMG. De elektrische versies en de plug in hybrides krijgen een kleine e achter de cijfertjes.
Prima prestaties
In tegenstelling tot zijn concurrent BMW X5 40e heeft de GLE 500e geen viercilindermotor, maar een fijne V6 met twee turbo's. Inderdaad dezelfde motor als de in de GLE 400 en op zich al ruim voldoende om vlot vooruit te komen. Maar in die geval krijgt de zespitter ook nog eens assistentie van een 116 pk en 340 Nm sterke elektromotor en samen schoppen zij het tot 650 Nm en 442 pk. Daarmee zit de oplaadbare GLE qua vermogen en prestaties op het niveau van de 500 V8. Hij laat op dat vlak dan ook niets te wensen over, kunnen we na de eerste kilometers vaststellen. De elektrische actieradius van 30 kilometer halen we niet, na ongeveer 25 kilometer is het uit met de pret. Uiteraard blijft de elektromotor ook daarna wel assisteren en zoef je ook nog wel eens in alle stilte door dorpjes, aangezien de accu's altijd een beetje worden bijgeladen, mede door recuperatie (terugwinnen van remenergie).
Kleinere kofferbak
Tijdens de introductie van deze generatie ML (2011) waren we al goed te spreken over de rijeigenschappen en dan met name over het comfort. De GLE doet daar niet voor onder en bovendien laten vering, besturing en motorkarakteristiek zich in diverse modi instellen. In de modus 'comfort' is hij naar onze smaak iets te week, hoewel dat tijdens lange snelwegritten best aangenaam kan zijn. Dat de 500e bijna 2,5 ton weegt, merk je natuurlijk wel, het is geen auto om op topsnelheid door bochten te jagen. Bij het openen van de kofferbak zien we dat de laadvloer een stuk hoger ligt dan die van de andere modellen als gevolg van het accupakket. Dat kost 210 liter laadruimte. Maar de aanschafprijs van € 79.500 (slechts € 643 BPM) en de bijtelling van 14% vormen een goede pleister op de wonde. Hij is vanaf september leverbaar, dus dan maar hopen dat hij nog vóór 1 januari 2016 op kenteken gaat.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Dubbeltest - Volvo XC90 vs. Mercedes GLE500e

Volvo XC90 T8 - Mercedes GLE - BMW X5 - Porsche Cayenne

Mercedes-Benz GLE Coupé - BMW X6

Rover 75 2.5 V6 Classic (2000) - 405.772 km - Klokje Rond

Test Porsche 911 Carrera T - lichter, luider, leuker

Lezersreacties (41) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.